یادداشتی از «سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه

در هفته‌های اخیر با توجه به رویدادهای مهمی که در حوزه کُردی در خاورمیانه روی داده، به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها به دنبال تحرکات جدید برای حمایت از کردهای سوریه و حتی عراق و ترکیه هستند. باید به این نکته اشاره کنیم که سرمایه‌گذاری ایالات متحده بر روی جریانات تجزیه‌طلب منطقه نشان می‌دهد که آنها به دنبال یک سناریوی جدید در منطقه هستند. در این میان وقایع منطقه‌ای و حل اختلافات میان کشورهای منطقه و توافق برای حل اختلاف میان سوریه و ترکیه باعث شده که واشنگتن از متحدین کُرد خود حمایت بیشتری انجام دهد.

اگر به اخبار و تحولات اخیر عراق توجه کنیم، می‌بینیم که به‌رغم تفاهم‌نامه امنیتی بغداد – واشنگتن بخشی از پدافند هوایی به جای آنکه به دولت مرکزی عراق که مسئول حراست از آسمان این کشور است تحویل داده شود، حالا به کردها تحویل داده شده که نشان می‌دهد ایالات متحده به دنبال قدرت گرفتن دولت مرکزی بغداد نیست و جریان‌های همسو با خود مانند کردها را تقویت می‌کند. اگر به این موضوع توجه داشته باشیم که دولت عراق، سوریه و حتی ترکیه نسبت به حمایت‌های مجدد کُردها واکنش نشان داده‌اند، به وضوح این پیام مخابره می‌شود که واشنگتن به دنبال تحکیم تجاوز نظامی خود است و به همین دلیل یک سناریوی مرکب سیاسی – نظامی را شاهد هستیم.

اینکه چنین اقدامی در شرایط فعلی رخ می‌دهد به نوعی گویای این مسأله است که آمریکا می‌خواهد در منطقه به هر نحوی که شده یک جای پای محکم برای خود ایجاد کند. از سوی دیگر باید متوجه بود که شرایط دولت بایدن در وضعیتی نیست که بتواند عملیات نظامی در فرای مرزهای خود و به ویژه در غرب آسیا را مدیریت و اجرا کند لذا زمانی که صحبت از ایالات متحده می‌کنیم و حمایت از کُردها مطرح می‌شود بحث صرفاً مربوط به جمهوری‌خواهان یا دموکرات‌ها نیست؛ بلکه هر دو حزب در این سناریو حضور دارند.

این در حالی است که محافظه‌کاران به دنبال آن هستند که ضعف دولت بایدن را نمایان کنند که البته بخشی از آن هم به انتخابات درون‌حزبی پیش روی ایالات متحده مربوط است، اما در نهایت آمریکا به دنبال استفاده بیشتر از کارت کُردی در منطقه خاورمیانه خواهد بود.