عضو فقهای شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر گرامیداشت و برگزاری جشن‌های غدیر و مباهله در کشور، گفت: مباهله پایه غدیر و غدیر اساس عاشورا است و نباید در حاشیه قرار بگیرند.

به گزارش جارچی اخبار، آیت الله سیداحمد حسینی خراسانی روز شنبه در همایش تبیینی و علمی مباهله در مسجد جامع تبریز، اظهار کرد: عرض ارادت به اباعبدالله حسین(ع) اصل و رکن در زنده نگه داشتن اسلام بوده است ولی باید جشن غدیر و مباهله باشکوه برگزار شود و سپس همه به استقبال محرم رفته و شهرها و روستاها سیاهپوش شود.

وی با اشاره به اینکه مباهله درس بزرگی دارد که اگر نیاموزیم نمی توانیم عاشورا را درک کنیم، گفت: بین مباهله در درجه اول، واقعه غدیر در درجه دوم و واقعه باعظمت و بی نظیر کربلا پیوند ناگسستنی برقرار است.

آیت الله حسینی خراسانی یادآور شد: راز پیوند ناگسستنی بین مباهله، غدیر و عاشورا این است که برای دفاع از اسلام باید با تمام توان و سرمایه به میدان بیایید و این پیام هر سه واقعه بزرگ اسلام است.

وی خاطرنشان کرد: اوج مباهله در کربلا بود که امام حسین(ع) با تمام توان و سرمایه خود در راه خدا به میدان آمد.

وی تاکید بر اینکه مباهله روز شکوه و شوکت اسلام است، گفت: در معرفی و تبیین این روز مهم و پیام های آن کوتاهی شده است که باید در آینده در کشورمان این ‌کوتاهی جبران شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه مباهله یک حقیقت و واقعیت است، از تدبیر و برنامه ریزی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم جهت برگزاری همایش علمی و تبیینی مباهله تشکر کرد .

آیت الله حسینی خراسانی با اعلام اینکه این همایش در ترویج، تبیین و تعمیق و شناساندن معارف این حادثه بسیار ارزشمند است، افزود: همه متفکران و اندیشمندان جهان باید از این حادثه بسیار مهم درس عبرت بگیرند و با تحقیق و تفکر در معارف این حادثه عظیم راه سعادت خود را دریابند و به سمت اهداف والای انسانی قدم بردارند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز نیز در این همایش با بیان اینکه واقعه تاریخی مباهله اگر هم سطح با واقعه غدیر نباشد از واقعه غدیر کم اهمیت‌تر نیست و نشان دهنده جایگاه اهل بیت (علیهم السلام) به ویژه حضرت امیرالمؤمنین (ع) است، گفت: روز مباهله به عنوان یکی از ایام‌الله نه تنها باید زنده بماند، بلکه باید واقعه این روز به تمام دنیا برسد.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم با اشاره به اینکه مباهله و غدیر ۲ واقعه مهم تاریخ اسلام هر ۲ در ماه ذی الحجه رخ داده اند، اما متأسفانه به مباهله آن گونه که انتظار می‌رود توجه نشده است، افزود: چند سال اخیر تلاش و برنامه ریزی کردیم تا روز بزرگ مباهله به خاطر استقبال زودهنگام از ماه محرم فراموش نشود و مردم همکاری کردند تا عزاداری ها بعد از این روزها شروع شود.

وی اظهار کرد: حقانیت اسلام، آیه ای در منزلت اهل بیت (ع) و دلیل برای ولایت مولا علی(ع) از پیام ها و اثرات این روز مهم است.

حجت الاسلام حسن کاملی فر دبیر بنیاد بین المللی غدیر نیز با بیان اینکه مباهله، در طول تاریخ موجب عزت و افتخار شیعه بوده است، گفت: در این روز مهم فضیلت و درجه اعتبار همراهان پیامبر که همان اهل کساء یا اهل بیت (ع) هستند، به خوبی به نمایش گذاشته شده است و وظیفه همه مردم و مسئولان است که نگذاریم این روز فراموش شود.