سفیر پیشین ایران در لبنان گفت: متاسفانه هزینه مداخلات خارجی و بی‌کفایتی شخصیت‌ها و احزاب لبنان را مردم می‌پردازند و هر روز بارِ این مساله به دوش لبنانی‌ها سنگین‌تر می‌شود.

به گزارش جارچی اخبار، احمد دستمالچیان با اشاره به احتمال تشکیل دولت در بیروت در تشریح موانع شکل‌گیری کابینه لبنان در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: وضعیت اجتماعی و اقتصادی لبنان واقعا متفاوت از گذشته بوده و باید گفت که این کشور در حال دست و پنجه نرم کردن با یک بحران تمام‌عیار است. متاسفانه هزینه مداخلات خارجی و بی‌کفایتی شخصیت‌ها و احزاب داخلی را مردم لبنان می‌پردازند و هر روز بارِ این مساله بر دوش لبنانی‌ها سنگین‌تر می‌شود. این در حالی است که اوضاع و احوال و تصمیم‌گیری‌هایی که در سطح کلان سیاسی این کشور می‌شود هیچ منافعی را برای مردم در نظر نمی‌گیرد و حالا این کشور با بحران‌هایی مانند کمبود برق، آب، سوخت و عدم وجود نقدینگی روبه‌رو است. تمامی این مؤلفه‌ها باعث شده تا اوضاع و احوال اقتصادی و اجتماعی لبنان به شدت وخیم شود و از سوی دیگر، سیاستمداران در بیروت صرفاً به دنبال زد و خوردهای سیاسی خاص خودشان هستند.

وی ادامه داد: شرایط فعلی نشان می‌دهد برای هیچکدام از طرفین درگیری در داخل لبنان اساساً منافع ملی معنایی ندارد و اگر به فکر این کشور بودند در نهایت بر سر میز می‌نشستند و یک مفاهمه و مذاکره ملی را بر می‌گزیدند. اگر وفاق سیاسی در این کشور به وجود می‌آمد بدون تردید لبنان از زیر رادیکال‌های بحران موجود کنار می‌رفت و در نهایت می‌توانست به یک حالت متوازن برسد، اما حالا شاهد عمیق شدن بحران‌ها در این کشور هستیم. توجه داشته باشید که اختلافات قومی و مذهبی در لبنان یک امر طبیعی به حساب می‌آید و در گذشته هم این تقابل‌ها وجود داشته است اما متاسفانه برخی از گروه‌ها حالا به سمت و سویی رفتند که نمی‌خواهند التهاب از بیروت دور شود. بر همین اساس تشکیل دولت در لبنان با مشکلات زیادی مواجه است.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: اینکه برخی منابع و شخصیت‌های لبنانی اعلام می‌کنند طی روزهای آینده دولت تشکیل می‌شود شاید یک موضع سیاسی مثبت به حساب بیاید اما واقعیت این است که به این راحتی دولت در بیروت تشکیل نخواهد شد؛ چراکه موانع زیادی بر سر این روند سیاسی قرار دارد. فارغ از این موضوع، حتی اگر دولت هم تشکیل شود نمی‌تواند به راحتی فعالیت کند و بدون شک مشکلاتی پیش خواهد آمد. یکی از مشکلات اساسی و جدی لبنان حل نشدن بحث‌های اقتصادی و سیاسی است. معتقدم تنش سیاسی در این کشور باعث شده تا اقتصاد و جامعه لبنان با مشکل روبه‌رو شود که وضعیت فعلی گویای این بحران است. از منظر دیگر باید توجه شود که بحث دخالت‌های خارجی همچنان به قوت خود باقی است و از یک سو کشورهای عربی در حال ایجاد بحران در لبنان هستند و از سوی دیگر کشورها و دُول غربی سناریوهای خود را برای عمیق کردن بحران اقتصادی در لبنان دنبال می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تمامی این وضعیت در شرایطی رخ می‌دهد که وضعیت نظام بین‌الملل در یک پلان کلی مناسب ارزیابی نمی‌شود و به نظرم سلسله بحران‌هایی را در منطقه و فرامنطقه شاهد هستیم که نوک پیکان آن خاورمیانه است. در شرق‌آسیا، آفریقا و حتی اروپا مشکلات اقتصادی و منازعات گوناگونی را به چشم می‌بینید که باعث شده یک کلاف سردرگم به وجود بیاید و در این بین لبنان هم یکی از همین کشورها به حساب می‌آید. بدون تردید تل‌آویو و واشنگتن سعی می‌کنند که اوضاع را همانند گذشته و به نفع خود هدایت کنند و در نهایت فکر می‌کنم اگر هم دولت طی روزهای آینده در بیروت تشکیل شود باز هم گره‌های کوری در این میان وجود دارد که باز شدن آن کار سخت و طاقت فرسایی خواهد بود.