معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: هدف‌گیری دولت سیزدهم ثبات اقتصادی و اطمینان‌ بخشی به مردم است، اعتمادی که از دست رفته بود اکنون رو به ترمیم است.

به گزارش جارچی اخبار، سید مسعود میرکاظمی در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته مشهد با بیان اینکه قبل از انقلاب جهان دو قطبی متشکل از شرق و غرب بود، افزود: امام راحل سنت شکنی کرد و با شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی را بنا گذاشت. کشوری که در زمان طاغوت وابسته بود امروز نه تنها در منطقه بلکه در جهان تاثیرگذار است، بطوریکه اکنون بدون مشورت با جمهوری اسلامی تصمیم گیری در منطقه امکان پذیر نیست.

رییس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: امروز شاهدیم که روسیه تقاضای خرید پهباد از ایران دارد و بسیاری دیگر از کشورها نیازمند فناوری ما هستند. اینها حاصل نگاه انقلابی و شعار “ما می‌توانیم” است.

وی بیان کرد: نگاه رییس جمهور نگاه انقلابی است. نگاه انقلابی می گوید، می‌توانیم با روحیه جهاد و ایثار، تلاش و توکل هر چه نداریم را بدست آوریم.

میر کاظمی تصریح کرد: اما نگاه تکنوکرات می گوید، نمی‌توانیم که با این رویکرد جان مردم و تامین آب شرب آنها هم به اراده دیگران گره زده شده بود، این موضوع بزرگترین آفت معطل کردن اقتصاد کشور بود چون به دیگران متکی بودند.

وی گفت: پارسال که دولت سیزدهم مستقر شد، حتی اعضای کابینه دولت قبل گفتند چگونه می‌خواهید کشور را اداره کنید حتی برای پرداخت حقوق مرداد ماه پارسال مشکلاتی وجود داشت. دولت قبل ۵۳۴ هزار میلیارد تومان اوراق مصرف کرد، امروز دولت در حال پرداخت سررسید و سود آنها است. در این راستا پارسال در هر ماه ۱۲هزار میلیارد تومان و امسال ۱۵ هزار میلیارد تومان پرداخت می‌کنیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در دولت قبل، هشت سال کشور معطل شد و فعالان اقتصادی آجر روی آجر نگذاشتند، افزود: ۲هزار و ۹۰۰ هزار میلیارد تومان در هشت سال مصرف کردند و امروز بخش عمده بدهی را دولت تسویه می‌کند. بر اثر سرمایه گذاری منفی، رشد اقتصادی چهاردهم و نزدیک به صفر، سفره اقتصاد مردم کوچکتر شده بود.

میر کاظمی با بیان اینکه ذخایر استراتژیک منفی و ۳۰ تا ۷۰ درصد زیر خط قرمز بود، ادامه داد: پارسال ۱۷ میلیارد دلار و امسال ۲۳ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی هزینه شد. دولت در دیپلماسی بین المللی هم قوی عمل می‌کند، با یک تلفن رییس جمهور، واکسن مورد نیاز را تامین کردیم در این میان هیچ قرارداد ظالمانه‌ای هم امضا نشد.

روحیه انقلابی و جهادی حماسه می‌آفریند

معاون رییس جمهور  اظهار داشت: اگر روحیه جهاد در جبهه نبود، پیروز نمی‌شدیم  در حوزه دفاعی به این دلیل سرآمد هستیم که این روحیه انقلابی و جهادی حاکم است. اگر این نگاه بر همه امور حاکم شود حماسه می آفریند. تلاش دولت سیزدهم بر این است که این روحیه را حاکم کند، سخت اما شدنی است.

میر کاظمی گفت: دولت سیزدهم بر این پایبند است که با اتکا به خدا و قدرت مردم و منابع خدادادی می‌توان بر مشکلات فایق آمد و سرآمد شد و کشور را ساخت.

وی افزود: اول انقلاب تولید نداشتیم، جنگ بر کشور تحمیل شد و پس از آن نیز تحریم و فشار اقتصادی ایجاد شد اما امروز ماهواره، پهباد و موشک نقطه زن داریم. امنیت امروز در سایه همین ایثار و روحیه انقلابی است. در حالیکه ابتدای انقلاب برخی گفتند ارتش نمیخواهیم و بعد هم کسانی می گفتند موشک نمی‌خواهیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه مسوولان در کنار مردم هستند و مسایل را درک می‌کنند، بیان کرد: سرنوشت مردم را به مذاکرات گره نمی زنیم. بودجه را بر اساس تحریم نوشتیم، اگر هم تحریم را برندارند متوقف نمی شویم. جمهوری اسلامی قدرت دارد. در کشورهای مختلف بدون مجوز ایران نمی توانند کاری کنند. یک زمان، اسراییل در سه روز کشورهای عربی را متوقف کرد اما امروز حزب الله، برای اسراییل کافی است.

وی بیان کرد: ایران سرآمد کشورهای انقلابی است، امروز جهان تک قطبی نیست، آمریکا نمی تواند زور بگوید. پرچم الگوی آزادی جهان در دست ایران است و از سوی دیگر مقاومت و پایداری به کل منطقه سرایت کرده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: اصلاح ارز ترجیحی ضروری بود، امروز دولت بیشتر یارانه می‌دهد اما می‌داند به حساب مردم واریز می‌شود. رخدادهای جهانی باعث افزایش قیمتها در بسیاری از کشورها شده است و حتی برخی کشورهای اروپایی که تورم یک تا ۲ درصد داشتند، اکنون میزان تورم در این کشورها به بیش از ۹ درصد رسیده است.