پیمان عین القضاتی رئیس شورای شهر اراک گفت: شورای شهر اراک هیچ گاه شورای شهرداری نبوده است و نیازمندی های مردم در بخش های مختلف را پیگیری می کند، همچنین توجه به مباحث فرهنگ، اجتماع و گردشگری و تفریحی از دیگر رویکردهای شورای شهر اراک است که در طول سه دهه اخیر مغفول باقی مانده است.
به گزارش جارچی اخبار، عین القضات افزود: در سال های گذشته به دلیل نبود عدالت شهری، تعادل و توازن رقم نخورده است اراک در روایتی با ۵ و در روایتی با ۱۱ منطقه کم برخوردار روبرو است که درگیر فقر سرانه ها هستند و در پی تحقق عدالت شهری هستیم.
وی با بیان اینکه مدیریت شهری باید محله محور دنبال شود و اگر به محلات توجه نداشته باشیم هویت شهری دچار دگرگونی جدی می شود، گفت: نگاه تمرکز گرایانه مانع اقدامات محله محور می شود. هویت شهری در اراک در حال اضمحلال است، بازار اراک رو به فرسایش است، از ۱۴۰ خانه تاریخی به ۴۰ خانه تاریخی رسیده ایم و این نمادهای توسعه و پیشرفت شهر اراک در حال از بین رفتن هستند. شهری که گذشته خود را مدنظر نداشته باشد در آینده بی هویت می شود.
رییس شورای شهر اراک با بیان اینکه ریه های تنفسی شهر اراک در حال از بین رفتن است و این امر حاصل نبود یک طرح نجات بخش است، گفت: باغ شهر نگه داشتن اراک مستلزم حفظ باغات سنجان و کرهرود و قنوات این شهر است اما به دلیل نداشتن برنامه با خسران روبرو شده ایم و شورا در پی نجات این شاخصه شهر اراک است.
وی تصریح کرد: در کنار مباحث فرهنگی و اجتماعی به مباحث عمرانی نیز توجه داریم، اراک باید به جمعیت یک میلیون نفری دست یابد و اگر جمعیت متناسب رشد نکند از شاخص های ویژه که به بحث جمعیت مرتبط است جا می مانیم، متاسفانه موالید در اراک نرخ کمی دارد، همچنین با جذب نخبگان به اراک می توان جمعیت را افزایش داد اما جذب نخبگان نیازمند اجرای پروژه های محرک شهری است.
عین القضات با اشاره به همه نقدهایی که به پروژه ۸۱۰۰ واحدی وارد است، گفت: این پروژه در واقع امروز پروژه محرک شهری اراک محسوب می شود و جمعیت ۳۴ هزار نفری را در خود جای می دهد، از طرفی پروژه دیگر، طرح ۲۴ متری است. پروژه ۵۸ متری با وجود نقش موثری در روانسازی ترافیک، رونق اقتصادی و کمک به کاهش آلودگی هوا لغو شد و به پروژه ۲۴ متری تقلیل یافت. در هر صورت قانون باید اجرایی شود با وجود همه فراز و فرودها، این پروژه باید اجرا شود.
وی اضافه کرد: شهرداری با توجه به ساختارها و زیرساخت های موجود میتواند در تولید مسکن ورود کند که شهرداری اراک با پروژه ۹۰ واحدی به این حوزه وارد شده است و می توان در آینده نیز پروژه های این چنینی دیگری را دنبال کرد.
رییس شورای شهر اراک با اشاره به پروژه محرک توسعه میدان امام حسین(ع)، گفت: پیش بینی می شود که این پروژه تا خرداد ۱۴۰۲ افتتاح شود.
عین القضاتی بیان کرد: در بحث مناطق کم برخوردار و بافت فرسوده به دلیل مشخص نشدن سیاست های دولت عقب ماندگی هایی را احساس می کنیم، در سال آینده به جای تاسیس شهرک های جدید و ایجاد پروژه های مسکونی باید به سمت احیا و بخشیدن هویت قانونی به بافت های فرسوده و کم برخوردار حرکت کنیم و با ایجاد مشوق، شرایط ساخت و ساز را در این بافت ها ایجاد کنیم، باید خلاءهای ارزش افزوده را با ایجاد مشوق در این مناطق از بین ببریم.
رییس شورای شهر اراک، در خصوص شهرک خودرو بیان کرد: طبق قانون مشاغل مزاحم باید از شهر خارج شوند. تا پیش از این با عدم پذیرش مسئولیت این مشاغل روبرو بودیم و امروز همه به دنبال پذیرش مسئولیت هستند. در خصوص شهرک خودرو زیرساخت های اولیه تکمیل و قرارداد پیمانکار برای اتمام کار تمدید شده است، البته اختلاف نظری بین پیمانکار و شهرداری وجود دارد که در پی حل آن هستیم، کمیته مسئول رایزنی با مشاغل هنوز کار خود را آغاز نکرده است، البته بالا بودن قیمت واحدهای شهرک، وجود مشاغل غیرمرتبط و توسعه زیرساخت ها نیز مطرح است.