عضو شورای شهر تهران به پیشنهاد شهرداری تهران در خصوص اینکه شهردار تهران نماینده ویژه رییس جمهور در حوزه آسیب‌های اجتماعی شود، واکنش نشان داد.

به گزارش جارچی اخبار، «ناصر امانی» عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که شهرداری تهران که در حال حاضر به موضوع کودکان کار و خیابان ورود کرده است، آیا قصد دارد که مانع از فعالیت سایر سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهادی که در این زمینه سال‌هاست فعالیت می‌کنند شود؟ گفت: قطعا نباید این کار را انجام دهد و اگر شهرداری قصد دارد به موضوع کودکان کار و خیابان ورود کند باید با مشارکت و جلب حمایت ان‌جی‌اوها و سازمان‌های مردم نهادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، کار خود را دنبال کند.

وی درباره حکم شهرداری تهران درخصوص تخلیه ساختمان خانه کودک ناصرخسرو گفت: درخصوص حکم تخلیه ساختمان‌ها طبیعتا ما اطلاعی نداریم. اما برخی از املاک در معرض خطر و یا در معرض فروریزش هستند. در هر منطقه کمیته بحران وضعیت ساختمان‌های آن منطقه را بررسی می‌کند و ساختمان‌های عمومی که مورد استفاده عموم اگر واقعا در معرض آسیب، آتش‌سوزی یا خطر باشد شهرداری باید اخطار بدهد و ممکن است ساختمان به شکل موقت هم تخلیه شده تا ایمن‌سازی در خصوص آن صورت گیرد.

این عضو شورای شهر تهران گفت: من نمی‌دانم که ساختمان کودک ناصرخسرو از این نوع ساختمان‌های پرخطر است یا دلایل دیگری دارد و من اطلاعی در این زمینه ندارم.

امانی تصریح کرد: اما در مجموع شهرداری اگر داوطلب شده است که مسئولیت کودکان کار و خیابان را به نیابت از دولت برعهده بگیرد و همه مجموعه‌های دولتی و غیردولتی را پای کار بیاورد که بتواند این آسیب را در شهر تهران محو کند طبیعتا باید حداکثر جذب مشارکت نهادهای اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد و ان‌جی‌اوهایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند را داشته باشد.

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه شهرداری تهران در خصوص‌عدم استفاده از کودکان در زباله‌گردی موفق نبوده و با پیمانکاران متخلف برخورد جدی در این خصوص صورت نگرفته نظر شما درخصوص این پیشنهاد که شهردار تهران نماینده ویژه رئیس جمهور در حوزه آسیب‌های اجتماعی شود، چیست؟ گفت: شورا چین نظری ندارد و این پیشنهادی است که شهرداری داده است. من از کسانی هستم که در ارتباط با نحوه ورود شهرداری به حوزه آسیب‌های اجتماعی و کودکان کار و اینکه همه مسئولیت‌ها را متوجه خود کند و به دلایلی که کاملا مشخص است موفق نشود این کار را به سرانجام برساند، انتقاد دارم و ما موافق این کار نیستیم.

امانی تاکید کرد: ما می‌گوییم شهرداری در اولویت اول باید به ماموریت‌های شهرداری بپردازد و اولویت دوم شهرداری باید ماموریت‌هایی باشد که باید در آن‌ها مشارکت داشته باشد. در حوزه آسیب‌های اجتماعی مسئول اصلی شهرداری تهران نیست بلکه سازمان بهزیستی و سایر نهادهای حمایتی هستند که در قانون برای آن‌ها تعیین تکلیف شده است. شهرداری یکی از مشارکت‌کننده‌ها است اگر بخواهد مسئولیت اصلی را در این حوزه بپذیرد بدون اینکه ساختار، بودجه و امکاناتش را در اختیار داشته باشد قطعا موفق نمی‌شود و باید هم پاسخگوی افکار عمومی باشد و هم پاسخگوی دولت باشد.