رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از دستور معاون اول رئیس جمهور برای رسیدگی به مشکلات ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی خبر داد

به گزارش جارچی اخبار، «حمید طریفی حسینی» رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص آخرین اخبار مربوط به پیگیری سرویس مدارس استثنایی توضیح داد: این موضوع در جلسه روز سه شنبه ۲۹ فروردین ماه در «کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت» که دبیر کمیته وزیر کار و رئیس آن محمد مخبر؛ معاون اول رئیس جمهور بودند به دقت بررسی شد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه تصریح کرد: معاون اول رئیس جمهور به صورت خیلی جدی دستوراتی صادر کردند و این دستور هم به معاون اول ایشان و هم به وزارت کشور صادر شده و قرار است در اسرع وقت به موضوع وسیله ایاب و ذهاب دانش آموزان ما رسیدگی شود.

طریفی حسینی اظهار کرد: بر اساس این دستور که به وزارت کشور صادر شده است، شهرداری‌ها ملزم به حل وسیله ایاب و ذهاب مدارس استثنایی شده‌اند و قرار است از روز دوشنبه هفته آتی، سرویس‌های مدرسه خدمات‌رسانی خود را آغاز کنند.

او در ادامه تاکید کرد: معاون اول رئیس جمهور آموزش کودکان استثنایی را موضوعی بسیار مهم دانستند و تاکید داشتند که نباید آموزش و پرورش کودکان استثنایی به خاطر چنین موضوعاتی خدشه دار شود.

طریفی حسینی یادآور شد: براساس قانون بودجه ۱۴۰۲ بند د، تبصره پنج به صراحت مشخص کرده است که شهرداری‌ها باید سرویس ایاب و ذهاب افراد دارای معلولیت را عهده دار باشند. نهادهای مالی برای همین منظور آن ۱۸ هزار میلیارد تومان را به عنوان منابع مالی در اختیارشان گذاشتند و تازه این علاوه بر منابعی است که خود شهرداری از نهاد عمومی غیردولتی درآمد کسب می‌کند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه شهر تهران چند سال است خدمات ایاب و ذهاب را به خوبی به معلولان ارائه می‌داد، گفت: امسال متاسفانه به دلیل افزایش نرخ کرایه‌ها و درخواست راننده‌ها برای حقوق بیشتر، مشکلاتی پیش آمده است.

او افزود: تا جایی که ما مطلع هستیم، شهرداری برای این کار مبلغی را هم کنار گذاشته بوده و ۶ میلیارد تومان قبل از عید به مدارس پرداخت شده و ۷ میلیارد تومان دیگر نیز برای ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی تا اوایل اردیبهشت به مدارس پرداخت می‌شود و چیزی نزدیک به ۶ میلیارد تومان دیگر نیز از نظر شهرداری از بودجه مصوب سال گذشته باقی مانده که باید به پیمانکاران بپردازند یعنی به مدارس تخصیص داده شود و بعد مدارس آن را به پیمانکاران بدهند تا حقوق راننده‌های سرویس پرداخته شود.

طریفی در ادامه عنوان کرد: در مشکلات پیش آمده هم بحث تاخیر در پرداخت حقوق رانندگان مطرح بوده و هم درخواست پول بیشتر از جانب رانندگان وجود داشته است که برای رسیدن به خواسته‌شان سرویس‌ها به دنبال دانش آموزان نیامده‌اند.

او افزود: برای سال ۱۴۰۲ مبلغی در حدود ۴۲ میلیارد تومان مصوب شده است تا برای ایاب و ذهاب معلولان و دانش آموزان استثنایی پرداخت شود. در خصوص مشکلات سال ۱۴۰۱ نیز اگر ۷ میلیارد باقی مانده تا اوایل اردیبهشت پرداخت شود، بخش دیگری از مسائل هم حل خواهد شد. شهرداری باید به تاکسیرانی و پیمانکاران فشار بیاورد که به طور کلی زیر تعهدی که می‌دهند، نزنند و بر اساس نرخی که شورای شهر اسلامی مصوب می‌کند، تعامل و همکاری صورت بگیرد.

او به تغییرات مدیریتی در حوزه تاکسیرانی نیز اشاره کرد و گفت:‌ این تغییرات نیز مزید برعلت شده بود و تاخیراتی در پرداخت‌ حقوق به رانندگان سرویس مدارس ما پیش آورد. تیپ قراردادی جدید بین رانندگان و پیمانکاران و مدارس، اواخر سال قبل در اختیار همه مدارس قرار گرفت و پیمانکاران نیز این قرارداد را امضا کردند