مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان گفت: یکهزار و ۳۲۶ نفر به دلیل صدمات ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان سمنان طی سه ماه نخست امسال مراجعه کردند.

به گزارش جارچی اخبار، مهدی نوروزی روز دوشنبه ابراز داشت: شمار افراد مراجعه کننده به مراکز پزشکی قانونی استان سمنان در سه ماه نخست سال گذشته یکهزار و ۳۹۵ نفر بود.
مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان تصریح کرد که مقایسه آمار سه ماه نخست امسال با مدت مشابه سال گذشته نشاندهنده کاهش پنج درصدی مراجعه به مراکز پزشکی قانونی استان به دلیل صدمات ناشی از نزاع است.
وی بیان کرد: از مجموع مراجعه کنندگان نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان سمنان از ابتدای فروردین تا پایان خرداد امسال ۸۵۶ نفر مرد و  ۴۷۰ نفر زن بودند.

نوروزی یادآور شد: سه ماه نخست سال گذشته ۹۷۳ نفر از مراجعه‌کنندگان به مراکز پزشکی قانونی استان سمنان مرد و ۴۲۲ نفر زن بودند.
وی افزود:  خرداد امسال  آمار مراجعه‌کنندگان نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان سمنان نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۱۲ درصد افزایش ۴۹۰ نفر  بود.
مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان گفت: سوءتفاهم و ناتوانی در کنترل خشم عامل اصلی ایجاد نزاع و درگیری است و مدیریت و کنترل خشم، خویشتن‌داری، آموزش مهارت های زندگی  با رویکرد گفت و گو و صبوری در مقابل سوء تفاهم و مشکلات، راهبرد اساسی برای کاهش نزاع در جامعه است.

صدمات ایجاد شده در نزاع (شامل آثار ضرب و جرح) یا مشمول دیه است یا ارش.

در دیه که مقدار مالِ معینی است و در شرع مقدس به سبب جنایات غیرعمدی بر نَفس، عضو یا منفعت یا جنایات عمدی در مواردی که به هر جهت قصاص ندارد، مقرر شده‌ است.

اَرش نیز دیه غیر مقدر است و میزان آن در شرع تعیین نشده است و دادگاه با لحاظ نوع و کیفیت جنایت و تآثیر آن بر سلامت خسارت دیده و میزان خسارت وارده با در نظر گرفتن دیه مقدر و با جلب نظر کارشناس میزان آن را تعیین می کند.

بنابراین در مواردی که برای صدمه وارده دیه مقدر وجود نداشته باشد کارشناس پزشکی قانونی بر اساس نوع جراحت و کیفیت آن و تأثیر بر سلامت فرد خسارت دیده و ایجاد یا عدم ایجاد نقص عضوی و تأثیر در کارایی عضو یا اندام اقدام به تعیین ارش می کنند که میزان ارش نسبت به دیه کامل انسان تعیین می شود.