رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران ساخت و ساز غیرمجاز در تهران را از عوامل اصلی ایجاد حاشیه‌نشینی در شهر عنوان کرد و گفت: تبعات حاشیه‌نشینی نوین گریبان‌گیر شهرداری تهران می‌شود.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از  شورای اسلامی شهر تهران مهدی بابایی با اشاره به بازدید خود از تخریب ساختمان غیرمجاز محدوده محله گلابدره منطقه یک اظهار داشت: یکی از موضوعات بسیار مهم در حوزه ایمنی شهر، جلوگیری از هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز است.

وی افزود: با توجه به اینکه ساخت و سازهای غیر مجاز خارج از هرگونه اصول فنی و شهرسازی انجام می‌شود، مخاطرات بسیار زیادی را در حوزه ایمنی، شهرسازی و فرهنگ ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به ایجاد حاشیه نشینی نوین به عنوان یکی از تبعات ساخت و ساز غیرمجاز، خاطرنشان کرد: از آنجا که تبعات آسیب‌های اجتماعی حاشیه‌نشینی درگیر مدیریت شهری و دیگر ارگان‌های حوزه مدیریت شهرها می‌شود، اولویت اول شهرداری باید موضوع پیشگیری و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز باشد.

بابایی‌ ادامه‌داد: در مواردی که پیشگیری از ساخت و ساز غیر مجاز موفق نیست باید از ظرفیت های قانونی کمیسیون ماده ۱۰۰، جهت اخذ رای تخریب با همکاری قوه قضاییه و همچنین نیروهای انتظامی اقدام لازم جهت رفع خلاف این ابنیه غیرقانونی انجام شود.

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران با بیان پیشنهادی بر ضرورت پیش‌گیری در این حوزه تاکید کرد و افزود: برای اینکه مدیریت شهری بتواند در حوزه پیشگیری در این نواحی موفق باشد باید ناحیه ویژه در برخی ناحیه ها از جمله گلابدره در منطقه یک ، ناحیه ۳ در منطقه ۱۹، ایجاد شود.

وی ادامه داد: ساختار سازمانی ناحیه باید به نوعی باشد که نیروهای اجرایی توان مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز را داشته باشند و بتوانند به صورت ویژه احکام حقوقی را پیگیری کنند.

بابایی تاکید کرد: همچنین می‌توان با مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، برای این نواحی سرفصل بودجه مجزا تعیین کرد تا ناحیه بتواند از همکاری نیروهای انتظامی برخوردار شود و اگر نیاز است که یگان ویژه در محل یا در منطقه حاضر شود، هزینه‌های حضور این نیروها در مجرای قانونی پرداخت گردد.

وی تأکید کرد: ایجاد ناحیه ویژه با ساختار سازمانی متناسب با ماموریت های در نواحی حریم تهران می‌تواند کمک موثری در پیشگیری از ساخت و ساز مجاز باشد.

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد اگر در حریم از ساخت و ساز غیر مجاز جلوگیری‌ نشود،‌مافیای ساخت و ساز غیرمجاز ایجاد شود.

وی با بیان اینکه هرچه مافیای این نوع ساخت و ساز قوی تر شوند، باز هم در مقابله با قدرت قانونی و توان مالی شهرداری، شکست پذیر هستند، اظهار داشت: قابل قبول نیست که شهرداری تهران در مقابله با این مسئله ادعای عجز کند وبا توانمندی که در شهرداران مناطق سراغ دارم موفقیت در این ماموریت هم دست یافتنی است.