رئیس بخش مدیریت منابع در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: ارزیابی‌ عملکرد گندم دیم نشان داده است که در ارتباط با تاریخ کاشت ۱۹ درصد کشاورزان، در مورد تراکم کشت ۵۰ درصد آنان، در تغذیه گیاهی ۷۰ درصد کشاورزان و در مورد مدیریت علف‌های هرز ۸۰ درصد دیمکاران به توصیه‌های به‌زراعی عمل نمی‌کنند.

به گزارش جارچی اخبار، رامین لطفی روز پنج‌شنبه افزود: همین عوامل به وجود نزدیک به ۶۴ درصد خلاء عملکرد در تولید گندم دیم منجر شده و حذف این عوامل با هدف افزایش بهره‌وری در کشت گندم دیم ضروری است.

وی به برخی از راهکارهای کاهش این خلاء در شرایط جدید اقلیمی اشاره کرد و افزود: نتایج تحقیقات اخیر این موسسه روی پوشش بذر یا «Seed coating» گندم دیم با مواد آلی و معدنی نشان می‌دهد پوشش بذر با اثر روی استقرار اولیه گیاهچه‌ها، می‌تواند بین ۱۰ تا ۲۵ درصد بر حسب اقلیم و شرایط محیطی روی عملکرد اثر مثبت داشته باشد ولی این مواد تامین‌کننده نیاز کودی یا تغذیه‌ای گیاهان نیستند.

وی ادامه داد: از طرفی برای بهبود عملکرد دانه گندم دیم در شرایط تنش رطوبتی آخر فصل، محلول پاشی اسید آمینه به همراه سولفات پتاسیم در مرحله آبستنی یا پس از گلدهی می‌تواند با کاهش آثار تنش رطوبتی در گندم دیم عملکرد را بین ۱۴ تا ۱۸ درصد بهبود بخشد.

به گفته وی همچنین ارزیابی‌های میدانی کاربرد کود اوره در شرایط بهره‌برداران نیز نشان می دهد که مطابق با توصیه‌های قبلی، کاربرد بخش عمده کود اوره در پاییز روی عملکرد بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه مدیریت علف‌های هرز در کشت پاییزه نخود دیم در اقلیم سرد، مهمترین چالش تولید آن محسوب می شود، بیان کرد: ارزیابی علفکش‌های مختلف پیش‌رویشی و پس‌رویشی جدید هم نشان می‌دهد که کاربرد علفکش‌هایی چون «ایمازاتاپیر» نتایج امیدوارکننده‌ای داشته و کاربرد آن در مقایسه با وجین دستی سه درصد عملکرد را کاهش داده و از طرفی تراکم علف‌های هرز را بیش از ۵۰ درصد مدیریت کرده است.

رئیس بخش مدیریت منابع در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور تغییر اقلیمی را محسوس خواند و گفت: علاوه بر کاهش میزان بارندگی، توزیع آن نیز در دیمزارها دستخوش تغییر شده و بر اثر آن بارش ابتدای فصل زراعی یعنی پاییز و همچنین فصل رشد محصول یعنی بهار به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

به گفته «لطفی» بر حسب ارزیابی‌های اخیر در جنوب استان آذربایجان‌شرقی حدود ۳۵ درصد نیز خلاء ژنتیکی در تولید گندم دیم وجود دارد.

علاوه بر خلاء عملکرد در تولید گندم دیم، برداشت محصول نیز به گفته مسئولان با ۲۰ تا ۳۰ درصد ضایعات همراه است که باید تا زیر ۱۰ درصد کاهش یابد.