جهانبخش احمدیان

پارک جنگلی آرپادره‌سی در شرق تبریز با ۷۰۰ هکتار در دو فاز طراحی شده است که فاز اول آن با ۴۰۰ هکتار مساحت پذیرای گردشگران و علاقمندان به پارک‌های جنگلی و کوهستانی است.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از  شهریار تبریز، این پارک هوای مطبوعی دارد و ریه شرق تبریز نام گرفته است. گونه‌های گیاهی مختلف و سازگار با شرایط محیط سبزینگی محیط را تأمین کرده است. مسیر خاکی و سنگلاخی پارک جنگلی آرپادره‌سی، شاکله کوهستانی آن را حفظ کرده است که می‌تواند علاوه بر ارائه خدمات رفاهی، میزبان کوهنوردان و یا کوهپیمایی جمعی و خانوادگی باشد.

مشرف بر تبریز، با امکانات رفاهی و طبیعت بکر و البته نیازمند سرمایه‌گذاری، پارک جنگلی آرپادره‌سی را تبدیل به قطب سوم گردشگری تبریز پس از ائل‌گلی و عینالی کرده است.

تفرجگاه جنگلی آرپادره‌سی با ۷۰ هزار اصله درخت و درختچه و سپتیک‌های تأمین آب این کوهستان پتانسیل بالقوه سرمایه‌گذاری در حوزه تفریحی و رفاهی تبریز است که در آینده نه چندان دور بر سر زبان‌ها خواهد افتاد.

زمین این تفرجگاه در سال ۱۳۹۳ از اداره کل منابع طبیعی استان تحویل گرفته شده و از آن تاریخ به بعد طرح‌های زیادی برای توسعه این محل تدوین شده است که هیچکدام به نتیجه نرسیده است. در سال‌های اخیر انبوه‌کاری درخت در این محل به شکل گسترده انجام یافته است و در کنار آن ۶۰ آلاچیق برای اتراق گردشگران تعبیه شده است.

نیرورسانی به بالاترین نقطه این تفرجگاه در کنار دیگر مناطق آن با اعتبار پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در هفته دولت سال جاری به بهره‌برداری رسید و در حال حاضر تمام قست‌های این پارک ۴۰۰ هکتاری دارای برق و روشنایی است.

شهردار منطقه ۵ تبریز در این رابطه می‌گوید: به دنبال عملیات نیرورسانی، اجرای روشنایی پارک جنگلی آرپادره‌سی نیز توسط معاونت فنی و عمرانی این منطقه به اتمام رسیده و همزمان با هفته دولت به بهره برداری رسید. سیاوش فتح اللهی ادامه می‌دهد: پیش‌تر عملیات نیرورسانی به پارک جنگلی آرپادره سی جهت تامین برق روشنایی و ایستگاه‌های سپتیک این مجموعه توسط معاونت فنی و عمرانی شهرداری منطقه ۵ به اجرا درآمده بود که این عملیات شامل احداث پست پاساژ به مساحت ۴٨ متر مربع و نصب پنج ترانسفورماتور هوایی و همچنین تامین روشنایی مسیر پارک به طول تقریبی دو کیلومتر و کابل کشی فشار متوسط ۲۰ کیلوولت به طول یک و نیم کیلومتر است.

در حوزه تأمین آب این پارک نیز چهار سپتیک با ظرفیت‌های ۱۴۰۰ تا ۲۵۰۰ متر مکعب آب تعبیه شده است که بزرگترین سپتیک آن با ظرفیت ۲۵۰۰ مترمکعب در ماه‌های آتی به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین در راستای توزیع یکنواخت و مستمر آب در بین گونه‌های گیاهی مثمر و غیرمثمر، ۱۶ کیلومتر لوله‌گذاری آبیاری قطره‌ای در سطح این تفرجگاه انجام گرفته است.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز از اجرای طرح مطالعات جامع و یکپارچه آب خام در این شهر خبر داده و می‌گوید: متاسفانه محدوده شرق تبریز به ویژه مناطق ۱ و ۲ و ۵ با مشکل کمبود آب خام مواجه بوده و همین امر آبرسانی به فضای سبز را با محدودیت مواجه کرده است.

اکبر امجدی ادامه می‌دهد: آبیاری با تانکر در ورودی شرق تبریز به دلیل مخاطراتی که برای پرسنل زحمتکش فضای سبز دارد، در شان این کلانشهر نیست و با تامین آب خام در محدوده شرق تبریز، وضعیت فضای سبز از نظر کمی و کیفی ارتقا خواهد یافت.

وی اضافه می‌کند: مطالعات مربوط به توسعه پارک های عباس میرزا، ائل باغی و آرپادره‌سی در دستور کار قرار گرفته است و ایجاد زیرساخت های لازم در این مجموعه ها اولویت شهرداری خواهد بود.

طرح توسعه این تفرجگاه در سال‌های آتی نیز در دست مطالعه و تدوین است و بر اساس آن احداث مسیر اسب‌سواری، دوچرخه‌سواری، صخره‌نوردی، کوهنوردی نیز پیش‌بینی شده است.

پارک جنگلی آرپا دره سی به عنوان نخستین پارک فراشهری در وسعتی بالغ بر ۴۰۰ هکتار در شرق تبریز جای گرفته است و در یکی، دو سال آتی تبدیل به قطب سوم گردشگری تبریز خواهد شد. تاکنون ۱۱۲ هکتار از این وسعت توسط شهرداری منطقه ۵ کاشت شده و بقیه نیز در حال انجام است.