مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی در خصوص آخرین وضعیت طرح احیای دریاچه ارومیه گفت: تونل ۳۶ کیلومتری کانی سیب در عمق ۸۰۰ کیلومتری به پایان رسیده و گشایش یافته است، البته حدود ۷۰۰ متر از تونل هم نیاز به مقاوم سازی و لاینینگ دارد که در حال انجام است.

به گزارش جارچی اخبار، یوسف غفارزاده روز شنبه در نشستی با خبرنگاران به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه و تلاش های شرکت آب استان برای نجات آن اشاره کرد و گفت: حفر این تونل و کانال های مربوطه شاهکار مهندسی ایرانی به حساب می آید، کانال ۱۲ کیلومتری بتنی هم ساخته شده و این مسیر نیز به زودی به بهره برداری می رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به طرح انتقال آب ارس به تبریز گفت: این طرح جزو طرح های بزرگ کشور است که در کانون توجه استانی و ملی قرار دارد و می تواند ۱۰۰ میلیون متر مکعب به بستر دریاچه ارومیه آبرسانی کند و همچنین آب شرب کلانشهر تبریز و شهرهای مسیر را تامین کند.

وی با تاکید بر اینکه تولید و مصرف آب در تبریز سر به سر است، یادآور شد: اجرای طرح انتقال آب ارس به تبریز بسیار ضروری است و می تواند برای ۲۵ سال آینده آب تبریز را تامین کند اکنون اجرای این طرح به قرارگاه خاتم داده شده و با ترک تشریفات و تایید هیات سه نفره ۴۶۰ میلیون دلار به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شده است و این قرارگاه کار خود را شروع کرده است.

وی همچنین با اشاره به اقدامات پیشگیرانه در کاهش ذخایر آب های زیرزمینی و همین طور احیای دریاچه ارومیه، گفت: در یک سال گذشته ۴۵۰ چاه غیر مجاز پر شده است.

مقایسه دریاچه وان و ارومیه تناسبی ندارد

دریاچه وان ترکیه ۲۰۰ متر بالاتر از دریاچه ارومیه بوده و درجه دما در آن منطقه ۴ تا ۵ درجه سردتر است که تبخیر را کاهش می دهد.

وی افزود: متوسط عمق دریاچه وان ۱۹۰ متر و عمیق ترین نقطه این دریاچه تا ۴۵۰ است، این در حالی است که حداکثر عمق کنونی دریاچه ارومیه چهار تا ۱۶ متر است که این تفاوت عمق دریاچه ها هم در میزان تبخیر بسیار موثر بوده در واقع تبخیر دریاچه ارومیه بالاتر است.

غفارزاده یادآور شد: توسعه کشاورزی در دریاچه ارومیه و افزایش جمعیت در اطراف آن تا ۲.۵ برابر افزایش یافته است درحالی که در اطراف دریاچه وان توسعه کشاورزی نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: شیرین بودن آب دریاچه وان و شور بودن آب دریاچه ارومیه تفاوت دیگر بین این دریاچه هاست که تبخیر را در دریاچه ارومیه افزایش می دهد.

شش طرح آبی فردا در آذربایجان شرقی افتتاح می شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه آذربایجان شرقی همچنین با تبریک هفته دولت گفت: شش طرح با اعتبار ۹۳۵ میلیارد تومان فردا در استان افتتاح می‌شود که پایاب ۵۰۰ هکتاری سد آیدوغموش، شبکه پایاب قلعه چای با ۷۰۰ هکتار، پروژه خط لوله ۲ هزار برای پایدارسازی آب شرب تبریز با ۲۶.۵ کیلومتر لوله ۲۰۰۰، راه اندازی مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی برای اطمینان بخشی بیشتر جهت پایداری آب تبریز شامل این طرح هاست.