دستور العمل تکمیلی و سقف بودجه باشگاه‌های لیگ برتری در فصل ۱۴۰۳-۱۴۰۲ ارسالی فدراسیون فوتبال توسط سازمان لیگ به باشگاه‌های مربوطه ابلاغ شد.

به گزارش جارچی اخبار، جلسه نهایی کارگروه ساماندهی نقل و انتقالات در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ با حضور اعضای این کارگروه، مشاورین حقوقی و اقتصادی و نهادهای ذیربط در محل سازمان لیگ تشکیل شد.

از چندی پیش بحث پیرامون تعیین سقف بودجه باشگاه ها برای فصل جدید رقابت های لیگ برتر به راه افتاده بود. قانون فیرپلی مالی که چند سالی است در فوتبال اروپا و کشورهای مختلف رعایت می شود و حالا پای آن نیز به فوتبال ایران باز شده است.

در همین خصوص، جلسه کارگروه سازماندهی نقل و انتقالات برگزار شد که پس از موافقت اکثریت مدیران عامل باشگاه ها، برای سقف دستمزد و قرارداد کادرفنی، بازیکنان و دیگر عوامل باشگاه های لیگ برتری، مبالغ خاصی اختصاص داده شد.

به این ترتیب حداکثر ۲۵۰ میلیارد تومان به عنوان میانگین اولیه برای سقف بودجه برای تمام باشگاه ها به صورت مساوی تعیین شده و حداکثر ۲۰ درصد سقف پایه بودجه معادل ۵۰ میلیارد تومان برای باشگاه‌هایی که رتبه اول تا چهارم فصل قبل را کسب کرده و در لیگ قهرمانان آسیا شرکت خواهند کرد، به این ۲۵۰ میلیارد اضافه می‌شود.

در نتیجه تیم های پرسپولیس، سپاهان، استقلال و تراکتور شامل این بند خواهند شد. اما نکته مهم در این خصوص، وجود تبصره ای به نام “حضور در لیگ قهرمانان آسیا” است که با توجه به وضعیت نامشخص استقلال برای شرکت در این پیکارها، هنوز معلوم نیست که این ۵۰ میلیارد تومان به سقف بودجه آبی ها اضافه می شود یا قرار گرفتن در رتبه اول تا چهارم برای فعال شدن این بند کفایت می کند.

همچنین برای تیم‌هایی که مجوز حرفه‌ای دریافت کرده‌اند، ۱۰ درصد سقف پایه معادل ۲۵ میلیارد تومان هم به سقف مصوب اضافه شد. در این خصوص نیز باید منتظر نظر نهایی کنفدراسیون فوتبال آسیا درخصوص تیم های ایرانی که موفق به دریافت مجوز حرفه ای شده اند، ماند.

در بخش دیگری از این ابلاغیه آمده است برای باشگاه‌هایی که مجوز ملی دریافت کرده اند فقط ۱۰ میلیارد تومان می‌توانند از سقف ۲۵۰ میلیاردی بودجه بیشتری داشته باشند.

از طرفی حداکثر ۵۰ درصد درآمد حاصله از ترانسفر بازیکنان در پنجره نقل و انتقالات زمستانی فصل قبل و پنجره نقل و انتقالات تابستانی فصل جدید به مبلغ مندرج در ردیف یک اضافه می‌شود. این بند می تواند به سود باشگاه فولاد خوزستان باشد، چرا که آنها پس از فروش یک میلیون دلاری محمدامین حزباوی، سود خوبی به جیب زده اند.

در نتیجه می توان سقف قرارداد تیم های مدعی فصل بعد را اینگونه محاسبه کرد:

پرسپولیس، سپاهان، استقلال، نساجی و تراکتور: ۲۵۰ میلیارد ثابت +  ۵۰ میلیارد حضور در لیگ قهرمانان آسیا + ۲۵ میلیارد دریافت مجوز حرفه ای + هزینه ترنسفر نامشخص = ۳۲۵ میلیارد تومان

تذکر: در صورتی که استقلال موفق به دریافت مجوز حرفه ای نشود و ۵۰ میلیارد بابت کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا برای این تیم لحاظ شود، بودجه آبی ها ۳۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

فولاد: ۲۵۰ میلیارد ثابت + ۲۵ میلیارد دریافت مجوز حرفه ای + ۵۰ درصد از انتقال حرباوی (حدود ۲۵ میلیارد تومان) = ۳۰۰ میلیارد تومان