استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل با بیان اینکه دبیرکل سازمان ملل حمله به بندر اودسا و سایر بنادر دریای سیاه اوکراین را بشدت محکوم می کند، گفت:  حملات روسیه تاثیری فراتر از اوکراین دارند و شاهد تاثیر منفی آن بر قیمت جهانی گندم و ذرت هستیم.

به گزارش جارچی اخبار،  استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی افزود: دبیرکل سازمان ملل متحد حملات روسیه به تأسیسات بندری در اودسا و دیگر بنادر دریای سیاه اوکراین را به شدت محکوم می‌کند.

وی تصریح کرد: این حملات با تعهدات روسیه بر اساس یادداشت تفاهم با سازمان ملل مغایر است. در این یادداشت تفاهم آمده است: « روسیه صادرات بلامانع مواد غذایی، روغن آفتابگردان و کودهای شیمیایی از بنادر دریای سیاه تحت کنترل اوکراین را تسهیل خواهد کرد.»

سخنگوی سازمان ملل اضافه کرد: دبیرکل سازمان ملل همچنین یادآوری می کند که تخریب زیرساخت های غیرنظامی نقض قوانین بین المللی بشردوستانه است.

دوجاریک تاکید کرد: این حملات همچنین تأثیری فراتر از اوکراین دارند. ما در حال حاضر شاهد تأثیر منفی بر قیمت جهانی گندم و ذرت هستیم که به همه به ویژه افراد آسیب پذیر در کشورهای فقیر آسیب می رساند.

سخنگوی سازمان ملل گفت: دبیرکل از تلاش‌های خود برای اطمینان از عرضه مواد غذایی و کودهای اوکراینی و روسی در بازارهای بین‌المللی به عنوان بخشی از تلاش‌های مداوم جهت مبارزه با گرسنگی جهانی و اطمینان از ثبات قیمت‌های مواد غذایی برای مصرف‌کنندگان در همه جا، کوتاهی نخواهد کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام های نیروی هوایی اوکراین از حملات هوایی روسیه به مناطقی در جنوب و شرق این کشور خبر داد. همچنین وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که حملات گسترده پهپادی جدید اوکراین به کریمه را خنثی کرده است.

نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد بندر جنوبی اودسا و مناطق میکولایف، دونتسک، خرسون، زاپوریژیا و دنیپروپتروفسک در معرض تهدید حملات پهپادی قوای روسی قرار دارند.

آدام هاج سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز بامداد پنجشنبه گفت که مقام‌های آمریکا اطلاعاتی دارند که نشان می‌دهد مین‌های دریایی بیشتری در نزدیکی بنادر اوکراین کار گذاشته است.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم که این تلاشی هماهنگ‌شده برای توجیه هر گونه حمله به کشتی‌های غیرنظامی در دریای سیاه و مقصر معرفی کردن اوکراین است.

دیمیتری پسکوف سخنگوی دولت روسیه ۲۶ تیرماه با اعلام به تعلیق درآوردن طرح توافق صدور غلات اوکراین از سوی روسیه گفت که روسیه زمانی به توافقنامه بازمی‌گردد که پایبندی به بخش دوم توافق اجرا شود؛ این قسمت غرب را ملزم می‌کند تا محدودیت‌ها بر صادرات کشاورزی و کود را رفع کند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در واکنش به اقدام روسیه گفت: من عمیقاً از تصمیم روسیه برای توقف و پایان دادن به اجرای طرح دریای سیاه (توافق صادرات غلات) از جمله لغو تضمین های امنیتی روسیه در کشتیرانی در بخش شمال غربی دریای سیاه متاسفم.

دبیرکل سازمان ملل در جمع خبرنگاران در مقر سازمان ملل در نیویورک افزود: این طرح عبور ایمن بیش از ۳۲ میلیون تن کالاهای غذایی از بنادر اوکراین را تضمین کرده است.

دبیر کل سازمان ملل که ۲۰ تیرماه در نامه ای به ولادیمیرپوتین رئیس جمهور روسیه با ارائه پیشنهادی، خواستار حفظ توافق غلات موسوم به ابتکار دریای سیاه که در پی جنگ اوکراین صورت گرفت، شده بود، اضافه کرد: طرح دریای سیاه به همراه یادداشت تفاهم در مورد تسهیل صادرات محصولات غذایی و کودهای شیمیایی روسیه، راه نجاتی برای امنیت غذایی جهانی و چراغ امیدی در جهان آشفته بوده است.

قرارداد کریدور غلات به منظور کاهش تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت جهانی مواد غذایی و به خصوص تامین غلات مورد نیاز تعدادی از کشورهای وارد کننده با ابتکار ترکیه و با همکاری سازمان ملل متحد، روسیه و اوکراین یک سال پیش در استانبول (۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ ـ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱) امضا شد.

این قرارداد ابتدا برای اجرا در مدت ۶ ماه امضا شده و در سه دوره متوالی دو ماهه تمدید شد که مهلت تمدید دو ماهه سوم این قرارداد نیز به پایان رسید. دولت ترکیه طی دو ماه اخیر برای تمدید مجدد این قرارداد تلاش کرد ولی به علت نارضایتی روسیه از اجرای مفاد مورد نظر مسکو، تمدید آن در هاله ای از ابهام قرار گرفته و دولت روسیه تمایلی برای تمدید قرارداد ندارد.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل ۲۷ تیرماه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: دبیرکل سازمان ملل به بررسی تمام فرصت ها برای اطمینان از ارسال غلات و کود شیمیایی اوکراین و روسیه به بازارهای جهانی ادامه خواهد داد. تعدادی از ایده هایی در مورد چگونگی عرضه غلات اوکراین و روسیه به بازار درحال ارائه هستند از جمله چگونگی تامین امنیت محموله های غلات در دریای سیاه.