مدیرکل توسعه گردشگری داخلی گفت: تنوع برگزاری آیین تاسوعا و عاشورا مقاصد جدید را پیش روی گردشگری داخلی قرار داده است و مقاصدی همچون یزد، کاشان و خراسان میزبان بیشترین گردشگران سوگ امام حسین (ع) خواهند بود.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از  ایلنا، با نزدیک شدن به تاسوعا و عاشورای حسینی که امسال با تعطیلات آخر هفته همزمان شده است، موجی از سفرهای داخلی نیز شکل گرفته. برخی از این سفرها در قالب رسیدن به دیار و همراهی با اقوام و بستگان در اجرای مراسم سوگ امام حسین (ع) است و برخی دیگر از این سفرها به واسطه دیدن آیینی نو در سوگ امام شیعیان رقم می‌خورد.

مصطفی فاطمی (مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگریبا اشاره به آنکه تقریبا شهرهایی که مراسم مذهبی متفاوتی در خصوص سوگ امام حسین (ع) اجرا می‌کنند مورد استقبال گردشگران قرار گرفته‌اند، گفت: در ایام تاسوعا و عاشورا سفرهایی که رقم می‌خورد ارتباط با آب و هوای منطقه ندارد بلکه مقاصدی بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند که مراسمی خاص در این روزها برگزار می‌کنند. برای مثال سفر به یزد، خراسان، کاشان افزایش چشمگیری دارد و رزرو مراکز اقامتی این مقاصد درصد بالایی دارد. حتا میزان مصرف بنزین طی هفته جاری رکورد جدیدی را ثبت کرد که خود نشان دهنده افزایش میزان سفرهای داخلی است.

او ادامه داد: تقریبا می‌توان گفت وضعیت ضریب اشغال مراکز اقامتی مقاصدی که در زمره مقاصد گردشگری مذهبی قرار می‌گیرند به بیش از ۷۰ درصد رسیده. البته این رقم در برخی از مقاصد متغیر است و برای مثال یزد از وضعیت خوبی برخوردار است.

به گفته فاطمی، با توجه به آنکه درحال حاضر فصل سفر به ایران نیست، مراسم تاسوعا و عاشورا بیشتر مورد توجه گردشگران داخلی قرار گرفته و شاید در حدود ۱۵۰۰ گردشگر خارجی در این ایام در ایران داشته باشیم که بیشتر آن‌ها نیز به مقاصدی همچون یزد، کاشان و خراسان رضوی سفر می‌کنند.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی با اشاره به تنوع برنامه‌هایی که در تاسوعا و عاشورا برگزار می‌شود، گفت: برخی از این برنامه‌ها که به صورت خاص و متفاوت برگزار می‌شود بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. از آن جمله می‌توان به نخل برداری مناطق مرکزی از جمله یزد، خراسان جنوبی و اصفهان، علم‌بندی و علم گردانی در شهرهای مختلف ایران اشاره کرد. در این میان علم‌بندی ماسوله بیشتر مورد توجه گردشگران قرار گرفته، از دیگر مراسم‌ها می‌توان به کارناوال ظهر عاشورا ابیانه و نوش‌آباد، برگزاری تعزیه، مراسم خاص آذربایجان شرقی از جمله مراسم بازار برزگ تبریز و مراسم مراغه، مواکب آبادان و خرمشهر و خوزستان، مراسم موسیقی عاشورایی مانند دمام زنی در بوشهر و… اشاره کرد. همچنین مراسم گل مالی لرستان، تشت‌گذاری اردبیل و… مراسم متفاوتی هستند که تنوع آیین‌های عزاداری را بوجود می‌آوردند که چند سالی است مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

او در پاسخ به این سئوال که در سال‌های گذشته و شاید در دهه‌های گذشته بیشترین سفرهایی که در ایام تاسوعا و عاشورا انجام می‌شد به منظور بازگشت به موطن و همراهی با اقوام بود و در نهایت بیشترین اقامت‌ها در خانه اقوام و بستگان صورت می‌گرفت اما با توجه به معرفی که این سال‌ها از مراسم و آیین‌های مختلف سوگ امام حسین (ع) در مقاصد مختلف صورت گرفت آیا شاهد تغییراتی در حوزه سفرهای داخلی هستیم، گفت: شاید در گذشته اینگونه بود اما نگاه‌ها در چند سال اخیر تغییر کرده. در گذشته همه به سمت منازل قوم و خویش و بستگان می‌رفتند اما چند سالی است که گرایش به سمت اقامت در مراکز اقامتی بیشتر شده و لزوما سفرها به شهر و موطن انجام نمی‌شود بلکه برای دیدن نوع عزاداری متفاوت سفرها به شهرهای دیگر افزایش یافته.

فاطمی یادآورشد: بر اساس بررسی‌هایی که داشتیم شاهد آن هستیم که در بسیاری از شهرهای مقصد سفرهای تاسوعا و عاشورا که مراسم و آیین ویژه‌ای برگزار می‌کنند، مراکز اقامتی بیش از گذشته مورد استقبال قرار گرفته. این امر نشان می‌دهد که سفر به این مقاصد افزایش یافته. حتا در برخی از شهرهای کوچک که مراسم خاص برگزار می‌کنند حجم جمعیت به شدت افزایش پیدا می‌کند که بیش از گنجایش افرادی است که موطن آن‌هاست. این امر در ابیانه، ماسوله، نوش‌آباد و. . تشدید می‌شود و حتا چند سالی است که ابیانه مانع ورود گردشگران می‌شود تا افراد بومی و محلی که در ابیانه هستند بتوانند عزاداری خود را داشته باشند. البته ابیانه تنها مقصدی است که این کار را می‌کند و چنین موردی را در سایر مقاصد نداریم.