معاون وزیر و رئیس سازمان‌ تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور گفت: بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در بودجه برای سال ۱۴۰۲ در بحث اصلاح الگوی کشت پیشنهاد شد.

به گزارش جارچی اخبار، سیدمجتبی خیام نکویی روز یکشنبه در نشست با استاندار سمنان در استانداری افزود: بیش از نیم قرن است که طرح اصلاح الگوی کشت در کشور شکل گرفته است.

وی تاکید کرد: بحث خرده‌مالکی زمین‌های کشاورزی یکی از مواردی است که به الگوی کشت ضربه وارد می کند و باید از بحث خرده مالکی به سمت عمده مالکی گام برداشت.

وی ابراز داشت: ارزان سازی غذا و خوراک از دستورات رییس جمهور آیت‌الله رئیسی است که با کاهش هزینه های تولید امکان‌پذیر می شود.

سمنان استان نمونه اجرای الگوی کشت

معاون وزیر و رئیس سازمان‌ تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور با اشاره به به اینکه سمنان ویژگی پایلوت شدن برای طرح اصلاح الگوی کشت را در کشور دارد، تاکید کرد: ۱۲ محصول کشاورزی ۹۰ درصد از محصولات زراعی استان را شامل می شود که در الگوی کشت نیز ۱۵ محصول مد نظر قرار دارد.

وی ادامه داد: ظرف مدت ۲ الی سه سال با همت و جدیت می توان شاهد اصلاح الگوی کشت به صورت کامل در سطح استان سمنان بود.

معاون وزیر و رئیس سازمان‌ تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور افزود: این آمادگی وجود دارد تا در بحث بهره وری محصولات کشاورزی در استان سمنان تمرکز کنیم.

۱۹۸ هزار هکتار از وسعت اراضی استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد که از این وسعت ۵۴ هزار هکتار باغ، ۱۱۰ هزار هکتار زراعت و بقیه در مرحله آیش است و حدود ۴۷ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی فعالند.

استاندار سمنان نیز در این نشست تاکید کرد: در راستای اصلاح الگوی‌ کشت ضرورت دارد تا توسعه‌ مجتمع های گلخانه ای، آبیاری نوین و محصولات کم‌آب‌بر در دستور کار باشد.

سیدمحمدرضا هاشمی با اشاره به اینکه افزایش بهره وری از دیگر مواردی است که باید به صورت ویژه مد نظر باشد، افزود: در استان سمنان از استقرار صنایع آب‌بر و کشت محصولات پرآب‌بر خودداری می شود.

وی گفت که تنوع گیاهان دارویی در استان سمنان بسیار بالاست که می تواند به عنوان یک ظرفیت مطلوب مورد توجه قرار گیرد و این آمادگی وجود دارد تا طی تفاهم‌نامه‌ای، استان سمنان به عنوان‌ پایگاه و الگوی کشور در بحث اصلاح الگوی کشت معرفی شود.