معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم گفت: هویت یابی و اوقات فراغت دو عامل مهم در مصرف مواد مخدر در بین دانشجویان است.

به گزارش جارچی اخبار، عبدالحسین کلانتری در نشست علمی تخصصی پیشگیری از اعتیاد با حضور نخبگان، مقامات ارشد وزارت خانه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد و مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر که صبح امروز برگزار شد، گفت: بررسی های متعدد درخصوص مصرف مواد مخدر در دانشگاه نشان داده، دو عامل از سایر عوامل پررنگ‌تر بوده است.

وی ادامه داد: هویت یابی و اوقات فراغت این دو عامل مهم بوده است. در بحث هویت یابی همانطور که می دانیم سن هویت یابی از نوجوانی است و تا پایان جوانی امتداد پیدا می کند البته کارشناسان اجماع دارند که سن هویت یابی از ۱۵ تا ۲۵ سالگی است و اگر زمینه سازی نکنیم تا هویت یابی به نحو مناسب صورت بگیرد آسیب‌های متعددی گریبانگیر ما می شود.

او با اشاره به اینکه مواد مخدر دارای جذابیت هایی است گفت: اگر برای اینکه هویت یابی به نحو سالمی انجام شود زمینه سازی نکنیم طبیعتا آسیب‌های متعددی گریبانگیر ما خواهد شد.

وی تصریح کرد: آنچه که در وزارتخانه پیگیری می شود تقویت گروههای اجتماعی است. حدود ۲۰ هزار مجموعه دانشجویی در دانشگاه‌ها داریم که مجموعه دانشجویی به صورت گروهی در قالب انجمنهای علمی، کانونها و تشکلها فعال هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه تقویت این مجموعه ها و زمینه سازی برای فعالیت آنها به شدت بر روی کاهش آسیبهای اجتماعی تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد:  داده‌های آماری موید آن است به میزانی که مشارکت اجتماعی بالا می‌رود، مسئولیت اجتماعی ارتقا پیدا می‌کند و فعالیتهای گروهی افزایش پیدا می‌کند میزان آسیبهای اجتماعی و استفاده از مواد مخدر به صورت خاص کمتر می‌شود.

کلانتری درباره رابطه اوقات فراغت با مصرف مواد مخدر گفت: داده های تاریخی و مردم شناختی در اقصی نقاط ایران نشان می‌دهد که مصرف مواد مخدر  در برخی نقاط کشور به صورت تاریخی جاذبه محفلی و فراغتی بوده که این امتداد پیدا کرده است.

وی با اشاره اوقات فراغت دانشجویان گفت: لذا اگر نتوانیم کنداکتور فراغتی دانشجویان در دانشگاهها را به خوبی اداره کنیم و ارتقا ببخشیم طبیعتا بخش عظیمی از فعالیتهای فراغتی دانشجویان در دانشگاهها ممکن است معطوف به مصرف مواد مخدر شود.

وی ادامه داد: بر همین راستا مهارت افزایی در وزارتخانه در دستور کار قرار گرفته است که این کار به صورت رسمی در بازنگری‌های رشته‌ای انجام می‌شود تا بچه‌ها مهارتهای حرفه‌ای‌شان برای ورود به عرصه زندگی واقعی افزایش یابد و به صورت فوق برنامه نیز مجموعه ای از فعالیتها صورت گرفته است.