حسن صادقی گفت: اگر منظور وزیر کار این بوده که هم اکنون ۹۹ درصد مردم ایران تحت انواع پوشش‌های بیمه درمانی و بازنشستگی هستند، باید بگوییم این اظهارنظر نادرست و غیرعلمی است.

به گزارش جارچی اخبار،  اخیرا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در افتتاحیه یکی از بیمارستان‌های ملکی این سازمان در رشت اظهارنظری درباره وضعیت پوشش بیمه‌ای مردم ایران کرد که در جای خود قابل بررسی است. وی گفت: «بالغ بر ۹۹ درصد جامعه ایرانی تحت پوشش بیمه فراگیر هستند» و همچنین «افرادِ فاقد پوشش بیمه درمانی، خودشان تمایلی ندارند.»

در این رابطه حسن صادقی (معاون دبیرکل خانه کارگر و رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری)  گفت: اظهارات اخیر آقای سیدصولت مرتضوی عجیب است. بنده احساس می‌کنم منظور ایشان این بوده که ۹۹ درصد جامعه ایرانی «باید» مشمول چتر بیمه و انواع خدمات درمانی و بازنشستگی آن باشند. اگر منظور ایشان این بوده، قطعا نظر درستی است. به استناد اصل ۲۹ قانون اساسی آحاد مردم باید بیمه شوند و دولت در این زمینه تکلیف حاکمیتی دارد.

وی افزود: در این میان اگر منظور وزیر کار این بوده که هم اکنون ۹۹ درصد مردم ایران تحت انواع پوشش‌های بیمه درمانی و بازنشستگی هستند، باید بگوییم این اظهارنظر نادرست و غیرعلمی است. ما فقط در حوزه سازمان تامین اجتماعی، به استناد برآورد و اعتراف خود این سازمان حداقل ۴ میلیون نفر کارگر بیمه نشده غیر رسمی داریم که بیمه نشدن آن‌ها مصداق «فرار بیمه‌ای» است. این چهار میلیون و به تبع آن‌ها خانواده ایشان، زیر چتر هیچ بیمه‌ای نیستند. به طور طبیعی، این جمعیت چهار میلیون نفری به همراه خانواده ممکن است بیش از ۱۲ درصد جامعه باشد.

 در جلسه رهبری با کارگران در روز کارگر نیز آقای مرتضوی آماری در حضور رهبری ارائه کرد که مقام معظم رهبری در پاسخ ایشان گفت که آن آمار چندان واقعیت ندارد و ما باید در بیان آمارها اندکی دقت کنیم. ایشان توصیه رهبر انقلاب را چندان جدی نگرفتند و این مسیر غلط آماری در وزارت کار ادامه یافته است. من به ایشان برادرانه توصیه می‌کنم که تذکر مقام معظم رهبری در دیدار با کارگران در سال جاری را جدی بگیرند.

صادقی اظهار کرد: ما از آقای مرتضوی می‌خواهیم که درباره کل کشور صحبت نکنند و ارائه آمار ندهند و به آمارهای معاونین و منصوبین خودشان رجوع کنند. ما به جز صندوق کشوری و لشگری و مشمولین آن‌ها که کارکنان دولتی و نظامی هستند، در سایر صندوق‌ها نیز چنین وضعیتی داریم. برای مثال وضعیت بیمه‌ای در حوزه صندوق روستایی از نظر پوشش بدتر از صندوق تامین اجتماعی (متعلق کارگران و کارکنان بخش خصوصی) است. بخش قابل توجهی از جمعیت روستایی کشور نیز به همین ترتیب زیر هیچ چتر بیمه‌ای نیستند.

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران گفت: ما در ایران همچنین بیش از ۳ میلیون نفر لیست غیرواقعی بیمه داریم. یعنی فرد مزد ۱۰ و ۱۵ و حتی ۲۰ میلیون تومانی دریافت می‌کند اما حق بیمه حداقل دستمزد توسط کارفرما پرداخت می‌شود. اگر وزیری مسلط بر اطلاعات حوزه خود است، باید به سراغ این آمارها برود. ما معتقدیم مشاوران اطلاعات دقیقی به وزیر نمی‌دهند.

حتی اگر منظور بحث بیمه سلامت بوده باشد، باز این طرح بیمه نیز پوشش ۹۹ درصدی ندارد و مسئولان ذی ربط آن از این مسئله مطلع هستند. ضمن اینکه پوشش این طرح در زمینه بیمه ضعیف‌تر از سایر بیمه‌های درمانی است و این درحالی است که دست کم در ارتباط با کارگران، قانون الزام این مسئله را با استعانت از قانون اساسی و اصل ۲۹ مطرح می‌کند که ارائه درمان رایگان یک الزام است.

وی با بیان خاطره‌ای از دیدار رهبر معظم انقلاب با کارگران و وزیر کار در هفته کارگر گفت: به یاد دارم در جلسه رهبری با کارگران در روز کارگر نیز آقای مرتضوی آماری در حضور رهبری ارائه کرد که مقام معظم رهبری در پاسخ ایشان گفت که آن آمار چندان واقعیت ندارد و ما باید در بیان آمارها اندکی دقت کنیم. ایشان توصیه رهبر انقلاب را چندان جدی نگرفتند و این مسیر غلط آماری در وزارت کار ادامه یافته است. من به ایشان برادرانه توصیه می‌کنم که تذکر مقام معظم رهبری در دیدار با کارگران در سال جاری را جدی بگیرند. ایشان مطمئن باشند که هرکس به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در حوزه اجرا عمل کند نه تنها ضرر نمی‌کند، بلکه باعث خدمت بهتر به مردم و عدم زیان رساندن به آحاد جامعه می‌شود.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به اینکه گویا منظور ایشان از پوشش بیمه طرح بیمه سلامت بوده است، تصریح کرد: حتی اگر منظور بحث بیمه سلامت بوده باشد، باز این طرح بیمه نیز پوشش ۹۹ درصدی ندارد و مسئولان ذی ربط آن از این مسئله مطلع هستند. ضمن اینکه پوشش این طرح در زمینه بیمه ضعیف‌تر از سایر بیمه‌های درمانی است و این درحالی است که دست کم در ارتباط با کارگران، قانون الزام این مسئله را با استعانت از قانون اساسی و اصل ۲۹ مطرح می‌کند که ارائه خدمات درمانی رایگان الزام است.

وی افزود: اما امروزه به وضوح می‌بینیم که نه در حوزه خدمات درمان و نه در حوزه دارو، چیزی به نام درمان رایگان به ویژه برای مشمولان بیمه سلامت وجود ندارد و حجم پرداخت از جیب، در خدمات درمان و خرید دارو با قیمت آزاد چنان زیاد است که گویی بیمه‌ای وجود ندارد! دولت باید برای آحاد مردم درمان رایگان فراهم کند و از فروش انبوه دارو به قیمت آزاد جلوگیری به عمل آورد اما مادام که چنین چیزی وجود ندارد، نمی‌تواند ادعای پوشش بیمه‌ای سراسری داشته باشد.

صادقی در پاسخ به اظهارنظر دیگر وزیر کار در رشت که گفته بود «تنها کسانی که تمایل به بیمه شدن ندارند اکنون مشمول چتر بیمه درمانی نیستند»، اضافه کرد: وقتی مجلس تصویب کرده است که بازرسین وزارت کار و تامین اجتماعی حق ورود به کارگاه بدون تقاضا و طرح شکایت کارگر را ندارند، چگونه ادعای پوشش سراسری بیمه را مطرح می‌کنند. ۴.۵ میلیون نفر بدون بیمه در کشور ما که عمدتا کارگران غیررسمی و زیرزمینی هستند، خودشان نمی‌خواهند بیمه شوند یا کارفرماهایشان به دلیل عدم نظارت کافی باعث بیمه نشدن اینها شده‌اند؟ اینکه یک کارگر بگوید من نمی‌خواهم درمان ارزان و رایگان داشته باشم و در پیری حقوق بازنشستگی بگیرم، بسیار عجیب است! اینکه همان مبلغ حق بیمه را حداقل به خود او و روی مزدش نیاورند هم بسیار عجیب‌تر است!

وی افزود: به نظر می‌رسد که مشکل مدیریت کلان اجرایی در حوزه تامین اجتماعی و کار  وجود دارد؛ حالا اینکه مسئولان می‌خواهند توپ را در زمین مردم بیندازند، چندان درست نیست و مثل این است که به یک شناگر بگوییم دست و پای خود را ببند و حالا شنا کن! لذا ما توصیه می‌کنیم که وزیر محترم در اظهارنظرها اندکی به بیانات اخیر رهبر انقلاب درباره دقیق صحبت کردن، رجوع کنند.