زهره نعلبندی

به گزارش خبرنگار جارچی اخبار، مدتی است تغییرات قابل توجهی در سیمای عمومی شهر قم و بویژه مسئله حجاب این شهر به عنوان یکی از شهرهای مذهبی کشور مشاهده می‌شود، تغییراتی که شاید کسی را که برای نخستین بار پا در این شهر می‌گذارد، دچار تردید کند که وارد شهری شده باشد که از آن به عنوان پایتخت جهان تشیع یاد می‌کنند.
طی سالیان اخیر و به یکباره چنان تغییر و تحول عجیبی در مسئله حجاب این شهر رخ داده که به دلیل موقعیت متفاوت این شهر با سایر نقاط کشو، لازم است حساسیت بیشتری از سوی مسئولین ذی ربط برای این مسئله به خرج داده شود.
در جایگاه قم همین بس که به عنوان حرم اهل بیت(س) و پایگاه تشیع از آن یاد می‌شود و در روایات نیز جایگاه این شهر تبیین شده است.
وجود حوزه علمیه، تربیت عالمان و نشر فرهنگ اهل بیت(س) بر اهمیت این شهر می افزاید و از این شهر به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی ایران نیز نام می‌برند.
اهمیت قم مربوط به امروز و دیروز نیست، بلکه یکی از شهرهای مشهور ایران است که در طول تاریخ شیعه، همواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است.
اهالی این شهر در طی تاریخ و در میدان‌های گوناگون نبرد حق علیه باطل، نقش خود را به خوبی ایفا کرده و حتی در بدترین شرایط تاریخ نیز مقابل زور و تزویر و فشار دشمنان زانو نزده و همواره به مبارزه پرداخته‌اند.
این سابقه درخشان، توقع علما و عموم مسلمین را از این شهر افزایش داده تا جاییکه جامعه مسلمین اندکی مخدوش شدن این جایگاه و چهره اصیل شهر قم را برنمی‌تابند و چنین تغییراتی آن‌ها را نیز به واکنش وامی‌دارد.
اخیرا در تریبون‌های مختلف نیز به این جایگاه قم اشاره شده و توجه بیشتر به وضعیت شهر قم به عنوان یکی از شهرهای مهم مذهبی گوشزد شده است.
چندی پیش و در ابتدای سال جاری، آیت الله سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت معصومه (س)، در دیدار با فرماندار قم، به مسئله عفاف و حجاب قم اشاره کردند و آن را یکی از مسائل مهم این شهر دانستند و بر تبیین این مسئله برای شهروندان تاکید کردند و صراحتا اذعان داشتند که قم با جاهای دیگر متفاوت است.
اما غفلت مسئولین امر همچنان تداوم دارد و گویی تصمیمی بر نجات این شهر از آسیب‌ها از سوی آنان وجود ندارد و این تعلل ممکن است به فاصله گرفتن این شهر از ارزش‌های دینی سرعت بخشد.

در این راستا انتظار می‌رود، مسئولین ذی ربط با توجه بیشتر و برنامه‌های جامع و مدون پای کار بیایند و از ریشه‌دار شدن این آسیب و دشوار شدن حل این مسئله جلوگیری نمایند.

حجت الاسلام علی اصغر گرجی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار جارچی اخبار، به عوامل مؤثر در بدحجابی در کشور اشاره و عنوان کرد: عوامل بسیاری در بدحجابی نسل جوان مؤثر هستند که مهمترین دلیل وجود این آسیب در کشور، عملکرد اشتباه و ناقص تعداد قابل توجهی از مجموعه‌ها، نهادها و مسئولین ذی ربط است.
وی والدین را یکی از عوامل مؤثر در ترویج حجاب دانست و با گلایه از کم‌کاری آن‌ها گفت: از دوران کودکی درس حجاب و عفاف باید توسط والدین و با محبت در گوش فرزندان زمزمه شود و اجبار به حجاب جوانان، بدون نهادینه کردن آن از دوران کودکی اثرگذار نخواهد بود.

دبیر ستاد امربه معروف و نهی از منکر قم بر اهمیت نهادینه کردن حجاب از دوران کودکی اشاره و عنوان کرد: اجبار به حجاب جوانان، بدون نهادینه کردن آن در دوران کودکی اثرگذار نخواهد بود‌.
حجت الاسلام گرجی با بیان اینکه مجموعه‌های فرهنگی و نهادهای مسئول نیز باید در این زمینه نقش خود را به خوبی ایفا نمایند، به انتقاد از مسئولین امر پرداخت و بیان داشت: یکی از دستگاه‌های متولی این امر صداوسیما است که نه تنها برنامه‌های قابل توجهی برای ترویج عفاف و حجاب ندارد، بلکه برخی از برنامه‌های آن به صورت غیر مستقیم مروج بدحجابی هستند.
وی با تاکید بر انجام کارهای اثباتی توسط نهادهای فرهنگی خاطرنشان کرد: آثار فرهنگی تولید شده در زمینه حجاب از جمله فیلم سینمایی، کتب، شعر و..بسیار اندک است و باید عزم‌ها برای تولید بیشتر چنین آثاری تقویت شود.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم هجمه سنگین دشمنان را عامل بعدی رواج بدحجابی دانست و اذعان داشت: هجمه و حمله شدیدی از سوی دشمنان در ماهواره، رسانه‌های جمعی، فضای مجازی، کتب و مجلات علیه حجاب وجود دارد و دشمن تمام توان خود را برای القای بدحجابی به نسل جوان به کار گرفته است که در مقابل، متاسفانه اقدام و پاسخ جامعی از سوی نهادهای ذی ربط جهت بی اثر کردن تلاش‌های دشمن وجود ندارد.
وی سپس با تأکید بر ضرورت برنامه‌‌ریزی برای تغییر سیمای عمومی شهر قم به عنوان یکی از شهرهای مذهبی و مورد هدف دشمن گفت: برای مقابله با عوامل مؤثر در بدحجابی قم، باید تمامی نهادهای مرتبط پای کار بیایند، و علاوه بر صداو سیما و نهادهای فرهنگی، نهادهای نظامی، انتظامی و امنیتی نیز باید در این خصوص نقش خود را به خوبی بیابند و ایفا نمایند و با پیج، کانال و صفحات مجازی که مروج بدحجابی هستند، برخورد نمایند.
حجت الاسلام گرجی در پایان به برنامه‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر قم برای مقابله با این آسیب اشاره و اعلام داشت: ستاد امر به معروف قم، برای ترویج حجاب و جلوگیری از رواج بدحجابی، برنامه‌های اختصاصی خواهد داشت که اجرای “طرح جامع عفاف و حجاب” یکی از برنامه‌هایی است که به زودی عملیاتی خواهد شد.
وی در توضیح این طرح گفت: “طرح جامع عفاف و حجاب” طرحی است که اجرای آن از ادارات و ارگان‌های دولتی و نهادهای وابسته آغاز می‌شود و در این راستا شورای امر به معروف در ادارات تشکیل می‌شود، سپس از طریق بازرسی‌های محسوس و نامحسوس، عملکرد ادارات بررسی و جهت پیگیری به استانداری و وزارت کشور گزارش داده می‌شود.