همگام سازی صنعت با کمک دانش بنیان ها در دولت سیزدهم این فرصت را به صنعت کشتی سازی مازندران می دهد که راه های جدید توسعه تجارت با کشورهای منطقه از جمله کشورهای حوزه خزر و روسیه را امتحان کند.

وقتی کلید کشتی نفتکش اقیانوس پیمای آفراماکس توسط رییس جمهور کشورمان به رییس جمهور ونزولا تحویل شد؛ بارقه امید در صنعت کشتی سازی ایران ایجاد شد که می‌شود بار دیگر این صنعت را در راه توسعه اقتصادی کشورمان تجاری سازی کرد.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، «در وصف ابعاد این نفتکش غول پیکر در مقام مقایسه می‌توان گفت که عرشه افراماکس ۲.۵ برابر یک زمین فوتبال است و تجهیزات مختلف مربوط به عملیات بارگیری و تخلیه نفت به وزن ۳ هزار و ۶۶۰ تن بر روی آن نصب شده است؛ از دیگر نکات قابل توجه در ساخت این نفتکش، میزان قابل توجه کار فنی انجام شده در حین عملیات ساخت است به طوریکه در ساخت هر فروند از نفتکش‌های افراماکس، ۳۲۸ کیلومتر جوشکاری، ۵۶ کیلومتر لوله‌کشی و ۱۲۵ کیلومتر کابل‌کشی شده است.»

صنعت کشتی سازی ایران با بیش از ۵۰ سال سابقه فعالیت، در طول این سال ها تلاش‌های فراوانی در راستای گسترش صنعت کشتی سازی و بروز کردن دانش فنی و علمی آن داشته است و اکنون با ساخت نفتکش ها و تعمیر انواع شناورهای غول آسا در داخل و خارج با قابلیت حمل بالای بار در زمره کشتی سازان بزرگ دنیا قرار گرفته است.

مازندران قطب کشتی سازی ایران

در این پیوند سید محمود حسینی‌پور استاندار مازندران روز پنجشنبه در مصاحبه با تلویزیون روسیه بیان داشت: صنعت فنی کشتی‌سازی در مازندران در بخش ساخت موتور کشتی به دستاوردهای ارزشمندی رسیده است که می‌تواند این ظرفیت برای طرفین یک فرصت باشد.

وی گفت: کشتی نظامی ایران که در ماه‌های گذشته توانست با اقتدار با عبور از اقیانوس‌های پرتلاطم دور دنیا را دور بزند موتور این کشتی در مازندران ساخته شد.

مقام عالی دولت در مازندران افزود: آستراخان هم در صنعت کشتی‌سازی دستاوردهای ارزشمندی دارد که می‌توانیم در شرایط فعلی با تعامل با یکدیگر از این ظرفیت و فرصت استفاده کنیم.

احیای کریدور شمال جنوب بهترین گزینه

استاندار مازندران گفت: در حال حاضر احیای کریدور شمال جنوب زمینه توسعه ۲ استان مازندران و آستراخان را فراهم می‌کند و برای توسعه دو استان بهترین گزینه می باشد.

حسینی پور اظهار داشت: با توجه به اینکه دو استان در نقطه ممتاز کریدور شمال جنوب قرار دارند احیای این کریدور فواید اقتصادی زیادی برای دو استان به همراه خواهد داشت.

چرا آستراخان روسیه برای ایران مهم است؟

اهمیت و جایگاه اقتصادی منطقه آستراخان برای جمهوری اسلامی آنچنان مهم و زیاد است که مسوولان و کارشناسان از آن به عنوان قطب راهبردی در حوزه حمل و نقل و تامین کالاهای اساسی کشور سخن به میان می آورند.

این منطقه از جمله پایانه های مهم دریایی روسیه در دریای خزر و یکی از مهمترین نقاط مواصلات رودخانه ای برای تجارت با ایران است.

در واقع منطقه آستراخان بخشی از ناحیه جنوب روسیه و وابسته به منطقه اقتصادی ولگا است که واقع شدن این منطقه در مسیر تجارت و کریدورهای حمل و نقلی بستر مناسبی را جهت توسعه زیرساخت های حمل و نقل منطقه از جمله ایران بوجود آورده است.

این استان با مساحت ۴۹ هزار کیلومتر مربع در فاصله ۶۵ کیلومتری از دریای خزر قرار دارد.

در ایران بخش بزرگی از صادرات و واردات به روسیه از راه بندر انزلی و امیرآباد در استان های شمالی (گیلان و مازندران) و از طریق آستراخان انجام می شود.

استان آستراخان از طریق ولگا و دریای خزر به ایران و به وسیله خطوط ریلی و جاده ای به کشورهای جمهوری آذربایجان و قراقستان مرتبط است.

در این پیوند و واکاوی ظرفیت های تجاری مازندران نشان می دهد که بندر امیرآباد در استان مازندران به عنوان بزرگ‌ترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاری‌های دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم می‌تواند باشکوفاسازی ظرفیت‌ها، نقش ویژه‌ای در مقاوم‌سازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بین‌المللی و صادرات کالا ایفا کند.

بندر امیر آباد با حدود یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو- رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می‌زند و ظرفیت فوق العاده‌ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.

بندر امیرآباد در کنار آنکه یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار می‌رود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد می‌شود.

اتصال به شبکه ریلی کشور، بهره‌مندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۷.۵ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.

قطعا به دلیل برخورداری از همین ظرفیت‌های متنوع اقتصادی و تجاری است که امیرآباد این روزها یکی از نمادهای توجه مسوولان امر به مقوله ترانزیت کالا و ایجاد زیرساخت‌های اساسی حمل و نقل در جهت رسیدن به استانداردهای جهانی و استفاده از حداکثر ظرفیت ترانزیتی کشور به شمار می‌رود تا جایی که رئیس جمهور و مسوولان اقتصادی کشور در دولت سیزدهم برای افزایش درآمد ارزی، ایجاد اشتغال، جذب سرمایه گذاری خارجی و بخش خصوصی، افزایش نقش جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر و ایجاد گذرگاه در شمال کشور روی این بندر منحصر به فرد حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند.