موسی کاظم زاده- روزنامه نگار

اگر امروزه از کشورمان در دنیا در عرصه‌های مختلف به اقتدار و سربلندی یاد می‌شود، به خاطر برکت خون پاک و مطهر شهیدانی چون شهدای غواص در ۸ سال دفاع مقدس است.

به گزارش جارچی اخبار، هفته دفاع مقدس؛ بهترین فرصت برای بیان پشت پرده‌های جنگ تحمیلی و زوایای پنهان هشت سال دفاع مقدس برای نسل امروز و فرداست تا اینکه در جریان باشند که در آن دوران؛ دشمنان انقلاب و استکبار جهانی چه ظلم‌های بزرگی به ملت ایران کرده است و یکی از زوایای پنهان جنگ رژیم بعث عراق علیه ملت ایران، نحوه به شهادت رسیدن ۱۷۵ شهید غواص دفاع مقدس با دستان بسته در عملیات کربلای چهار است.

هفته دفاع مقدس فرصت خوبی جهت، تکریم و بزرگداشت ایثارگری‌ها و جانبازی‌هایی مردان و زنان از خود گذشته‌ هشت سال دفاع مقدس است که برای عزت و سرافرازی این خطه مقدس لحظه‌ای تردید نکردند، نمونه بارزی  از این شهدای شاخص، شهدای غواص است.

بنابراین؛ دوران دفاع مقدس سند غرور ملت ایران برای نسل‌های امروز و آینده است. از این رو یادآوری و گرامیداشت ایثار، گذشت و فداکاری رزمندگان اسلام و به ویژه شهدای غواص در آن دوران در مناسبت ها، آیین ها و برنامه ها مختلف، قدمی هر چند کوچک برای معرفی و شناساندن راه، منش و آرمان‌های شهدا برای آشنایی نسل امروز و فردا است.

بی تردید این حماسه ها و از جان گذشتگی ها، ایثار و مقاومت شهدای ۸ سال دفاع مقدس و در این میان شجاعت و مقاومت و مظلومیت نحوه به شهادت رسیدن شهدای غواص با دستان بسته در یک گور دسته جمعی بود که سندهای غیرت، اقتدار و عزتمندی یک ملت را امضاء کردند.

از سویی عملیات کربلای چهار هیچگاه مظلومیت و شجاعت شهدای غواص را فراموش نخواهد کرد، ۳۶ سال از شهادت مظلومانه ۱۷۵ شهید جوان و نوجوان غواص با دستان بسته در یک گور دسته جمعی می گذرد.

شهدای غواص در دی ماه سال ۱۳۶۵ در جریان عملیات کربلای چهار، دل به دریا زدند و از آب گذشتند و به اقیانوس و آفتاب رسیدند، این شهدا در این عملیات بدون هیچ زخم و جراحتی، با دستانی بسته و آغوشی گشوده به سوی آسمان رفتند تا بیرق پایمردی و جوانمردی و ایثار و شهادت بر بام این مرز و بوم برای همیشه و در همه حال سرافراز در اهتزاز باشد.

با این وجود در وصف شهدای غواص باید گفت « یاران چه غریبانه رفتند از این خانه- هم سوخته شمع ما، هم سوخته پروانه.»

البته نباید فراموش کرد، شهدای غواص در عملیات کربلای چهار؛ با شهادت خود کاری «حسینی» کردند و شهادت را انتخاب کردند و شهید شدند تا اینکه اسلام و ارزش‌های دینی حفظ شود و به بیان اینکه این شهدا با رفتن خود چگونه ماندن و زندگی کردن را به ما یاد دادند.

و در واقع این شهدا در روزگار و عصری که ارزش‌های اصیل اسلامی نظیر، ایثار، مقاومت، شهادت‌طلبی، عدالت‌خواهی و تفکر فرهنگ بسیجی، در نتیجه حاکمیّت یزیدیان امروز، آهسته آهسته رو به فراموشی سپرده می‌شود، آنها را از نو در جامعه زنده کردند، به‌طوریکه امروزه این تفکر فرهنگ عاشورایی شهدای اسلام؛ الگوی برای مبارزات ملت‌های آزاده علیه استکبار جهانی و در راس آنها آمریکا و اسرائیل در منطقه و جهان شده است.

از سویی، واقعیت این است که شهدای غواص، رزمندگان اسلام و مدافع حرم و دیگر شهدای راه مقاومت و استقلال همچون سردار سلیمانی جان خویش را فدا کردند، تا اینکه ارزش‌های ناب اسلامی زنده بماند و به تعبیر قرآن شهدا در راه مقدس که همان فی‌سبیل‌الله است، کشته شدند تا اینکه اسلام، قرآن و حدیث حفظ گردد.

در نهایت باید یادآوری کنیم، از جمهوری اسلامی ایران اگر امروز در دنیا در عرصه‌های مختلف به اقتدار و سربلندی یاد می‌شود، به برکت خون پاک و مطهر شهدای غواص است که با حرکت در مسیر ولایت و آرمان‌های انقلاب از همه چیز خویش گذشتند، تا اینکه امروزه هر ایرانی سربلند باشد.

به همین اعتبار، شهدای هشت سال دفاع مقدس و در راس آنها شهدای غواص و امروز شهدای حرم کشورمان نیز با نثار جان خود و با الگوگیری از مکتب عاشورا و قیام امام حسین(ع)، موجب حفظ و احیای فرهنگ اسلام ناب محمدی(ص) شدند، به طوریکه عزت و اقتدار امروز ملت ایران در عرصه‌های مختلف به خاطر ثمره خون شهداست.

از این حیث، در وصف مقام و فضایل و به خصوص هر چه از رشادت‌ها، ایثار، مقاومت، دلاوری‌ها و شهادت‌طلبی شهدای  غواص بگوییم، کم گفته‌ایم! در وصف شهدای غواص، بهترین جمله را فقط می‌توان از منظر مقام معظم رهبری بیان کرد که ایشان در مورد این شهدا می‌گویند «مجاهدت غوّاصان دریادل عملیات کربلای چهار و پنج، هرگز از یاد تاریخ این مرز و بوم نخواهد رفت. آن‌ها همچنانی که خدای متعال فرموده است زنده‌اند. ما باید تلاش کنیم آن ارزش‌ها را، که آن‌ها به خاطر آن در این میدان‌ها وارد شدند، زنده بداریم… این شهیدان دریادل و خط شکن متعلق به همه ملت ایرانند.»

سخن پایانی اینکه هشت سال دفاع مقدس به ملت ایران و به ویژه برای جهانیان درس‌های زیادی آموخت که در هیچ دانشگاه و مدرسه‌ای تدریس نمی‌شود. به بیان دیگر این دوران یکی از درخشان‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های تاریخ انقلاب اسلامی است که در آن دوران شهدای هشت سال دفاع مقدس و در راس آنها شهدای غواص به عنوان نماد ایثار، شهامت، شجاعت، آزادی، استقلال، صداقت، معنویت، افتخار و پایمردی ملت ایران مطرح بوده و خواهد بود و از این رو باید نام، یاد و خاطره این شهدا و آن دوران همیشه و در همه حال در فضاى جامعه ما زنده باشد، چرا که زنده نگهداشتن دوران هشت سال دفاع مقدس و یاد، خاطره و نام این شهدا، گام نهادن در مسیر حرکت و راه آنهاست.