پل تاریخی کوت سیدصالح، تنها اثر ثبت ملی شهرستان کارون استان خوزستان است که به دلیل عدم مراقبت و مرمت، در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایلنا، تصاویری که از وضعیت فعلی پل کوت سیدصالح منتشر شده؛ از اوضاع نامناسب و شرایط وخیم این اثر تاریخی در استان خوزستان خبر می‌دهد.

عدم نظارت اداره کل و نابسامانی آثار تاریخی در نقاط مختلف استان بخصوص در مناطقی مانند شهرستان ایذه، حفاری‌های بی‌رویه، خرید و فروش فلزیاب، اجاره هیلتی و بازار داغ اشیای تاریخی در روز روشن و بدون واهمه‌ فروشندگان آثار، چشم‌انداز ناامیدکننده‌ای از وضعیت آثار و محوطه‌های تاریخی در این استان ارایه می‌دهند. در این میان سکوت مدیران و متولیان میراث فرهنگی بیش از هرچیز دوستداران میراث فرهنگی را نگران می‌کند.

در آخرین گزارش دریافتی از سوی برخی دوستداران میراث فرهنگی؛ وضیعت حفاظت از بناها و آثار میراثی در شهرستان کارون دردآور است.

آنها می‌افزایند: از سال ۹۹ و بعد از شکایت فعالان مدنی به سازمان بازرسی کل استان خوزستان، قرار پیگیری نسبت به ترمیم و بازسازی تنها اثر ملی «پل کوت سیدصالح» در شهرستان کارون صادر شد اما با گذشت چند سال تاکنون اقدامی صورت نگرفته و تخریب و نابودی این بنای تاریخی افزایش یافته است.

فعالان میراث فرهنگی معتقدند: این نمونه‌ای کوچک از عدم اهتمام و ترک فعل مدیران و مسئولان اجرایی مربوطه در شهرستان کارون و استان خوزستان نسبت به قانون صیانت و حراست از بناهای میراثی و تمدنی است.

احمد یوسف نهاد (مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان کارون)، در این باره به ایلنا گفت: مشکلات این پل به دوران پیش از مسئولیت من در اداره میراث فرهنگی شهرستان کارون و حادثه سیل سال ۹۸ در خوزستان بازمی‌گردد و به یکی از مطالبات جدی مردم کارون تبدیل شده است که متعاقب آن موضوع مرمت را در اداره کل میراث فرهنگی استان مطرح کردم و به نتیجه‌ای نرسید. حتی پیگیر مرمت این پل از طریق آب و برق خوزستان نیز بوده‌ام که متاسفانه تاکنون به همین وضع رها شده است.