زهره نعلبندی

تامین اجتماعی باید خود را متعهد در تحقق شعار سال رهبری(مهار تورم و رشد تولید) بداند و در جهت کمک به تولید و حمایت از کارفرمایان و بیمه شدگان گام‌های موثری بردارد.
نقش سازمان تأمین اجتماعی در جهاد تبیین با توجه به طیف عظیم مخاطبان و مراجعانش، مهم و اثر گذار است لذا جهاد تبیین باید به عنوان یک اولویت در سازمان تامین اجتماعی مورد اهتمام قرار گیرد که یکی از راهکارهای تحقق این مهم، تکریم ارباب رجوع و پاسخگویی مناسب به آنان است.
این سازمان به لحاظ حجم جامعه تحت پوشش در سطح کشور و گستردگی خدمات به عنوان یکی از ارکان موثر در کشور محسوب می شود و جهاد تبیین در باب نقش سازمان در برقراری عدالت اجتماعی و تشریح فعالیت‌های چشمگیر آن می تواند موجب امیدواری و جلب اعتماد مردم شود.
در این راستا سیاست‌های ابلاغی رهبری می‌تواند چراغ راه تحول تامین اجتماعی قرار گیرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در اردیبهشت ماه ۴۰۲ در دیدار بیش از هزار نفر از کارگران، اعضای تشکل‌های کارگری و مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر لزوم انجام شدن یک حرکت محسوس برای ارتقاء سطح زندگی کارگران، جامعه کارگری و مقابله هوشیارانه کارگران با تحریکات دشمنان را تحسین کردند.
ایشان درک اهمیت کار و کارگر را موجب تلاش برای تولید کار حقیقی و مفید دانستند و اظهار داشتند: نیاز حیاتی کشور و جامعه به کار، نیاز کارگر به کار برای اداره زندگی، نیاز روحی انسان به کار و تأثیر کاملاً محسوس کار در رفع و جلوگیری از بروز انواع فساد، نشان‌دهنده اهمیت فراوان برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و اقدام برای تولید کار و اشتغال حقیقی است.
بدون شک نقش تامین اجتماعی در رونق تولید غیر قابل انکار است و تامین اجتماعی می‌تواند در این زمینه به خوبی ورود کرد.
تامین اجتماعی در هر جامعه و کشوری یک ضرورت است و از مهمترین و ضروری‌ترین نیاز‌های هر جامعه به شمار می‌رود، زیرا منافع تولید کننده، کارفرما و کارگر را تامین کرده و به مطالبات اجتماعی نظم بخشی می‌دهد، اما متمرکز شدن توجه تامین اجتماعی به یکی از جامعه هدف خود و غفلت از دیگر مخاطبان خود می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.
لذا حمایت‌های این سازمان باید به گونه‌ای باشد که اگر منافع تولید کننده را تامین کرد حق کار گر را پایمال نکند و اگر منافع کارگر را تامین کرد، تولید کننده و کارفرما  را در این شرایط اقتصادی که به عنوان افسران جنگ اقتصادی محسوب می شوند تحت فشار قرار ندهد.
اندیشیدن تمهیداتی جهت حمایت دوجانبه از تولید و مهار تورم با در نظر گرفتن امتیازاتی برای تولید کنندگان و فعالان اقتصادی به گونه ای که حقوق کارگر نیز تامین شود و به ارتقا سطح زندگی این قشر مظلوم نیز کمک شود حائز اهمیت است و باید در دستور کار متولین امر قرار گیرد.