الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس سه‌شنبه شب گفت که قصد دارد یک ارتش قراردادی جدید ایجاد و از جنگجویان گروه واگنر به عنوان ستون فقرات این ارتش استفاده کند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از خبرگزاری تاس، لوکاشنکو اظهار کرد: این ابتکار من بود، من می‌خواهم این بچه‌ها (جنگجویان گروه واگنر) در نیروهای مسلح کشورمان بمانند و با تکیه بر آنها گام‌های فعال‌تری برای ایجاد یک ارتش قراردادی جدید برداشته شود.

رئیس جمهور بلاروس در عین حال با تاکید بر اینکه قرار نیست کشورش در جنگی شرکت کند، افزود: ما هیچ جنگی نمی‌خواهیم و فکر می‌کنم همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت زیرا اگر دشمن ببیند که ما قدرتمند هستیم و می‌توانیم به آنها ضربه بزنیم و خسارات جبران‌ناپذیری متحمل خواهند شد که برای آنها غیرقابل قبول است، هرگز به ما حمله نخواهند کرد.

ویکتور خرنین وزیر دفاع بلاروس نیز پیشتر گفته بود که سربازان قراردادی حدود ۶۰ درصد از ارتش بلاروس را تشکیل می‌دهند. یک قرارداد دو ساله هم با کسانی که هرگز خدمت سربازی نکرده‌اند و هم کسانی که برای خدمت اجباری فراخوانده شده‌اند می‌توانند امضا کنند.

به نوشته خبرگزاری تاس، وزارت دفاع بلاروس و فرماندهی گروه واگنر برنامه‌ای برای همکاری در آینده نزدیک تهیه کردند. مربیان و واحدهای واگنر در حال حاضر در ماموریت‌های آموزشی در ارتش این کشور شرکت می‌کنند اما طرف بلاروسی تا به حال اعلام نکرده است که چه تعداد از جنگجویان واگنر در خاک این کشور حضور دارند.

نیروهای واگنر پس از شورش به بلاروس منتقل شدند. پریگوژین هفته گذشته گفت که این گروه آماده است حضور خود را در آفریقا افزایش دهد.

آمریکا واگنر را به ارتکاب جنایات گسترده متهم و آن را تحریم کرده است اما پریگوژین گفته است که واگنر مطابق قوانین کشورها عمل می‌کند. وی به تازگی از کودتا در نیجر حمایت کرد