وجیهه غلامی- اینجا مرکز شهر اراک هست!
در این نقطه از شهر هر آنچه نیاز روزمره شهروندان است، پیدا می شود؛ مراکز خرید پوشاک، کیف و کفش ، طلا، میوه و سبزیجات، آجیل ، داروخانه ها، آزمایشگاه ها، کلینیک هاو ساختمان پزشکان، کیوسک روزنامه فروشی ها ، موبایل فروشی و تعمیرات آن و لوازم تحریر ، بانک و…. در این نقطه واقع شده اند. به قول معروف شهر فرنگه از همه رنگه!!
این شهر فرنگ بودن مرکز باعث شده مردم برای رفع نیازهای خود به ناچار به کرات از این نقطه گذر کنند.
وجود اماکن مقدسی همچون حرم امامزادگان عبدالله و آمنه خاتون و همچنین برگزاری مراسم های مذهبی در این خیابانها، شور گذر از  مرکز شهر را دو چندان نموده است.
وحید ایرجی معاون شهرسازی شهرداری اراک، اراک را شهری تک هسته ای می داند و  می گوید: یکی از ویژگی های شهرهای تک هسته ای مراجعه گریز ناپذیر اکثر مردم برای تأمین نیاز های  اصلی خود به مرکز شهر است، به همین خاطر  روزانه در اراک با مراجعه تعداد زیادی از افراد سواره و پیاده مواجه هستیم که این موضوع به مرور زمان و چنانچه شهر و ساختار آن نتواند با رشد جمعیت توسعه یابد، باعث بروز مشکلات زیادی خواهد شد که یکی از این مشکلات اساسی می تواند مشکلات مربوط به دسترسی مردم به این بخش از شهر باشد و هسته مرکزی شهر امکان پاسخگویی صحیح و کامل به تردد افراد را نخواهد داشت و تبع معضلات ترافیکی و زیست محیطی فراوانی را به وجود خواهد آورد.
به گفته ایرجی جهت تمرکز زدایی و کاهش مشکلات هسته مرکزی شهر، در گام نخست اراضی بایر واقع در پهنه های پیرامونی مرکز شهر و سایر اراضی شناسایی شده و در درون شهر ( تحت عنوان محدوده های هدف بازآفرینی) می توانند مورد استفاده و بازیایی مجدد زمین قرار گیرند و در گام های بعدی نیز براساس سیاست های کلی طرح جامع شهر اراک، با خروج تدریجی صنایع، میتوان نسبت به جانمایی کاربری های خدماتی و زیربنایی مورد نیاز شهر برای خلق مرکز شهری نوین با رویکرد توسعه عملکرد های جدید متناسب با نیاز های جامعه امروزی اقدام نمود.


مرادی معاون زیربنایی شهرداری اراک نیز در گفت و گو با خبرنگار جارچی اخبار گفت: متاسفانه آنچه مسلم است اینکه  شهر اراک در حال حاضر بصورت تک هسته ای با مرکزیت میدان شهدا بوده و این موضوع مشکلات متعددی در زمینه ترافیک شهری بخصوص طی سالیان اخیر برای شهروندان سبب شده است .  خصوصا در زمینه هایی که نیازهای روزمره شهروندان می‌باشد من جمله مراکز درمانی و پزشکان معتبر و مراکز تجاری و خرید و حتی خریدهای روزانه ضروری مثل میوه و سبزیجات و غیره.
وی  با اظهار به  اینکه در این شرایط و باتوجه به مشکلاتی که با گذشت زمان در زمینه تردد به دلیل افزایش تعداد خودرو و جمعیت و در نتیجه ترددها برای همشهریان به آن افزوده هم می گردد، تاکید کرد: بایستی در اسرع وقت جهت مرتفع ساختن این مهم چاره ای اندیشیده شود و با راهکارهای کوتاه و میان مدت از این مشکلات کاسته گردد .
بنا به اظهار مرادی در حال حاضر طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر اراک مراحل نهایی بررسی در شورای عالی ترافیک در وزارت کشور را طی میکند و امید است با اجرای راهکارهای پیشنهادی مشاور طرح بتوان  بخش عمده ای  از این مشکلات را برطرف نموده و موجبات آسایش شهروندان در این خصوص را فراهم شود.
وی همچنین خاطرنشان ساخت: یکی از راهکارهای اساسی این است که در تهیه طرحهای جامع و تفصیلی شهر می توان توجه ویژه در زمینه پیش بینی و توزیع کاربردهای مختلف در محدوده مرکزی شهر و همچنین توزیع منطقی کاربری‌ها و خدمات ضروری شهروندان در سطح شهر داشت که امیدوارم مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.
علی جعفر محصولی عضو شورای شهر اراک  نیز در این خصوص طی سخنانی اظهار داشت : اراک از دیرباز با معضل تک هسته ای روبرو بوده است. البته در سالیان گذشته مشاغلی چون آهنگری ، چلنگری  و آپاراتی نیز در مرکز شهر واقع بوده است که ما در آن سالها توانستیم این شغلها را به مکانهای دیگری از شهر هدایت کنیم و شغلهای طلافروشی و پارچه فروشی را جایگزین کنیم.
وی تصریح کرد: متاسفانه نبود زمین باعث شده نتوانیم از طریق سرمایه گذار مرکزیت را تغییر دهیم  و این مشکل همچنان ادامه پیدا کرده وعلاوه بر مرکز شهر، خیابان شهید شیرودی اراک نیز با وجود ساختمان پزشکان، آزمایشگاه ها و .‌.‌ بسیار شلوغ شده است و متاسفانه هر چه پیش تر می رویم مشکلات دوچندان می شود.
این عضو شورای  اسلامی  شهر اراک  به بیان برخی راهکارها برای  برون رفت از این مشکلات پرداخت و گفت: از جمله این راهکارها این است که در کنار پروژه ۸۱۰۰ واحدهای مسکن ملی که دولت استارت آن را  در کمربندی  جنوبی شهر اراک زده است، سرمایه گذارها بیایند و پاساژهای و مراکز تجاری و خرید را در کنار این پروژه بنا کنند چرا که در آینده نه چندان دور حتی پیاده رفتن به مرکز شهر هم دچار مشکل می شود.


وی اضافه کرد: یکی از دلایلی که ما در مرکز شهر خیابان پیاده رو امیرکبیر احداث نمودیم و همچنین بخشی از خیابان محسنی را  به پیاده راه اختصاص داده ایم به خاطر مرتفع ساختن معضلات بر سر راه تمرکز زدایی از مرکز شهر است.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه مردم نیز حتی به خاطر خرید سبزیجات و میوه جات به مرکز شهر مراجعه می کنند تا هم خرید  و هم تفریحی کنند و ما نتوانسته ایم در حاشیه  شهر جاذبه ای ایجاد کنیم که مردم به خاطر آن جاذبه به آنجا سوق داده شوند و فعلا از مسیر قبلی خود استفاده می کنند.
محصولی  در خصوص ساخت و سازهای مراکز خرید در سالهای اخیر گفت: متاسفانه این اقدام ها خلاف  طرح جامع شهر  که در شورای سوم اتفاق افتاد می باشد و این ساخت و سازها خیانتی به مردم اراک می باشد. ولی در حال حاضر دیگر اجازه نخواهیم داد این اتفاق ها تکرار شود.
وی افزود: تا زمانی که ما نتوانیم مکانی بهتر برای خرید و… مردم آماده کنیم نمی توانیم بگوییم شما مرکز شهر نروید و تاکنون سرمایه گذاری برای این اقدام نداشته ایم.
به گفته این عضو شورای اسلامی شهر در حال حاضر شهرداری آمادگی دارد تا اگر سرمایه گذاری بخواهد شهرک پزشکی و یا شهرک صنفی ایجاد کند از سرمایه گذار حمایت نماید و شورای اسلامی شهر هم در عوارضات همراه سرمایه گذار خواهد بود.