یک عضو شورای شهر تهران با اشاره به تصاویر منتشرشده از حادثه روز یکشنبه ریزش ساختمان‌های غیرمجاز در منطقه ۱۹ گفت: تصاویر نشان می‌دهد افراد حاضر در محل غافلگیر می‌شوند و انگار خبر ندارند که ساختمان در حال تخریب است، مگر به ماموران گفته نشده بود که چه زمانی تخریب می‌شود؟ با بلندگو هشدار داده بودند که از محل خارج شوید و قرار بوده است که ساختمان فرو بریزد؟ افراد توجیه نبودند که قرار بوده است ساختمان فرو بریزد؟ این چه نوع مهندسی است؟

به گزارش جارچی اخبار،  اعضای شورای شهر تهران امروز در یکصد و شصت و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران درباره حادثه روز یکشنبه ریزش ساختمان‌های غیرمجاز در منطقه ۱۹ تذکراتی ارائه کردند.

مهدی اقراریان ضمن ابراز همدردی با خانواده شهرداری و پلیس برای جان باختن ۴ تن از نیروهای این دو مجموعه در حادثه ریزش ساختمان در منطقه ۱۹ گفت: جان باختن این افراد غم ما را دو چندان کرد و همچنین جان باختن یک شهروند در این حادثه اتفاق تلخی بود که به خانواده این جان‌باختگان تسلیت می‌گوییم.

وی با بیان این که ساخت‌وساز غیرمجاز در منطقه ۱۹ در کمیته نظارت و حقوقی شورا مکرر دنبال می‌شد، خاطرنشان کرد: جلسات متعددی را با مراجع قضایی و نیروی انتظامی داشتیم. این اتفاق پیامدهایی داشت که باید به آن توجه شود.

اقراریان تصریح کرد: مسائل مرتبط با تهران ملی است و باید تمام کشور به آن توجه داشته باشند، برای اعمال قانون در مواردی که قانون‌گذار پیش‌بینی کرده است، به ابزار اعمال قانون نیاز داریم، چراکه شهرداری در این زمینه با چالش روبه‌رو است.

وی ادامه داد: باید با حضور ضابطین قضایی به موضوع ورود شود. یادم می‌آید پس از حادثه متروپل تذکر دادم که این رویداد هشداری برای ساخت‌وسازهای غیرمجاز تهران است. این ساختمان‌ها تنها ساخت‌وسازهای غیرمجاز و ناایمن تهران نیستند و این اتفاق تلخ، هشداری برای ماست.

امکانات آتش‌نشانی پاسخگوی چنین حوادثی نیست 

اقراریان با بیان این که این ساختمان‌ها در سطح شهر ساخته شده و مردم در آن ساکن هستند، گفت: ممکن است با یک سانحه، جان شهروندان زیادی با خطر مواجه شود و امکانات آتش‌نشانی پاسخگوی چنین حوادثی نیست. اگر به شرایط امروز توجه نکنیم به جایی خواهیم رسید که بسیار تلخ تر از امروز خواهد بود.

وی تأکید کرد: برای ابعاد فنی موضوع نیاز به تشکیل کمیته حقیقت‌یاب وجود دارد و باید در اسرع وقت این کمیته به موضوع بپردازد. اصل پرداختن به ساخت‌وساز غیرمجاز بسیار مهم است و شهرداری باید بنا بر مسئولیت خود ظرفیت ایجاد کند، اما اتفاقاتی که در حادثه افتاده است، نیاز به بررسی کمیته حقیقت‌یاب دارد.

عضو شورای شهر تهران ابراز امیدواری کرد که این اتفاق در شورای ششم زنگ خطری باشد که دغدغه‌هایی که نمایندگان از ابتدای دوره در مورد ایمنی داشتند، مورد توجه قرار بگیرد.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در همین راستا تأکید کرد: تشکیل کمیته تخصصی را برای بررسی جوانب موضوع دنبال خواهیم کرد.

وقتی تجهیزات مدرن وجود دارد، چرا باید با سیم بکسل تخریب صورت بگیرد؟

در ادامه ناصر امانی در همین رابطه گفت: گزارشات نوبه‌ای شهرداری منطقه ۱۹ در برخورد با ساخت‌وساز غیرمجاز به طور مرتب برای ما ارسال می‌شود که قابل تقدیر است و مواردی که مطرح می‌کنیم به منظور ناسپاسی نیست و نباید با این اتفاق، زحمات اخیر را نادیده گرفت.

وی با اشاره به حضورش در منطقه خلازیر پیش از این اتفاق گفت: بنده دو بار در مورد ساخت‌وساز غیرمجاز منطقه ۱۹ تذکر داده و تذکرات را کتبی ارائه دادم، بحث زمین‌های اوقافی و ساخت‌وسازهای خلازیر را مطرح کردم که باید شهرداری و اوقاف مسائل را روشن می‌کردند آقای فرهادی از شهرداران باسابقه شهرداری هستند، اما حجم کار از توان منطقه خارج است و به عزم فرامنطقه‌ای و فراشهرداری نیاز دارد.

امانی تصریح کرد: قبل از تخریب و وجود مافیا، باید بگوییم که در این ناحیه، شهردار ناحیه نمایشی را به اجرا گذاشت که قمه خورده و مورد برخورد قرار گرفته و مشخص شد که واقعیت نبوده و شهردار هیچ توضیحی نداد. یک سال پس از آن شاهد چنین حادثه‌ای بودیم. بنده سوال دارم و اولین سوال این است که پیمانکار و شخصیت حقیقی و حقوقی چه شرکتی بوده و چه گریدی در مهندسی تخریب داشته است؟

وی با بیان این که باید مشخص شود نقشه نحوه تخریب و مهندسی و سناریوهای مختلف در طراحی تخریب به چه شکل بوده است، خاطرنشان کرد: باید میزان اثرگذاری تخریب بر دیگر سازه‌ها مشخص باشد که روشن نیست.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که بزرگترین برج‌ها تمیز تخریب می‌شوند و کوچکترین آسیبی به ساختمان‌های مجاور وارد نمی‌شود، گفت: وقتی تجهیزات مدرن وجود دارد، چرا باید با سیم بکسل تخریب صورت بگیرد؟ بنده قضاوت قطعی نمی‌کنم، اما تصاویر و فیلم‌ها نشان می‌دهد که اشتباه جدی در تخریب ساختمان وجود داشته است. این نظر شخصی بنده است و حتما اشتباه جبران‌ناپذیری اتفاق افتاد و جان چند نفر از دست رفت و احساسات همه جریحه‌دار شد.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به این صحبت‌ها تاکید کرد: با چند فیلم و عکس نمی‌توان قضاوت کرد و باید بررسی بیشتری انجام شود.

تخلفات ساختمانی باید به عنوان جرم کیفری در نظر گرفته شود 

همچنین سید احمد علوی با بیان این که تخلفات ساختمانی در اکثریت کشورها جرم‌انگاری شده و با متخلفین برخورد کیفری می‌شود، گفت: ما در کمیسیون ماده ۱۰۰ رأی تخریب می‌گیریم و عوامل مناطق با سختی جلوی این موضوع را می‌گیرند. مشکل این است که نتوانستیم مراجع قضایی را توجیه کنیم که متخلف ساختمانی مجرم است.

وی ادامه داد: باید چنین اتفاقی می‌افتاد که سراغ متخلف برویم؟ صرف این که ملک را تخریب کنیم، موضوع تمام نمی‌شود. امروز که احکام برنامه هفتم در حال تدوین است، تقاضا دارم رئیس شورا و شهردار و کسانی که تخصص موضوع را دارند کمک کنند تا در برنامه این موضوع به عنوان جرم و تخلف کیفری در نظر گرفته شود.

علوی با بیان این که پرونده‌ای برای این متخلف تشکیل نمی‌شود، گفت: اگر این فرد در منطقه دیگر ساخت‌وساز انجام دهد، ما نمی‌توانیم بگوییم که چون در این منطقه ساخت‌وساز غیر‌مجاز انجام داده‌ای، دیگر نمی توانی بسازی.

مصالح و تیرهای آهن با کیف دستی جابه‌جا نشدند که قابل رؤیت نباشد

در ادامه نرجس سلیمانی در یکصد و شصت و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر این که گزارش جزئیات این حادثه را دریافت و در شورا ارائه خواهیم کرد، یادآور شد: بی‌توجهی به مجوزهای قانونی و اقدمات سودجویانه منجر به کاهش سطح ایمنی در شهر می‌شود که با چنین اتفاقات و حوادثی، در خاطر ما ثبت خواهد شد.

وی با بیان این که دستیابی به شهر ایمن با قابلیت توسعه پایدار بدون نگاه به قوانین امکان‌پذیر نیست، اظهار داشت: آیا پیمانکار تخریب اصالت‌سنجی شده است که این توان را دارد از مواد استفاده کند؟

سلیمانی با اعلام این که مصالح و تیرهای آهن با کیف دستی جابه‌جا نشدند که قابل رؤیت نباشد و ساختمان‌ها تا این اندازه ساخته شده باشند، گفت: کمیسیون نظارت و حقوقی شورا این موارد را بررسی و نتایج را اعلام خواهد کرد.

با اسکان شهروندان در ساختمان‌های غیرمجاز هر لحظه باید منتظر یک بمب ساعتی باشیم 

همچنین پرویز سروری با اشاره به تشکیل کمیته ارزیابی پس از حادثه پلاسکو، اظهار کرد: تا مشکل به صورت ریشه‌ای حل نشود، بازهم چنین حوادثی رخ می‌دهد و باید از این حادثه دردناک فرصتی ایجاد کنیم تا موارد ارزیابی شود.

وی با تاکید بر لزوم جرم‌انگاری ساخت‌وسازهای غیرمجاز گفت: جرم‌انگاری ساخت‌وسازهای غیرمجاز از درخواست‌های مقام معظم رهبری است و این ظرفیت وجود دارد و بنده از شورای عالی استان‌ها حتما موضوع را پیگیری خواهم کرد.

سروری با بیان این که کار بزرگی صورت گرفت و بنده نگرانم، تصریح کرد: ما نسبت به ساخت‌وساز غیرمجاز هشدار دادیم و اعضای شورا در محل این ساخت‌وسازها حضور داشتند و همه واکنش مثبتی داشتند، اما نگرانم که حادثه موجب شود که اصل موضوع در حاشیه قرار بگیرد.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که این ساختمان به اندازه‌ای ناایمن بود که با کمترین تکانه فروریخت، گفت: با اسکان شهروندان در این ساختمان‌ها هر لحظه باید منتظر یک بمب ساعتی باشیم؛ لذا نباید اجازه دهیم که حاشیه بر اصل پیشی بگیرد.

وی ادامه داد: در زمان پلاسکو، شهردار در محل حادثه و در دل آتش بود، اما مسئله استعفای شهردار و مسائل حاشیه‌ای را مطرح می‌کردند؛ لذا نباید به حواشی پرداخت و نباید اجازه دهیم فاصله ایجاد شود و در کنار یافتن مقصران، تخریب با قوت ادامه پیدا کند تا بتوانیم هرچه سریع‌تر این منطقه ناایمن را ایمن کنیم.

تنها نباید به دنبال سازنده متخلف باشیم و دستگاه‌ها نیز باید مورد سوال قرار گیرند 

در ادامه تذکرات اعضای شورا، جعفر تشکری هاشمی با بیان این که در حادثه دو روز گذشته پنج نفر جان خود را از دست دادند، خاطرنشان کرد: ما مستندسازی و بررسی را آغاز کردیم تا ریشه‌یابی صورت بگیرد و چراغ راهی برای آینده و تخریب‌های بعدی باشد. در همین راستا نیاز به تشکیل کمیته حقیقت‌یاب داریم و سازمان نظام مهندسی در این خصوص دعوت شود.

وی با بیان این که از روز گذشته اقدامات مقدماتی آغاز شد تا ثبت مستندات به‌درستی صورت بگیرد و کمیته حقیقت‌یاب بتواند اظهار نظر کند، گفت: شهروندان باید بداند تنها موضوع دریافت پروانه و ساخت‌وساز غیرمجاز مطرح نیست، بلکه ساخت و ساز ناایمن مطرح است و باید با فوریت تخریب شوند.

تشکری هاشمی با اشاره به این که خانواده‌هایی در این ساختمان‌ها ساکن هستند، خاطرنشان کرد: امکان خسارت به جان شهروندان ساکن در عملیات‌های بعدی وجود دارد. تقاضا می‌شود که شهروندان در این عملیات‌ها به اقامتگاه‌ها منتقل شوند و پس از تخریب کامل به محل بازگردند.

وی با تاکید بر این که تنها نباید به دنبال سازنده متخلف باشیم و دستگاه‌ها نیز باید مورد سوال قرار گیرند، گفت: هیچ اقدام قضایی و قانونی از سوی اوقاف و امور خیریه صورت نگرفته و شرکت آب، برق و گاز نسبت به ارائه خدمات اقدام کرده‌اند و حتی شهرداری خیابان عریض ایجاد کرده و پیاده‌راه نیز ساخته شده است.

تشکری هاشمی با بیان اینکه ارائه خدمت در پهنه‌ای که هیچ مجوزی ندارد، تخلف است، خاطرنشان کرد: جان همکاران ما با خطر مواجه است و نکات ایمنی در اقدامات آواربرداری آنچنان که باید انجام نشد.

وی با اعلام اینکه پس از قطع دست کودک در حادثه پله‌برقی شرکت شهر سالم موارد را پیگیری کرد، گفت: پیگیری امور درمانی این کودک و همچنین آسیب‌دیدگان حادثه ریزش ساختمان باید از سوی شرکت شهر سالم انجام شود.

حوادث به فضایی برای عقده‌گشایی علیه شهرداری تبدیل می‌شود 

در ادامه محمد آخوندی با بیان این که تهران با موضوعات کلان در سطح ملی روبه‌رو است، گفت: اگر در شبکه بزرگ مترو که دائما فعال است اتفاقی رخ دهد، خود را نشان می‌دهد و قطعا در اقدامات شکل‌گرفته، اتفاقاتی نیز رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: انتقاداتی که از عملکرد شهرداری تهران انجام می‌شود، برای رفع کاستی‌ها است و به‌ویژه در سال جدید عملیات روانی و رسانه‌ای پیچیده ای را شاهد هستیم که به محض روی دادن کوچکترین اتفاقی که در تمام ادوار رخ داده است، عملیات رسانه‌ای گسترده در فضای مجازی شکل می‌گیرد و حوادث به فضایی برای عقده‌گشایی علیه شهرداری تبدیل می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: هنوز اجساد عزیزان از زیر آوار بیرون نیامده بود که عده‌ای در رسانه‌هایی که متعلق به سیاست‌های شکست خورده بودند، به انتشار مواردی مسموم پرداختند. برای آنها، جان باختن افراد و قطع دست یک کودک اصلا مهم نیست و شاید ظاهر نگرانی داشته باشند، اما در باطن چنین نیست.

آخوندی با بیان این که حجم اخبار و کسانی را که این موضوع را منتشر کردند، دیدیم، گفت: این نشان می‌دهد که اهداف، سیاسی است و با همکاری رسانه‌های خارج از کشور رخ می‌دهد. مردم به آرامش نیاز دارند و مراجع قضایی باید توجه داشته باشند که این جرم علیه آرامش مردم است و قبل از یافتن مقصران، نباید انتقاد و تخریب اصل نظام را شاهد باشیم که این جرم است. کسانی که در دوران مدیریت شهری خود به دنبال حل کردن مشکل شخصی شهردار خود و دادگاه و پاسگاه بودند، حق ندارند در این زمینه اظهار نظر کنند و این موضوع توهین به چند هزار پرسنل شهرداری است.

وی با درخواست از رسانه‌ها گفت: رسانه‌ها عملکرد شهرداری تهران را در این بخش نقد کنند، اما با انصاف و عدالت تلاش بر این داشته باشند که آرامش و امنیت به شهر بازگردد. درست است که عده‌ای به نام خبرنگار جاسوسی کردند، اما اکثریت این جامعه، خبرنگارانی شریف هستند.

اراذل و اوباش تصمیم گرفتند به جای دزدی به ساخت‌وساز بپردازند 

در ادامه تذکرات اعضای شورا درباره حادثه روز یکشنبه در منطقه ۱۹ مهدی بابایی در یکصد و شصت و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به فقدان جرم‌انگاری ساخت‌وساز غیرمجاز، گفت: اراذل و اوباش تصمیم گرفتند به جای دزدی به ساخت‌وساز بپردازند و به این فکر کنند که در نهایت تخریب شود.

وی ادامه داد: مردم عادی ساخت‌وساز غیرمجاز نمی‌کنند و مافیا با این خیال راحت که جرمی وجود ندارد، ساخت‌وساز غیرمجاز انجام می‌دهد.

عضو شورای شهر با اشاره به عدم جرم‌انگاری درباره این تخلفات گفت: نه‌تنها مجلس جرم انگاری نکرده است، بلکه در بودجه سال ۱۴۰۲ مصوب کرده که دستگاه‌های خدمات رسان انشعاب ارائه دهند و وقتی مجلس ارائه خدمات را در این مناطق مصوب می‌کند، دیگر چه انتظاری داریم؟

رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: بنده به عنوان شهردار ناحیه بارها مورد ضرب و شتم قرار گرفتم و نامه تهدیدآمیز قتل دریافت کردم.

وی ادامه داد: حتما این ناحیه باید به صورت ویژه دیده شود، چرا شهرداران نواحی بیشتر از سه ماه در خدمت خود باقی نمی‌مانند؟ چراکه چنین شرایطی در ناحیه وجود دارد.

در ماجرای ریزش ساخمان در منطقه ۱۹ باید مسئولیت خود را بپذیریم

در ادامه مهدی عباسی با بیان این که قطعا باید مسئولیت‌پذیر باشیم و در ماجرای ریزش ساخمان در منطقه ۱۹ مسئولیت خود را بپذیریم، گفت: هم در ساخت‌وسازهای شکل‌گرفته و هم حوادث احتمالی آینده باید مسئولیت خود را قبول کنیم. مدیریت شهری ششم یا دوره‌ای را با موفقیت رقم خواهد زد و یا با عدم موفقیت.

وی با بیان این که مردم حوادث را نیز از این دوره می دانند، گفت: الان وقت حمایت از شهرداری است، به این دلیل که عملیات را متوقف نکنیم و شهرداری با تمام توان مابقی ساخت‌وسازها را نیز تخریب کند.

عباسی با تاکید بر این که ما برای این ماجرا خون دادیم و باید کار را به اتمام برسانیم، تصریح کرد: این اتفاقات عواملی دارد که در آینده به آن خواهم پرداخت، به تذکرات بنده پیش از اغتشاشات بپردازید. آن زمان رها شد و همان زمان گفتم اگر رها شود نمی‌توان جلوی آن را گرفت. ای کاش شهردار تهران در این جلسه حضور داشتند.

وی با بیان اینکه نباید اجازه بدهیم عده‌ای همچنان قدرت داشته باشند، خاطرنشان کرد: باید در این فرصت از شهرداری حمایت کرد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که محلات کم‌عرض برداشت آوار را با سختی مواجه می‌کنند، گفت: اگر یک پایه امنیت سست شود، غده سرطانی ناامنی تا جایی نفوذ می‌کند که نمی‌توانیم حتی به آن فکر کنیم.

وی با اشاره به اقدامات نیروی انتظامی گفت: به اندازه کافی به فراجا حمله شده و فراجا مظلوم است. در همین چند ماه ۴۰ شهید تقدیم کرده و ما موظفیم مسئولیت امور خود را خودمان بپذیریم.