اجتماع بزرگ کارگران و بازنشستگان استان آذربایجان شرقی در گرامیداشت ۱۱اردیبهشت برابر با اول مِی، روز جهانی کارگر با هدف پیگیری تحقق مطالبات کارگران و بازنشستگان بویژه اعتراض فراگیر به مصوبه مزدیِ شورای عالی کار، به همت خانه کارگر تبریز و همراهی ستاد بزرگداشت هفته کارگر آذربایجان شرقی برگزار شد.

به گزارش جارچی اخبار، در این اجتماع که در سالن ورزشی «عدالتِ» خانه کارگر تبریز و با حضور گسترده کارگران و بازنشستگان به انجام رسید، خواسته های جامعه کارگری و بازنشستگی تامین اجتماعی آذربایجان شرقی مطرح شد.

تجدیدنظر در مصوبه مزدی شورای عالی کار و تعیین دستمزدی متناسب با سبد معیشت و نرخ تورم واقعی سالانه، اجرای متناسب سازی حقوق   و مزایای بازنشستگان موضوع قانون برنامه ششم توسعه به منظور اعاده ضریب زمان برقراری و برطرف کردن خلاء ایجاد شده حقوق نسبت به تورم افسارگسیخته و نیز پرداخت مطالبات معوق و بر زمین مانده، از مهم ترین خواسته های مطرح شده در اجتماع کارگران و بازنشستگان مرکز آذربایجان شرقی بود.

بنرهایی حاوی شعارهایی مانند «حقوق ما ریالی؛ هزینه ها دلاری» و «قانون کار ایران یادگار امام است؛ مخالف این قانون مخالف امام است» در کنار نوشته هایی حاوی فرازهایی از بیانات حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در ارتباط با قشر زحمتکش کارگر، در گوشه گوشۀ سالن برگزاری این اجتماع نصب شده بود.

در این اجتماع، بیانیه ای در تقدیر از مواضع راهگشا و دلگرم کننده رهبری در دیدار اخیر با جامعه کارگری به چشم می آمد که در متن آن، بیانات اخیر حضرت آیت الله خامنه ای بمناسبت روز جهانی کارگر «مایه دلگرمی کارگران» خوانده و عنوان شده این بیانات افق های جدیدی را فراروی دولت، جامعه و کارگران گشوده است.

«کریم صادق زاده تبریزی» دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز و تعدادی از فعالان جامعۀ کارگری و بازنشستگی این کلانشهر صنعتی به اتفاق «علی جعفری آذر» فرماندار تبریز سخنرانان این اجتماع بودند که وقتی از ضرورت تحقق مطالبات کارگران و بازنشستگان سخن به میان آمد با تشویق حاضران تائید می شد و وقتی سخنی باب میل این قشر، آنهم در روز متعلق به خودشان نبود، با بیان صریح و موضع گیری بی پرده که با صدای بلند و گاهاً فریاد نیز همراه بود، مورد اعتراض قرار می گرفت.

لزوم توجه به قشر کارگر و بازنشسته

دبیر اجرایی خانۀ کارگر تبریز در این اجتماع، طی سخنانی جایگاه کارگران و بازنشستگان در جامعه را تبیین و اظهار کرد: باید به خواسته های بحق و قانونی کارگران و بازنشستگان توجه جدّی شود.

کریم صادق زاده تبریزی افزود: امروز روز جهانی کارگر مصادف با اول ماه می در تمامی کشورهاست و انتظار داشتیم که بر اساس ماده ۲۷ قانون اساسی دستگاه های ذیربط مجوز لازم برای برگزاری یک راهپیمایی در سطح شهر در چارچوب مقررات نظام برای بیان مشکلات صادر می کردند.

وی افزود: حال که این مجوز صادر نشده و در این اجتماع باشکوه گرد هم آمده ایم با صدای رسا مسایل، معضلات و شعارهای خود را بیان می کنیم.

صادق زاده تبریزی در این بخش از سخنرانی خود ضمن بیان شعارهایی نظیر «رهبر ما فقیه است؛ مخالف تبعیض است»، «فریاد ما بر این است؛ عدالت بهترین است»، «قرارداد موقت؛ ملغی باید گردد»، «اجرای متناسب سازی؛ مطالبۀ استمراری بازنشستگان»، «امنیت، معیشت؛ حق مسلم ماست»، «حقوق حقۀ ما؛ احقاق باید گردد» و «کارگران بصیرند؛ ذلت نمی پذیرند» که با تکرار حضار همراه بود، افزود: بنده به صراحت اعلام می کنم مجموعه بزرگ کارگری و بازنشستگی ما به عنوان کنفدراسیون عالی کارگران ایران در پیگیری حقوق حقۀ کارگران و بازنشستگان با هیچکس معامله نمی کند.

اعتراض به مصوبۀ مزدی

دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز با یادآوری آنچه او آن را «مصوبۀ غیرقانونی» شورای عالی کار خواند، اضافه کرد: در راستای پیگیری حقوق کارگران، مصمم به شکایت به دیوان عدالت اداری برای ابطال مصوبۀ مزدی شورای عالی کار هستیم و از همۀ ذینفعان تقاضا می کنیم به پویشِ شکایت علیه شورای عالی کار بپیوندند.

صادق زاده تبریزی ادامه داد: خطوط قرمز ما در تشکیلات خانۀ کارگر ۴ موردِ «منافع ملی»، «منافع نظام»، «انقلاب و حفظ ولایت و رهبری» و همچنین «حفظ منافع کارگران» است و در این چارچوب با هیچ دولتی عهد اخوت نبسته ایم و لذا اعتراض خود را انجام می دهیم.

دبیر اجرایی خانۀ کارگر تبریز گفت: اول ماه مِی یادآور به خاک و خون کشیده شدن کارگرانی است که برای تغییر شرایط و کاهش ساعات کار و محو استعمار کارگران به میدان رفتند و با دست خالی در مقابل پلیسِ تا بنِ دندان مسلح آمریکا که برای سرکوب معترضان توسط سرمایه داری آمریکا به خدمت گرفته و تجهیز شده بودند، ایستادند و جان خود را نثار کردند. این روز، نماد حرکت جنبش های کارگری در جهان است. گرچه از آن سال ها تاکنون روابط کار و جایگاه حقوقی کارگران تغییرات عمده ای کرده است اما امروز روش های نوین همچون پیمانکاران زالوصفت با شیوه های جدیدتری ظاهر شده و فعالیت می کنند و کسی جلودار این حرکت ها نیست.

صادق زاده تبریزی گفت: نه دولت و نه مجلس توان مبارزه با پدیدۀ پیمانکاران را ندارند و هیچ طرح و برنامۀ حمایتی را شاهد نیستیم با اینحال انتظار داریم دولت «سید محرومان» و «انقلابی» در یک حرکت جهادی بساط این پیمانکاران را در کارهای مستمر و دائمی از بین ببرد.

این فعال صنفی تاکید کرد: این که بعد از چهار دهه انتظار داریم دولت، کرامت انسانی کارگران را محقق و با هماهنگی و همراهی مجلس، مسائل و مشکلات مربوط به کارگران را مرتفع کند، انتظار نابجائی نیست.

وی تاکید کرد: ما در این محفل با صراحت تمام اعلام می کنیم که اگر به خواسته های بحق و قانونی کارگران و بازشستگان توجه نگردد و این مطالبات نادیده گرفته شود، در اولین فرصت ممکن جریان اعتراضی خود را روانۀ فضای عمومی می کنیم تا همۀ عوامل زر و زور بدانند که کارگران هوشیار و بیدارند و از حقوق خود به هر شکل ممکن حراست می کنند.

مطالبات کارگران و بازنشستگان

وی مبحث عنوان کرد: امروز جامعۀ کارگری و بازنشستگی از دولت انقلابی توقع دارند مطالباتِ بر زمین مانده شان پیگیری و حل و فصل شود و تشکل های صنفی شان تقویت گردد ضمن اینکه برچیده شدن قراردادهای موقت کار و سفیدامضاء را خواهانیم.

صادق زاده تبریزی افزود: در بحث بازنشستگان نیز اعتقاد داریم سازمان تامین اجتماعی نباید نسبت به سفرۀ حداقل بگیران خود بی تفاوت باشد. کارگران بازنشسسته هنوز ۲۵درصد متناسب سازی خود را دریافت نکرده اند که ضروریست این حق بازنشستگان را پرداخت کند.

وی اضافه کرد: سازمان تامین اجتماعی باید دقت کند هم اکنون بازنشستگان این سازمان نسبت به بازنشستگان کشوری، کف بگیر هستند لذا انتظار داریم تدبیری اندیشیده شود تا کف بگیران جامعۀ ما با ارتقای سطح درآمدی، از عهدۀ معیشت و مخارج خود برآیند.

صادق زاده تبریزی ادامه داد: با توجه به مطالبات اساسی و قانونی بازنشستگان نیاز است که نقش کانون ها و تشکلات و نمایندگان صنفی، کارگران و بازنشستگان عضو هیات مدیره و هیات امنای سازمان تامین اجتماعی در راستای ایفای وظایف و تکالیف محوله طبق اساسنامه مربوطه جهت تامین منافع موکلان خود پررنگ تر شود.

در انتهای این اجتماع باشکوه، قطعنامه ای در ۱۰بند صادر شد که با تکبیر حاضران مورد تائید قرار گرفت.

 

تصاویر گردهمایی روز جهانی کارگر در آذربایجان شرقی ۱۱-۲-۱۴۰۲