مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: ۴۲۰ هزار بازرسی ازکارگاه‌ها به منظور نظارت بر حفظ وصیانت نیروی کار توسط بازرسان کار طی یکسال گذشته انجام شده است.

به گزارش جارچی اخبار، احمدرضا پرنده در دوره “دانش افزایی و توانمندسازی”ویژه روسا و کارشناسان ستادی و شهرستانی حوزه روابط کار ویژه استان‌های مازندران و گلستان که با حضور جمالی مشاور ارشد معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مازندران و مدرسان حوزه معاونت روابط کار وزارت متبوع در ساری برگزار شد. ضمن تشکر از کارفرمایانی که با رعایت ایمنی سلامت کارگران را تامین می کنند اظهار کرد: کارگاه‌هایی که ایمنی رعایت نکنند پرخطر وحادثه ساز هستند و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.پرنده با اشاره به اینکه چهار برنامه مهم معاونت روابط کار تنظیم روابط کار،حفظ و صیانت نیروی کار،توجه به سه جانبه گرایی و تشکل های کارگری وکارفرمایی،پایداری مشاغل وبیمه بیکاری است، بیان کرد: در طی یکسال ۴۰۰ هزار پرونده در مراجع حل اختلاف سراسر کشور مورد بررسی قرارگرفته است.وی وظیفه هیات های حل اختلاف را بسیار مهم توصیف کرد و افزود: تمامی اعضای مراجع حل اختلاف تلاش میکنند تا ارای صادره بحق باشد.

پرنده تصریح کرد: در آرای سازشی دقت شود تا سازش ها نزدیک واقعیت وبه حق باشد.

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی عملکرد حوزه معاونت روابط کار وزارت تعاون و کار را در بخش های تنظیم روابط کار؛ حفظ و صیانت از نیروی کار؛ استفاده از ظرفیت های تشکل های کارگری و کارفرمایی و حمایت از اشتغال پایدار را مهم برشمرد و گفت: در حوزه تنظیم روابط کار؛ در یک سال گذشته ۴۰۰ هزار پرونده در مراجع حل اختلاف کارگران بررسی شده و ۴۲۰هزار بازرسی نظارت بر قانون کار توسط بازرسان کار صورت گرفته و ۳۵۰ هزار ابلاغیه برای رفع نواقص غیر ایمن به کارفرمایان ابلاغ شده است.

این مسئول از برگزاری یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ساعت دوره های آموزشی درحوزه ایمنی و بهداشت کار و تشکیل ۲۱ هزار کمیته حفاظت و ایمنی در محیط های کاری خبر داد و افزود: هم اکنون در سطح ۱۳هزار و۵۰۰ واحد تولیدی تشکل های کارگری و کارفرمایی فعال هستند و با وزارت تعاون و کار همکاری و همگرایی دارند.

وی گفت: در حال حاضر ۱۷۴ هزار نفر از کارگران در کشور تحت پوشش بیمه بیکاری هستند.

در ادامه مشاور معاونت روابط کار وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی نیز گفت: استان های مازندران و گلستان جزو استان های توسعه یافته و پایدار کشور هستند و در سند آمایش سرزمینی به آن اشاره شده است.

مهدی جمالی ادامه داد:هر دو استان دارای اقتصاد چند بعدی بوده،گلستان و مازندران را نگارستان ایران می‌داند که دارای مردمانی با نشاط و توانمند و برخوردار از منزلت اجتماعی خاص هستند.

این مسئول عنوان کرد: مازندران و گلستان دارای مزیت نسبی خوبی نسبت به سایر استان ها هستند و در اکثر شاخص ها در حوزه روابط کار شاهد بهبود در این استان‌ها هستیم.

مشاور معاونت روابط کار وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در ادامه با اشاره به اهمیت تعاون در کشور گفت: تعاون یک روش و مسیر حرکت است و کار یک ابزار است و رفاه اجتماعی یک گستره بزرگ که تمامی اهداف را پوشش می‌دهد و همه دستگاه‌های زیرمجموعه این وزارتخانه باید در این راستا تلاش بی وقفه کنند.

وی در خصوص اهداف برگزاری دوره های یک روزه آموزش تخصصی قوانین مربوط به روابط کار،گفت: این دوره با هدف هم‌اندیشی و دانش افزایی برگزار شده است و امیدواریم بتوانیم از تجارب هم برای بهبود امور استفاده کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و تعاون استان مازندران نیز از افزایش دوبرابری بازرسی ها از کارگاه‌های پرخطر معدنی استان خبر داد‌.

علی باقری به افزایش دوبرابری بازرسی ها ازکارگاه های ساختمانی استان درسال جاری اشاره کرد وگفت: یک هزار و۱۱ مورد بازرسی ازکارگاه های ساختمانی داشته‌ایم که ۸هزار و۹۰۲ مورد بازرسی برای نظارت برحسن اجرای قانون کار صورت گرفته است.

معاون روابط کار اداره کل تعاون وکار مازندران نیز از کاهش چشمگیر نقض آراء صادره ازسوی مراجع حل اختلاف درشعب دیوان عدالت اداری وکاهش میانگین مدت زمان رسیدگی به پرونده های اختلافی درمراجع ذیربط از۵۴ روز به ۳۷ روز خبر داد و گفت: در ۶ ماهه اول سال جاری بیش از۴۰۰ طرح طبقه بندی مشاغل برای کارگران شرکت های خدماتی استان تایید شد.

حامد رضوانی با اشاره به اینکه انتخابات ۶۶ تشکل کارگری وکارفرمایی استان تجدید شد، تصریح کرد: امار مقرری بگیران بیمه بیکاری درمازندران کاهش یافت.