قبله تهران امروز دوشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۱ – همزمان با عید سعید غدیر خم غرق در جشن و سرور شد.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا،   امروز هجدهم ذی الحجه که مصادف با  واقعه بزرگ غدیر خم است ، شیفتگان خاندان عصمت و طهارت (ع) با انجام چراغانی و آذین بندی مساجد، معابر و برپایی ایستگاه های صلواتی حال و هوای ویژه ای به خیابان ها داده اند.

امروز پرچم سبز بر فراز خانه های دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در شهرری به اهتزاز درآمدو شهروندان ری با آذین بندی درخانه های این عید بزرگ را گرامی داشتند.

اگرچه که این جشن و سرور بین اهالی جنوب تهران محدود به امروز نبود.

دهه ولایت و امامت به فاصله زمانی «عید قربان» تا «عید غدیر خم»  زمانی ارزشمند برای مسلمانان محسوب می‌شود، زیرا عید قربان روز ثبوت عشق و تسلیم، روز رهایی از تعلقات غیرخدایی و دلبستگی های دنیوی برای دل سپردن به رضایت پروردگار سبحان است و عید غدیر، عید کمال دین و روز عهد و میثاق با رب جلیل است.

ابراز شادی شهروندان ری به مناسبت این ایام با برگزاری جشن های متعدد دینی و مناسبتی، غبارروبی و تمیزکاری برخی امامزادگان ، برپایی جشن های ویژه کودکان، برپایی ایستگاه‌های و توزیع شربت و شیرینی از عید سعید قربان تا  عید سعید غدیرخم انجام می شود.

امروز شهروندان ری میزبان زائرانی هستند که از مسیر های دور و نزدیک آمده اند تا امروز را  مهمان آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) باشند.

شب گذشته  ۲۶ تیر ماه شب عید سعید غدیر خم بعد از نماز مغرب و عشاء با حضور و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر و مدیحه سرایی حاج داود شفیعی در مصلای امام علی (ع) برگزار شد.

در ادامه ویژه برنامه شب گذشته ،امروز مراسم ویژه برنامه ای با حضور سخنوران دینی حجت الاسلام سید علی غروی و محسن تاج لنگردوی و مدیحه سرایی حاج اصغر فراهانی و سیدعلی سادات رضوی در مصلای امام علی (ع)  شهرری برگزار می شود.

برگزاری  مراسم جشن در مساجد و تکیه‌ها  که توسط نوجوانان و جوانان ری  به صورت خود جوش با انجام انواع برنامه های مذهبی و فرهنگی انجام شد و بازدیدها و صله ارحام هایی که توسط سادات انجام می‌شود  نیز حال و هوای خاصی را به سیدان داده است.

عده ای نیز با حضور در گلزارهای شهدا و مزار امامزادگان واجب‌التعظیم،با در دست داشتن پرچم‌های رنگی منقش به ائمه اطهار علیهم السلام و با قرائت ادعیه و قرآن و توزیع شربت و شیرینی و شکلات  به برگزاری این جشن پرداختند.

همچنین در راستای حمایت از اقشار کم برخوردار، اطعام روز غدیر با مشارکت گروه های جهادی و عاشقان ولایت  و سادات در موقعیت های بلوار قدس، میدان نماز، مسجد فاطمه الزهرا و آستان بی بی زبیده انجام شد.

در سطح شهرستان نیز  این عید فرخنده با برپایی موکب، استیج و ایستگاه‌های فرهنگی، برگزاری نشست‌های معرفتی، اجرای سرود، غبار روبی و عطرافشانی مزار شهدا، برگزاری مسابقات فرهنگی، هنری و ورزشی، برپایی جشن و سخنرانی، تجلیل از نخبگان و فرهیختگان، تجلیل از خانواده شهدا و سادات و ایتام، برپایی نمایشگاه عکس و خوشنویسی، اجرای مراسم نورافشانی انجام شد.

هجدهم ذی الحجه عید سعید غدیر خم بزرگترین شاهد برگزیده شدن کامل ترین انسان به عنوان جانشین آخرین فرستاده خداوند است، روزی که پیامبر اسلام علی ابن ابی طالب (ع) را برای رهبری حکومت اسلامی برگزید.

واقعه غدیر که به موضوع امامت امیر مومنان و جانشینی پیامبر اکرم (ص) اشاره دارد، موضوع اتصال نبوت به امامت و از مهمترین اعیاد مسلمانان به شمار می‌آید.

در احادیث شیعه تعابیری هم چون عیدُاللهِ‌ الاکبر (بزرگ‌ترین عید الهی)، عید اهل بیت محمد (ص) و اشرف الاعیاد (والاترین عید) برای این روز به کار رفته است.

روز غدیر خم برترین عیدهای امت من است و آن روزی است که خداوند بزرگ دستور داد، برادرم علی بن ابی طالب را به عنوان پرچمدار امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم به وسیله او هدایت شوند و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین برای آنان پسندید.

این جملات مهمی است، منسوب به پیامبر اکرم(ص) که شیخ صدوق در کتاب امالی نقل کرده و روایت صریح و روشن پیامبر خاتم(ص)  از وصی و جانشین خود است.

ماجرای عید غدیر خم اشاره به اتفاقی دارد که در آخرین سفر حج رسول الله(ص) رخ داد؛ در سال دهم هجرت، رسول خدا(ص)  به حج رفت و احکام آن را به مردم آموزش داد.

به هنگام بازگشت از مکه، در استراحتگاه جُحفه و در غدیر خم، به امر خدا مردمان را گرد آورد و در آن مجمع سترگ، امام علی(ع) را به عنوان جانشین خود به آنان شناساند و فرمود: «هر کس من مولای اویم، علی مولای اوست».

البته جانشینی امام علی(ع) سال ها پیش در مکه و در جمع خاندان بنی هاشم انجام گرفته بود اما در غدیر باز بر آن تاکید و هم به اطلاع عموم رسید.