رئیس دانشگاه پیام نور گفت: اگر بعد از طرح ساماندهی مأموریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دانشگاه پیام نور صرفا به دوره‌ای مجازی محدود شود و یا بعد از اجرای طرح مذکور کیفیت و وضعیتی به وجود آید که ما با محدودیت‌هایی در این ساماندهی مواجه شویم، قابل قبول نیست.

به گزارش جارچی اخبار، «ابراهیم تقی زاده» رئیس دانشگاه پیام نور در گفت و گو با ایلنا در مورد طرح ساماندهی مأموریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و بندهای مرتبط با دانشگاه پیام نور در این طرح توضیح داد: کلیت چنین طرحی و این نکته که باید ساماندهی لازم در تمام دانشگاه‌های کشور صورت بگیرد کار درستی است و ما هم موافق آن هستیم و فکر می‌کنم تقریبا تمام دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور نیز به دنبال اجرای چنین ایده‌ای باشند.

رئیس دانشگاه پیام نور تصریح کرد: اینکه ما رشته‌های دانشگاهی را بازنگری و رصد کنیم، به وضعیت هیات علمی‌ها رسیدگی شود و به کلی آمایشی پیرامون رشته‌های مختلف صورت بگیرد موضوعی در حال انجام و اقدامی طبیعتا ضروری است، اما اینکه دانشگاه پیام نور صرفا به دوره‌ای مجازی محدود شود و یا بعد از اجرای طرح مذکور کیفیت و وضعیتی به وجود آید که ما با محدودیت‌هایی در این ساماندهی مواجه شویم، قابل قبول نیست.

تقی زاده با بیان اینکه تا به حال برای شیوه و نظام آموزشی بهتر جلساتی برگزار شده، گفت: باید در وزارت علوم و همراه با کارشناسان مختلف، جلساتی برگزار کنیم تا در خصوص ماموریت دانشگاه، شیوه‌های آموزش، برگزاری دوره‌های غیرحضوری در رشته‌های مورد نیاز و کاربردی تبادل نظر شود که این کارها تا حدی انجام شد و پیشنهاداتی هم ارائه کرده ایم، اما طرح ارائه شده از سوی نمایندگان مجلس مورد پذیرش دانشگاه پیام نور نیست به این جهت که با برنامه‌های مدیریتی که تدوین کرده‌ایم و می‌کنیم و ماموریت ما همسو نیست. لذا دانشگاه پیام نور قطعا مخالفت خود را با این طرح اعلام خواهد کرد.

رئیس دانشگاه پیام نوردر ادامه تاکید کرد: ما هم به کمیسیون آموزش مجلس، هم به وزارت علوم اعلام می‌کنیم که مخالف طرح مذکور هستیم و در عین حال برنامه و طرح پیشنهادی خودمان را هم ارائه می‌کنیم. ما هم می‌دانیم که دانشگاه‌ها باید از هزینه‌های خود بکاهند و آمایش در رشته‌ها ضرورت دارد و اصلا در این اصل شکی نیست. روشن است که نقشه راه هر دانشگاه باید مشخص باشد، اما اینکه در طرح ساماندهی مأموریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور محدود شده است و باید املاک و مستغلات را به دستگاه دیگری واگذار کند، موضوعی است که نیاز به بررسی کارشناسی و دقیق‌تری دارد.

او در ادامه افزود: دانشگاه باید با توجه به اعضای هیات علمی خود، تعداد کارکنان و… برای تامین بودجه و هزینه‌ها از محل بهره وری از همین دارایی‌هایش اقدام کند. در عین اینکه ما موافقیم که دانشگاه باید سطح اتکای خود به بودجه عمومی را کاهش دهد و به سمت درآمدهای اختصاصی برود و آن را افزایش دهد و حتی درآمد اختصاصی برای خود ایجاد کند و در همین راستا نیز برنامه‌ها و طرح‌های خودمان را داریم. در رشته‌هایی که امکان انتقال وجود دارد، با پیشنهاد وزارت علوم می‌توانیم بعد از طی فرایند، اقدام کنیم تا از ظرفیت اعضای هیات علمی پیام نور در سایر دانشگاه‌ها بهره‌مند شویم.

تقی زاده با اشاره به اینکه طرح ساماندهی مأموریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در تعارض با برنامه‌های پیشنهادی و جلسات کارشناسی دانشگاه پیام نور است، گفت: در حال حاضر ما جلساتی در رابطه با برنامه‌های آینده خود برگزار می‌کنیم و قبلا هم این کار انجام شده و در کارگروه آمایش و حکمرانی دانشگاه پیام نور هم بحث‌هایی مطرح شده است که معاون آموزشی وزیر علوم که نائب رئیس شورای گسترش هستند، در آن کارگروه حضور دارند و اصلا در دفتر خودشان جلساتی برگزار می‌شود. به هر حال ما برای اینکه طرح و برنامه راهبردی خودمان را عملی کنیم، لازم است ابتدا جزئیات طرح ساماندهی مأموریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی را با توجه به وضعیت موجود هم به دولت، هم به وزارت علوم و هم به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کنیم.

تقی زاده در مورد تبصره ۳ از ماده ۲ در طرح ساماندهی مأموریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی که به واسطه این تبصره ممکن است تغییراتی در وضعیت شغلی برخی کارکنان ایجاد شود و نگرانی کارمندان پیام نور از این تحولات عنوان کرد: ارائه این طرح‌ها بدون اینکه برنامه‌های پیشنهادی دانشگاه و نظر کارشناسی ما را دریافت کنند انجام شده است و تاکید می‌کنم با جلساتی که تا به حال برگزار کرده‌ایم تعارض دارد؛ جلساتی که از دانشگاه پیام نور برای شرکت در آن دعوت شده بود، برنامه‌های راهبردی خودش را ارائه کرده و نیازمندی استان‌های مختلف و تعداد دانشجویان و… را لحاظ کرده‌ایم و ماموریت ما نیز این موارد را در نظر دارد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دانشگاه پیام نور بخصوص در مناطق محروم، نقش و ماموریت خود را ایفا کرده است و تلاش شده دراین مناطق خدمت‌رسانی کند.

رئیس دانشگاه پیام نور خاطرنشان کرد: با وجود ظرفیت خالی در سایر دانشگاه‌ها افراد زیادی دانشگاه پیام نور را برای تحصیل انتخاب می‌کنند به این جهت که شیوه آموزش ما را پسندیده‌اند و شاهد موفقیت دانشجویان پیام نور در مقاطع بالاتر و کارشناسی ارشد و دکتری بوده اند.

تقی زاده یادآوری کرد: طرح‌هایی که گاهی توسط برخی از نمایندگان مجلس ارائه می‌شود و باید خودشان در مورد این طرح‌ها توضیح دهند، فقط باری از اضطراب و نگرانی در بدنه کارمندان و اعضای هیات علمی ایجاد می‌کند و در دانشگاه و کیفیت کار تاثیر دارد و خیلی از اعضای ما با ناراحتی می‌پرسند که آیا دانشگاه پیام نور قرار است منحل شود؟ من نمی‌دانم ارائه کنندگان این طرح چطور می‌توانند پاسخگوی افراد باشند؟ هرکسی موافق طرح ساماندهی است اما حتی امضاکنندگان طرح ساماندهی نیز بعید است آن را مورد بررسی دقیق قرار داده باشند احتمالا عنوان طرح را دیده‌اند و جزو ارائه دهندگان آن شده‌اند و قطعا در جلسات بررسی و کارشناسی مشخص‌تر در مورد ابعاد طرح ساماندهی بحث خواهد شد و نمایندگان دانشگاه‌ها توضیحاتی در این خصوص خواهند داشت.

او با اشاره به اینکه دانشگاه پیام نور از جمله دانشگاه‌هایی است که کارکنان دستگاه‌های اجرایی می‌توانند با توجه به ممنوعیت تحصیل در دوره‌های روزانه و شبانه در این دانشگاه تحصیل کنند، بیان کرد: از سویی ما با نمایندگان مختلفی مواجه هستیم که تقاضای تجمیع و ساماندهی دانشگاه‌های پیام نور را داشتند که در دو سال اخیر حدود ۱۶۰ مرکز ما برای این هدف تجمیع شده و از سوی دیگر با درخواست‌های بسیاری از سمت معتمدین و نمایندگان مواجه هستیم که می‌خواهند واحد پیام نور در شهر و استان و منطقه آن‌ها احیا شود و کارگروه آمایش و حکمرانی با آن موافقت نمی‌کند و می‌گوید توسعه پیام نور باید در این اندازه متوقف و به جای گسترش، چابک‌تر شود.

تقی‌زاده در آخر اظهار کرد: چنین وضعیتی در تعارض با درخواست‌های نمایندگان ۱۶۰ حوزه انتخابیه است که مکاتباتی با ما و حتی وزیر دارند که می‌خواهند دانشگاه پیام نور را احیا کنند. پس من فکر می‌کنم فعلا فقط عنوان کلی طرح ساماندهی مأموریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مشاهده شده و بررسی کارشناسی روی این طرح، کمک می‌کند اظهار نظرهای مختلف شنیده و در نهایت نتایج بهتری از این طرح حاصل شود.