مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی گفت: در استان تهران ۲۰ میلیون لیتر در روز مصرف بنزین داریم که معادل مصرف ۳ استان فارس، اصفهان و کرمان است.

به گزارش جارچی اخبار،  جلیل سالاری در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تا رقم ۱۴۲ میلیون لیتر را نیز برای مصرف بنزین تجربه کرده ایم، به میزان مصرف در تهران اشاره و اظهار داشت:  در استان تهران ۲۰ میلیون لیتر در روز مصرف بنزین داریم که معادل مصرف ۳ استان فارس، اصفهان و کرمان است و‌ این نشان می دهد تعداد خودروها با تعداد جایگاههای موجود در تهران تطابق ندارد.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر در شمال غرب کشور ۱۰ میلیون لیتر مصرف بنزین داریم و ابن در حالی است که پالایشگاه تبریز فقط ۳.۸ تا ۴ میلیون لیتر تولید دارد.

مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی با اشاره به رشد ۵ میلیون لیتری مصرف در تهران نسبت به گذشته گفت: میزان مصرف در شمال شرق کشور ۱۰ میلیون لیتر در روز، استان‌های مرکزی ۱۷ میلیون لیتر در روز، غرب کشور ۹ میلیون لیتر، جنوب غرب کشور ۶ میلیون لیتر، جنوب ۲۰ میلیون لیتر و در جنوب شرق ۵ میلیون لیتر است که تمامی مبادی تامین این میزان مصرف در اقصی نقاط کشور از جنوب است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: مصرف بنزین کشور ‌اکنون به طور میانگین روزانه حدود ۱۱۵ میلیون لیتر است که با توجه به این که عمده منابع تولیدی کشور در جنوب کشور وجود دارد، حجم عملیات گسترده و مصرف سوخت مضاعفی نیاز است که با استفاده از همه ظرفیت سوخت را منتقل می‌کنیم تا چالش عرضه بنزین نداشته باشیم. بنابراین نیاز است که در حوزه بهینه‌سازی مصرف توجه ویژه شود

وی با اشاره به افزایش ظرفیت صادرات گاز مایع کشور گفت: هم‌اکنون حدود ۵ میلیارد لیتر سوخت مایع در مخازن نیروگاهی کشور ذخیره‌سازی شده است که معادل ۹۰ درصد ظرفیت این مخازن است.

وی در ادامه گفت: همکاران ما تجربه زمستان سال ۱۴۰۱ را داشتند و امسال با انجام پیش‌بینی‌های لازم و به همسو با حجم مصرف، نسبت به ذخیره‌سازی سوخت اقدام کردیم و همه مخازن فعال در بخش نیروگاهی را پر کردیم.

معاون‌وزیر نفت در تشریح اقدام‌ها و دستاوردهای این شرکت به‌ویژه در حوزه فراسرزمینی با اشاره به اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نخستین زیرمجموعه نفتی کشور است که برای نخستین بار به صدور خدمات فنی – مهندسی اقدام کرده‌ است، افزود: نزدیک ۲۱ تن کاتالیست به یک پالایشگاه فراسرزمینی برای تولید بنزین ارسال شده است، همچنین نخستین کمپرسور ایرانی ساخت داخل برای استفاده در پالایشگاه فراسرزمینی به‌زودی رونمایی خواهد شد. تیم‌های فنی – تخصصی در حوزه‌های مختلف از جمله مکانیک، برق و اچ‌اس‌ئیو … نسبت به بررسی و ارزیابی شرایط کشورهای موردنظر اقدام می‌کنند و نسبت به ارائه پیشنهادها اقدام می‌کنیم تا بتوانیم در بازارهای بین‌المللی حضور یابیم.

سالاری گفت: زمانی که وارد شرکت پالایش و پخش شدیم با چالش‌های عمده‌ای روبه‌رو بودیم و تعهدهایی در برابرمان بود که صدور بنزین بدون بازگشت پول و در قالب چک و تعهداتی که پول آن‌ها هزینه شده، از آن جمله بوده است. همه شرکت‌ها زیان‌ده بودند، با وجود اینکه بازار صادراتی داشتیم و کارمزد صادراتی می‌گرفتیم که در صورت‌های مالی بسیار اثرگذار است. در مجموع توسعه هرگونه احداث خط لوله، انبار و مخزن ذخیره‌ جزو تکالیف است که در این باره نیز اقدامی نشده و در نیروگاه‌ها نیز ظرفیتی افزوده نشده بود.

وی ادامه داد: پارسال ۱۴۴ میلیارد لیتر فرآورده نفتی در کشور منتقل شد که ۶۰ درصد آن به دلیل توسعه نیافتن زیرساخت‌ها توسط نفتکش جابه‌جا شد و در بخش ریلی این حجم، ۳۳ درصد بوده است که این مقدار با توجه به مصرف ۶۰ تا ۷۰ لیتر نفت‌گاز در هر ۱۰۰ کیلومتر برای جابه‌جایی فرآورده نفتی و با توجه به اختلاف قیمت انتقال از طریق نفتکش با خط لوله، عدد بسیار بزرگی است؛‌ بنابراین لازم است در این زمینه تنوع ایجاد شود.

چسالاری گفت: از جمله اقدام‌های انجام‌شده در حوزه بهینه‌سازی مصرف سوخت تعریف اجرای خطوط لوله جدید بود که در حال پیگیری برای اجرایی شدن است و مطالعات اولیه و مسیریابی احداث این خطوط انجام شده تا پروژه‌ها در مسیر اجرایی قرار بگیرد.

وی افزود: در حوزه توسعه ناوگان نیز هدف ما کاهش مصرف ناوگان است که در این زمینه با همه شرکت‌های خودروساز نشستی برگزار کردیم تا طرح خروج خودروهای فرسوده اجرایی شود، امروز نزدیک یک میلیون خودرو در کشور در حوزه ناوگان سنگین فعالیت می‌کنند که روزانه حدود ۶۵ میلیون لیتر گازوئیل مصرف می‌کنند و اگر این خودروها نوسازی شوند، مصرف به مقدار قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.

معاون وزیر نفت همچنین بیان کرد: امروز در بخش سوخت کشور حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون لیتر مصرف سوخت مایع داریم که حجم بسیار قابل توجهی است و اگر هر لیتر فرآورده نفتی را ۸۰ سنت در نظر بگیریم، نزدیک ۵۸ میلیارد دلار سوخت‌سوزی فقط در حوزه حمل‌ونقل اتفاق می‌افتد که اگر تنها ۲۰ درصد آن صرفه‌جویی شود، منابع قابل توجهی از سرمایه‌ مملکت آزاد خواهد شد که با توجه به ظرفیت‌های صادراتی می‌تواند وارد چرخه صادراتی و توسعه زیرساخت‌های کشور شود.

سالاری تأکید کرد: در بند «ر» قانون بودجه سال ۱۴۰۲ تکلیف شده است که ۴۰ درصد سود پالایشی صرف اجرای طرح‌های کیفی‌سازی شود و همه شرکت‌های پالایشی امروز در مجامع این رقم را پیش‌بینی کردند و برای همه این شرکت‌ها، طرح‌های پالایشی تعریف شده است و ما ماهانه با مجریان طرح‌ها نشست‌های هماهنگی را برگزار می‌کنیم. یکی از مهم‌ترین مباحث در این حوزه کیفی‌سازی نفت‌کوره است که در حوزه دانش فنی این بخش دچار مشکل هستیم، بنابراین با شناسایی شرکت‌های فعال در این حوزه، طرح‌های جدید به صورت پایلوت تعریف شده و با شرکت‌های دانش‌بنیان قرارداد امضا شده است که به زودی از حدود دو طرح پایلوت در این زمینه در هفته دولت رونمایی خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: در صورت خروجی مناسب این طرح‌ها، به سمت تجاری‌سازی در این زمینه حرکت می‌کنیم و صاحب دانش‌فنی کیفی‌سازی و کمی‌سازی در بخش فرآورده‌های سبک و نفت‌کوره خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به ثبت شرکت پالایشگاه شهید سلیمانی، تهیه اسناد مناقصه و آغاز برگزاری نشست‌های هیئت‌مدیره این پالایشگاه، تعیین‌تکلیف اساسنامه شرکت ملی پالایش و پخش را از دیگر اقدام‌های این شرکت در دو سال گذشته خواند.

سالاری گفت: ما در پروژه شهید سلیمانی تنها ۱۰ درصد سهم داریم، اما دغدغه‌مان این است که این طرح‌ها شکل بگیرد. برخی از طرح‌ها را نیز درخواست کرده‌ایم که از اصل ۴۴ و لیست واگذاری با توجه به تکالیف شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران خارج شوند.

وی یادآور شد: در بخش توسعه زیرساخت و نرم‌افزاری نیز اقدام‌هایی به‌ویژه در شرکت‌ ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایجاد شده است که به‌زودی رونمایی می‌شوند. در بخش تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه توزیع سوخت هم کارهای بزرگی انجام شده که به‌زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه بیشترین بار مجموعه در زمینه تأمین امنیت انرژی در بخش‌های مختلف دریایی، زمینی، هوایی و … برعهده شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است، افزود: در حوزه تنوع‌بخشی به سبد سوخت،‌ اقدام‌های مطلوبی انجام شده است که مذاکرات برای جایگزینی خودروهای هیبریدی، پیگیری تولید کارخانه‌ای و تبدیل کارگاهی خودروهای سی‌ان‌جی‌سوز و به کارگیری همه ظرفیت‌های این شرکت در زمینه مدیریت مصرف سوخت از آن جمله است.

سالاری بیان کرد: کارت سوخت در اختیار افراد جوابگوی نیاز آنهاست و کارت جایگاه‌دار را به‌عنوان یک اضطرار در نظر گرفته‌ایم، برداشت سوختی که در ماه‌های گذشته در کشور انجام شده است، نشان می‌دهد که حدود ۴۲ درصد از نرخ اول، ۲۱ درصد از نرخ دوم و از کارت جایگاه‌داران حدود ۳۴ درصد بوده است که نشان می‌دهد باید به سوی این فرهنگ حرکت کنیم که طبق تکالیف خودمان برای اختصاص تراکنش‌ به خودروها اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: در زمان ورود من به مجموعه شرکت ملی پخش تنها، ۹ هزار کارت سوخت وجود داشت، این در حالی بود که سالانه ۱.۵ میلیون خودروی جدید به ناوگان اضافه می‌شود که با احتساب کسانی که به‌صورت المثنی نیاز به کارت سوخت دارند، نیاز مجموعه سالانه حدود ۲.۵ میلیون قطعه کارت است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تأکید کرد: خوشبختانه در این مدت ۴ میلیون کارت سوخت صادر شد و کمبودی وجود نداشت. همچنین در حال غربالگری کارت هوشمند سوخت هستیم تا خودروهایی که غیرفعال هستند، رصد شده و بتوانیم با کارت اشخاص، حجم سهمیه موردنیاز افراد را اختصاص دهیم، اگر چه کارت آزاد ویژه شرایط اضطرار نیز همچنان در جایگاه‌ها موجود است. با بررسی مصارف متوجه شدیم که سهمیه، مقدار نیاز مالکان را به طور کامل پوشش می‌دهد.

سالاری در ادامه گفت: برای ایام اربعین تمهیدهایی اندیشیده و هماهنگی‌ها با ستاد اربعین انجام شده است و در بخش‌های مختلف سوخت مورد نیاز خودروهای ناوگان سنگین و کارت‌های هوشمند بر مبنای پیمایش پیش‌بینی شده است.

به گفته وی، اتوبوس‌های درون‌شهری نیز با همکاری سازمان راهداری سهمیه اختصاصی دارند و برای مجموعه خارج از کشور نیز پیش‌بینی شده که ذخیره مناسب نفت‌گاز داشته باشیم.

معاون وزیر نفت ابراز امیدواری کرد که بتوانیم در این مدت افزون بر تمرکز بر خودروهای عمومی، در مبادی ورودی نیز سوخت موردنیاز را پیش‌بینی کنیم که پیش‌بینی جایگاه‌های سیار در مناطق کرمانشاه، مهران، ایلام، چذابه و شلمچه از آن جمله است تا سوخت موردنیاز زائران اربعین حسینی را به بهترین شکل ممکن تأمین کنیم.

سالاری با اشاره به اینکه در حوزه صادرات گاز مایع در کشور چندین اقدام مهم در دولت سیزدهم انجام شده است، گفت: صادرات دریایی در حوزه شرکت‌های پالایشی در عمل قطع شده بود و تلاش کردیم آن را احیا کنیم که در بندرعباس با ظرفیت روزانه ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار تن احیا شد و در آبادان نخستین کشتی حمل گاز مایع پهلو گرفت و تأسیسات صادرات گاز دریایی در آن منطقه نوسازی و بازسازی شد، بنابراین این اقدام به جای عرضه زمینی از مقصد آبادان به سمت افغانستان و پاکستان انجام شد.

وی تصریح کرد: افزون بر آن با حمایت وزیر نفت، اقدام‌هایی انجام شد تا به‌منظور تأمین نیاز شرکت‌های پالایشی، گاز مایع سالانه را در اختیار خودشان قرار دهیم و این مجوزها اخذ شده است و شرکت‌های پالایشی می‌توانند راسا وارد بازار صادرات شوند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران یادآور شد: اکنون ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار تن تولید روزانه گاز مایع کشور است که با توجه به آن‌چه در قانون آمده برای توزیع گاز مایع از طریق‌ تراکنش ۲۹ درصد کاهش مصرف داشتیم که در نتیجه، ظرفیت مناسبی برای صادرات گاز مایع فراهم شده است.

سالاری تأکید کرد: حجم صادرات گاز مایع در فصل‌های مختلف متفاوت است، اما حدود ۴۰ درصد گاز مایع تولیدی در کشور، برای صادرات در اختیار شرکت‌های پالایشی است