کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا (AFET) عصر سه‌شنبه گزارشی درباره وضعیت بلاروس تصویب کرد و از کشورها و نهادهای اتحادیه اروپا خواست تا حکم بازداشت الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس را به دلیل دست داشتن در انتقال کودکان اوکراینی از مناطق جنگی این کشور به روسیه از دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) درخواست کنند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از خبرگزاری تاس، این کمیته در گزارش خود به اتهاماتی اشاره می‌کند که پیش از این در رابطه با ادعای انتقال کودکان اوکراینی از مناطق جنگی این کشور به روسیه علیه ولادیمیر پوتین و ماریا لووا – بلوا کمیسر حقوق کودکان روسیه مطرح شده بود.

در گزارش کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا آمده است: بلاروس مسئول خسارات وارده به اوکراین و جنایات انجام شده در این کشور از جمله از طریق نقش مینسک در انتقال غیرقانونی کودکان اوکراینی از مناطق جنگی اوکراین به روسیه است.

بنا بر این گزارش، کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا از نهادهای اتحادیه اروپا و کشورهای عضو خواسته است تا همه اقدامات لازم را در سطح بین‌المللی انجام دهند تا امکان تعقیب کیفری آن دسته از رهبران سیاسی و نظامی بلاروسی را فراهم کنند که مسئول جنایات علیه بشریت و نسل کشی هستند.

 

دولت بریتانیا روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی علیه مقامات روس از جمله «سرگئی کراوتسوف» وزیر آموزش و پرورش روسیه به دلیل آنچه انگلیس اقدام روسیه در اخراج اجباری کودکان اوکراینی نامیده، وضع کرده است.

بریتانیا ۱۴ نفر را در پاسخ به آنچه انگلیس «تلاش‌های روسیه برای از بین بردن هویت ملی اوکراین» خواند، تحریم کرد و مدعی شد که ۱۱ نفر از آنها در جابجایی اجباری کودکان دست داشتند.

جیمز کلورلی وزیر امور خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای مدعی شد: در برنامه دلخراش او برای اخراج اجباری کودکان و تبلیغات مملو از نفرت که توسط نوکرانش منتشر می‌شود، ما قصد واقعی پوتین برای محو کردن اوکراین از نقشه را می‌بینیم.

بر اساس این بیانیه، اوایل این ماه روسیه اعلام کرد که حدود ۷۰۰ هزار کودک را از منطقه جنگی در اوکراین خارج و به خاک روسیه منتقل کرده است.