یادداشتی از صیدمیرزا بزرگ تبار

آنچه  بشررا ازخطرات جنگ وگرسنگی دورنگه می دارد فکردرست منطقی و سازنده است و نه آنچه رویکردهای مخرب که هزینه اش چند برابرفایده اش است .سینوهه پزشک فرعون مصرمعتقد بود که سرشت انسان ها ازخشم وکینه وحرص وشهوت رانی ایجاد شده اگراین پدیده کینه جویی وخشم و زیاده خواهی توسط حاکمان درست مدیریت وجهت دهی نگردد جهانی رابه آتش خواهد کشید وجهان براثرخلق جنگ ها ویران خواهد شد که در عقبه و پسامد آن پدیده گرسنگی در جهان غالب خواهد شد وبارها این پدیده دراثرجنگ ها باعث هرج ومرج وبی نظمی وجنگ گردیده و بعضا مشاهده شده دولتی که از زر وزور بیشتری برخوردار بوده باعث فقروفلاکت ونابودی کشوریا کشورهایی شده است و بعضی ازفیلسوفان درگذر زمان به این نکته اشاره  کرده اند، من باب مثال کروتپکین وپرودون دو تن ازفیلسوفان بزرگ دولت ها را شر مطلق وتجسم زور وسلطه دانسته اند واعتقاد داشته اند که اگردولت ها ازبین بروند رنج وعذاب انسان کمترخواهد شد یا کارل مارکس عقیده داشته که دولت سازمان یک گروه یا طبقه برای سلطه واستثمارگروه ها وطبقات دیگر است وبرایند این موضوع حاکی از این است که دولت ها باید منجی و نجات بخش جامعه خویش درهرمقطع زمانی باشند ودراین بستر بتوانند عدالت اجتماعی را در جامعه بشری نهادینه بکنند و جز خیروصلاح جامعه قدمی برندارند تافقر وگرسنگی براثربروزجنگ ها باعث نابودی زیرساخت های جوامع بشری نگردد ومردم بتوانند درسایه صلح پایداربا دیگردول تعامل و همفکری سازنده داشته باشند.بشروقتی اصلاح خواهد شد که قدرت حاکمان دربرابرعلم سرتعظیم فرود بیاورد و در این فرایند نقش سازنده ایجاد کند و تاریخ گذشته عبرتی باشد برای وضعیت موجود وآینده تا فعلی منجر به ترک فعلی دیگرگردد تا اززیان وضررها دوری گردد که پوزیتویسم این پدیده با درک شهود گرایی وتعامل سازنده دولت ها باهمدیگر میسرمی شود چراکه جنگ وتنش ودرگیرهای جهانی هرچند به طمع به دست آوردن ثروت و دارایی توسط بعضی ازدولت های استعمارگر گردد، اما درنقطه ای دیگرازجهان باعث فقرو فلاکت طرف مقابل می شود ودرحال حاضرشواهد عینی این رخداد جنگ نا برابراوکراین دربرابرروسیه است که  عده ای دیگر از کشورها سودش راعاید می شوند ودرعوض این مردم اوکراین هستند که کشته می شوند یا زیرساخت های کشورشان ازبین می رود وهزینه زیادی برروی دست این دولت می گذارد تا روسیه بتواند زیرساخت های این کشورمتمدن را ازبین ببرد و همانطوری که گفته شد سودش به روسیه و دیگران برسد.دررویکرد اکثرجنگ ها بیشترمنافع مادی مدنظراست و تا وقتی یک کشور یا دولت خود را برترازسایردولت ها قلمداد بکند زنجیربرای پای فرودستان وضعفا وچوب برای کوبیدن برپشت فقرا و طبقه  پایین دست به صورت یک رویه باقی خواهد ماند واین تصوردرذهن تداعی خواهد شد که پدیده ظلم و نابرابری اجتماعی حالاحالاها ازبین نخواهد رفت درحالی که اگرعدل وحقانیت برظلم چیره گردد زیاده‌ خواهی ها جایی در جامعه جهانی نخواهد داشت،  اما وقتی این زیاده‌ خواهی باشد به قول سینوهه فطرت بشرازخشم وکینه وشهوت رانی وحرص ایجاد می گردد واین فرایند جهانی را برباد می دهد که یونیفست این سخن جنگ هایست که در طول حیات بشردربازه های زمانی در بیشترقارهای جهان اتفاق افتاده است.

تجربه گرسنگی و فقردرجنگ جهانی دوم که بین متفقین و متحدین به وقوع پیوست مشمئزکننده بود و خروجی این جنگ که در بعضی ازاین کشورها باعث فقر وگرسنگی گردید، درکانتون زیست بشری وقتی بشرقاعده تکامل را همراه با ظرفیت های موجود درجوامع بشری با دیدگاه مدرنیسم به پیش خواهد برد که به جای شماتت با همنوعان درهرجای کره زمین با آنها  با تساهل و تسامع و تصالح رفتارکند واین رویکرد کیفیت دایره افکارآدم هاست . سیاسیون جوامع بشری باید بدانند که با تعامل مثبت وسازنده می توانند باعث پیشرفت و ترقی جامعه گردند یاعکس این رویکرد درجوامع بشری اتفاق بیفتد وتازمانی که علم برقدرت پیروز نگردد، امیدی به تغییرسیاسیون نیست وقوی برفقیرغالب خواهد شد ، امااگرمدرنیسم اجتماعی رویکرد راهبردی رهبران سیاسی باشد جنگ های فرسایشی در جوامع بشری شعله ورنخواهد شد وای کاش سیاسیون جوامع بشری به این واقعیت که بشر را همواره با گرسنگی اذیت کرده و یا می کند ،پیش می برد تا درجنگ ها که برآیندش فقرجوامع بشری را درپی خواهد داشت تحرز می کرد وبا تجاور به تعامل می رسیدند تا بیشترازاین آسیب نبینند واما مهمترین جنگ هایی که در طول تاریخ ایران با دیگردول داشته به صورت گذرا اشاره خواهد شد،جنگ بابل ،جنگ ماراتن و ترموپیل،جنگ دریای سالامین،جنگ اربل وحران،جنگ قادسیه وچالدران وجنگ ایران و عراق .