احمدرضا پرنده گفت: ۳۸ درصد حوادث کار ما در حوزه کارگاه ساختمانی و کار ساختمانی است.

به گزارش جارچی اخبار،  وبینار «محیط کار ایمنی و بهداشتی حق اساسی و بنیادی نیروی کار» به مناسبت روز بزرگداشت بهداشت حرفه‌ای صبح امروز در بستر اینترنت با حضور کارشناسان این حوزه و نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی برگزار شد. تقای استانداردهای ایمنی شغلی برسیم.

احمدرضا پرنده (مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در ادامه این نشست مجازی با تاکید بر ضرورت ورود دستگاه قضایی به پرونده کارفرمایانی که اصول ایمنی را رعایت نمی‌کنند، گفت: ۳۸ درصد حوادث کار ما در حوزه کارگاه ساختمانی و کار ساختمانی است. بیشترین کشته در این حوزه بخاطرعدم وجود حفاظ‌ها در حوزه ساختمانی ناشی از سقوط است که این به دلیل‌عدم رعایت نکات ایمنی توسط مهندسان و کارفرمایان است.

وی افزود: ۲۱ هزار کمیته بهداشت حرفه‌ای در حوزه ایمنی کار وجود دارند اما کارآمدی لازم در این حوزه وجود ندارد. در این حوزه می‌خواهیم بگوییم که روی همکاری اداره کل بازرسی کار در این حوزه حتما باید حساب ویژه باز کرد و ما در این اداره کل آماده همکاری با هر نهاد و تشکلی در این حوزه هستیم.

پرنده با تاکید بر اینکه ۳۷ درصد حوادث ما نیز در حوزه صنعت و تنها ۲ درصد از حوادث ما در بخش معدن است، اظهار کرد: قاعدتا بحث دیه و الزام قانونی کارفرما تنها یک بخش ماجراست و ما باید در بحث پیشگیری از وقوع حوادث ورود کنیم.

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان تاکید کرد: ما باید قوانین و ضوابط الزام آوری به خصوص برای مهندسان و کارفرمایان حوزه کار ساختمانی تدوین کنیم تا بتوانیم حوادث ساختمانی که اصلی‌ترین علت فوت و نقص عضو کارگران کشور است را به حداقل برسانیم.