ترجمه: مهراب محرابی‌نیا

از روز ۲۱ شهریور امسال، شهر بارسلونا در اسپانیا مسیر اتوبوسی افتتاح کرده است که بر اساس نیازهای مسافران تنظیم می‌شود.

خدمت جدیدی از حمل و نقل عمومی با عنوان خط اتوبوس به محض درخواست در خیابانهای بارسلونا عملیاتی شده است که به طور آزمایشی به مدت شش ماه مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. این خط elMeuBus Torre Baró Sud – Vallbona Sud نامیده می‌شود و همانطور که از نامش پیداست در Nou Barris، شمالی‌ترین منطقه پایتخت کاتالونیا مستقر خواهد شد.

این خط جایگزین خط شماره ۱۸۰ قبلی خواهد بود که مزایای حمل و نقل محلی را برحسب نیاز و تقاضا مانند توانایی انطباق با نیازهای شهروندان در کنار ارائه خدمات کارآمد و پایدار در بر می‌گیرد.

این سیستم جدید ۳۴ ایستگاه دارد ولی برخلاف خطوط عادی، کاربران باید محل و زمانی را که می‌خواهند سوار و پیاده شوند اطلاع دهند. بدین ترتیب، این خدمت انعطاف‌پذیری را نشان می‌دهد که می‌تواند در جهت رفاه مسافر می‌تواند تنظیم شود. محل‌های توقف به نحوی توزیع می‌شوند که ساکنین را به محل خدمات و تسهیلات اصلی در محله‌ها نزدیکتر می‌کنند.

برنامه‌ریزی سفر با استفاده از سیستم هوشمند

این انعطاف‌پذیری و کارآمدی elMeuBus که معنی آن اتوبوس من است به لطف یک سیستم هوشمندی طراحی شده است که منطبق با نیازهای مختلف کاربران می‌باشد تا رانندگان خودشان را با درخواست‌ها و نیازهای مسافران انطباق دهند. رزروکردن باید ۱۰ دقیقه قبل انجام پذیرد که این امر به تضمین بهترین خدمات ممکن کمک شایانی می‌کند.

برای اینکه بتوان به عنوان یک کاربر از این خدمت بهره جست، کافی است اپلیکیشن رایگان elMeuBus را بر روی تلفن همراه خود دانلود کرده و ثبت نام کنید. بعد از ثبت نام، آن فرد می‌تواند شماره محل توقف که می‌خواهد سوار اتوبوس شود و محلی که می‌خواهد پیاده شود را مشخص کند. کاربر همچنین می‌تواند رزرو را با برقراری تماس رایگان نیز انجام دهد.

اپراتور حمل و نقل عمومی شهر اطمینان داده است که شهروندان به مرور با این خدمت جدید آشنا خواهند شد. جدا از پویش اطلاعات استاندارد که از مرداد ماه راه اندازی شده است، راهنماهایی در ۱۸۰ ایستگاه آماده هستند که نحوه استفاده از این سیستم را به مسافرین توضیح دهند.

علاوه بر این، در این راستا، چندین کارگاه آموزشی برگزار شده است که این امکان را به ساکنان می‌دهد تا بتوانند از خدمات جدید شهری بهره‌مند شوند و نحوه دانلود برنامه، ثبت‌نام و رزرو را یاد گیرند. این اپلیکیشن همچنین این اجازه را به کاربر می‌دهد که به راحتی رزرو خود را لغو کرده، تاریخچه سفرهای خود را بررسی و ایستگاه‌های مورد دلخواه خود را علامت‌گذاری کنند و از اعلان‌های مربوط به تغییرات مطلع شوند تا از زمان انتظار تا رسیدن اتوبوس مورد تقاضا اطلاع یابند.