رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: مقوله دانش‌بنیان در سطح مسئولان کشور و نیز در میان صنعتگران و کارآفرینان نه امری تزئینی و لوکس بلکه واقعیتی اجتناب‌ناپذیر در توسعه صنعتی و اقتصادی کشور تلقی می‌شود.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، محمدصادق خیاطیان در رویداد تبادل فناوری حوزه صنعت غذایی به میزبانی صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن ابراز خرسندی از برقراری ارتباط بین شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه کشاورزی و صنایع بزرگ فرآوری مواد غذایی بیان کرد: امروز موضوع دانش‌بنیان در کشور به یک امر جاری و به یک باور و فرهنگ عمومی تبدیل شده است.

وی افزود: هنگامی که شرایط کنونی را با چند سال گذشته بررسی می‌کنیم این ارتقاء باور عمومی نسبت به مقوله دانش‌بنیان کاملا چشم‌گیر و قابل مشاهده است.

خیاطیان با بیان اینکه این افزایش توجه به حوزه فناوری در همه سطوح جامعه اتفاق افتاده است، افزود: امروز مقوله دانش‌بنیان چه در سطح مسئولان کشور و چه در سطح جامعه نخبگانی، صنعتگران و کارآفرینان، دیگر امری تزئینی و لوکس تلقی نمی‌شود بلکه از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر اقتصادی کشور به شمار می‌آید و نقش بسیار مهمی در توسعه صنعتی و اقتصادی ایران دارد.
وی تاکید کرد: چنین نگرشی جز با همت و کوشش جهادگونه شرکت‌های دانش‌بنیان میسر نشده است. این شرکت‌ها در سال‌های گذشته در یک میدان مبارزه جنگیده‌اند تا نقش خود را اثبات کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: امروز شاهد پیشرفت مفهوم فناوری و دانش‌بنیان در صنایع مختلف کشور هستیم به طوری که حوزه تجهیزات دارویی، فناوری اطلاعات، نفت و گاز و دیگر بخش‌ها تحت تاثیر فعالیت‌های دانش‌بنیان قرار گرفته و مبتنی بر فناوری حرکت می‌کنند.
فعالیت حدود ۵ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: گرچه در زمینه نفوذ فناوری در بخش‌های کشاورزی و امنیت غذایی اتفاقات خوبی افتاده است، اما همچنان فاصله زیادی تا نقطه مطلوب داریم.

خیاطیان گفت: بر اساس آمار نزدیک به پنج درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی فعالیت می‌کنند اما با ظرفیتی که کشورمان در حوزه کشاورزی دارد همچنان فاصه زیادی تا نفوذ مطلوب فناوری در بخش کشاورزی داریم.

وی افزود: در واقع امروز حدود ۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان در بخش‌های مختلف کشاورزی فعال هستند؛ این عدد به ما نشان می‌دهد که هنوز به لحاظ آماری تعداد کمی از شرکت ها در این حوزه فعال هستند.
رییس صندوق نوآوی و شکوفایی ریاست جمهوری در ادامه موضوع امنیت غذایی را موضوعی راهبردی نه‌تنها در ایران که در بسیاری از کشورهای دنیا توصیف کرد و گفت: امروزه گزارش‌های متعددی در حوزه آینده‌پژوهی منتشر می‌شود که نشانگر آن است که موضوع امنیت غذایی یکی از چالش‌های بزرگ دنیا در سال‌های آینده خواهد بود، بر این اساس چنین مسئله‌ای مسئولیت همه ما را سنگین می‌کند که در این موضوع بیش از پیش فعالیت کنیم.

خیاطیان همچنین با اشاره به ظرفیت‌های بالای کشور در حوزه نیروی انسانی، آن را «فوق‌العاده» عنوان کرد و گفت: ایران از جایگاه و ظرفیت مناسبی درزمینه تربیت نیروی انسانی در حوزه کشاورزی برخوردار است. از سوی دیگر زیرساخت‌های طبیعی منحصربه‌فردی در حوزه کشاورزی داریم. از جمله این امکانات این است که ما کشوری چهار فصل هستیم و شرایط آب و هوایی زمینه را برای کارهای نوآورانه در صنعت غذایی فراهم آورده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر این نکته تاکید کرد که امروز به واسطه فعالیت‌های شرکت‌های توانمند خصوصی در صنایع غذایی، زمینه‌ برای رقابت‌پذیری در کشور فراهم شده است و این فضا می‌تواند الگویی برای سایر بخش‌های صنعتی کشور باشد. از سوی دیگر بازار بزرگ داخل کشور، منطقه و همچنین سایر بازارهای بالقوه صادراتی، فضا را برای توسعه فعالیت‌های صنعت غذایی باز می‌کند و می‌توانیم امیدوار باشیم که این ظرفیت‌ها در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه کشاورزی نیز نقش ایفا کنند.
خیاطیان گفت: تلاش رویداد تبادل فناوری در صنعت غذایی بر این است که یک فضای بهم‌رسانی‌ میان صنایع غذایی و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه امنیت غذایی شکل گیرد که ارتباط هر چه بیشتر میان صنایع بزرگ و دانش‌بنیان‌ها اتفاق بیفتد.

انعقاد ۳ قرارداد به ارزش ۵۵ میلیارد تومان بین دانش بنیان ها و صنایع بزرگ غذایی
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری نیز در این رویداد، صندوق نوآوری را مولود قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات عنوان کرد و گفت: در سال ۱۳۸۹ که این قانون به مصوب شد، قرار شد صندوقی به‌منظور تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان شکل بگیرد.

سیاوش ملکی‌فر افزود: لذا صندوق نوآوری و شکوفایی با سرمایه اولیه سه هزار میلیارد تومانی شکل گرفت و در سال گذشته نیز هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی مصوب کرد سرمایه صندوق ظرف پنج سال آینده به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.
وی گفت: امروز که تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به بیش از ۸۵۰۰ شرکت رسیده است، سرمایه صندوق تناسبی با نیازهای مالی شرکت‌های دانش‌بنیان ندارد و امیدواریم در آینده نزدیک منابع بیشتری جذب صندوق شود.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین با اشاره به تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان در مجلس گفت: اتفاق مهم سال گذشته این بود که قانون جهش تولید دانش‌بنیان به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و به مدد این قانون، امروز دوره جدیدی در زیست‌بوم نوآوری کشور آغاز شده است.
به گفته وی امسال با دستور رییس جمهور هیئت عامل چهارم صندوق نوآوری و شکوفایی آغاز به کار کرده و برگ جدیدی در چرخه عمر صندوق ورق خورد.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه با بیان اینکه رویداد امروز تبادل فناوری در حوزه صنعت غذایی، دومین رویداد از این جنس رویدادها است، گفت: در این رویداد ۱۳ نیاز فناورانه صنعت غذایی از سوی ۴ شرکت بزرگ این صنعت ارائه شد. ۲۵۰ شرکت دانش‌بنیان نیز برای حضور در رویداد ثبت‌نام کردند و ۶۳ شرکت فعال در صنعت غذایی هم در نمایشگاه جانبی رویداد غرفه دارند.
وی با بیان اینکه در این رویداد شرکت‌های میهن، کاله، پاک، صنایع غذایی برتر، عالیس، سه نان، گروه صنعتی زر و کالبر حضور داشتند، اعلام کرد: تا این لحظه در این رویداد، ۳ قرارداد همکاری به ارزش ۵۵ میلیارد تومان میان شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع بزرگ منعقد شده است.

بر اساس اعلام صندوق نوآوری و شکوفایی، در این رویداد که با حضور برخی از گروه‌های بزرگ صنعتی فعال در تولید مواد غذایی و ارائه نیازهای خود به شرکت‌های دانش‌بنیان همراه بود، نمایشگاهی نیز از توانمندی‌ها و محصولات ۵۸ شرکت دانش بنیان فعال در صنعت غذایی در محل این صندوق برپا بود.