مدیرکل امور مالیاتی استان ایلام با بیان اینکه سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی از فرار مالیاتی جلوگیری خواهد کرد، گفت: قانون پایانه های فروشگاهی، بستر درستی برای اجرای قانون ارزش افزوده است.

به گزارش جارچی اخبار، غلامرضا جنتی اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی اخیرا تعداد زیادی مودی را که فرار مالیاتی داشتند، شناسایی و اعلام کرد که بخش زیادی از این تعداد مالیات را پرداخت و تعدادی نیز در حال پرداخت هستند.

وی با تاکید بر اینکه در کنار ضعف زیرساخت ها، فرار مالیاتی اتفاق خواهد افتاد، افزود: به طور قطع با اجرای سامانه مودیان و فراگیری سامانه های پایانه های فروشگاهی، از صدرصد فرار مالیاتی جلوگیری خواهد شد.

مدیرکل امور مالیاتی استان ایلام یادآور شد: قانون پایانه های فروشگاهی، بستر درستی برای اجرای قانون ارزش افزوده است و در صورت اجرای این قانون و صدور صورت حساب بر بستر نظام مالیاتی، ایجاد شفافیت می‌کند و از فرار مالیاتی جلوگیری خواهد کرد.

جنتی بیان کرد: تمام فرآیندها مکلف به ثبت نام در سامانه مودیان می باشند، اوایل آبان سال گذشته شرکت های بورسی و فرابورسی، اوایل دی ماه دستگاه های اجرایی، ابتدای سال جاری اشخاص حقوقی و سپس صاحبان مشاغل یا اشخاص حقیقی مکلف شدند در سامانه ثبت نام و صورتحساب خود را در این سامانه کامل کنند.

وی اضافه کرد: با اجرای کامل این قانون مودی دیگر نیاز به اظهارنامه نداشته و اطلاعات مربوط به خرید و فروش به مودی معاف خواهد شد.

مدیرکل امور مالیاتی استان ایلام تاکید کرد: اگر مودی در سامانه ثبت نام کند، تشویقاتی در این خصوص لحاظ خواهد شد در غیر این صورت و عدم ثبت نام از کلیه معافیت ها محروم و جرایمی هم به دلیل عدم ثبت نام بر مودی تحمیل می شود که غیر قابل بخشش خواهد بود.

جنتی گفت: سیستم های امور مالیاتی به صورت هوشمند است و بر این اساس یک مودی که در محل کار خود حضور دارد، می تواند در راستای ثبت اظهار نامه مالیاتی اقدام و کلیه فرایندها از زمان ثبت نام، تسلیم اظهارنامه،‌ پرداخت قبوض، رسیدگی به پرونده و ابلاغ تمامی اوراق مربوط به مودی، الکترونیکی خواهد بود.

وی با بیان اینکه تمامی این فرآیندها در نرم افزار مالیات من در این سامانه طراحی و تهیه شده است، خاطرنشان کرد: مودیان مالیاتی می توانند از طریق این سامانه، وارد فایل کاربری خود شوند و نسبت به تعیین تکلیف اوراق مالیاتی خود اقدام کرده تا ضرری متوجه آنها نشود.