رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: برای زنده شدن زاینده رود با مقامات عالی کشور مکاتبه کردیم و احیای زاینده رود چالش اصلی اصفهان است.

به گزارش جارچی اخبار، محمد نورصالحی در نشست خبری با خبرنگاران و در سومین سال شروع به کار شورای ششم، افزود: تاکید این دوره شورا بر همه موضوعات  شهری است ولی در حوزه فرهنگی با  بودجه ۲ هزار میلیارد تومانی کارنامه مدیریت شهری قابل قبول بوده است.

وی در ادامه بیان کرد: ۹۰ درصد از بودجه فرهنگی شهرداری به فعالیت و پروژه‌های عمرانی این حوزه اختصاص دارد و هیچ حیف و میل بودجه ای در زمینه فرهنگی صورت نگرفته است .

نور صالحی به ریز تمام هزینه‌های انجام شده در حوزه فرهنگی شهرداری اصفهان اشاره کرد و افزود: تمام هزینه های ثبت شده  برای همگان بویژه خبرنگاران قابل دسترسی است و در حال حاضر ۳۲۰ پروژه عمرانی فعال و غالبا محله محور در دست اجرا است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار داشت: ممکن است در زمینه برخی از فعالیت‌های فرهنگی نقاط ضعفی وجود داشته باشد ولی باید بر نقاط قوت هم تاکید داشت و کاستی ها را اصلاح کرد.

وی تصریح کرد: پیاده‌راه محور تاریخی چهارباغ بستری برای استفاده خانواده‌هاست و در حالی که برخی عقیده داشتند این محور باید از شکل کنونی خود خارج شود، شهرداری و شورا مکاتبه‌های زیادی با مراجع مختلف داشتند و تاکید کردند که این محیط مناسب برای خانواده‌ها نباید از مردم شهر گرفته شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به پیام‌های منتشر شده بر تابلوهای شهری با موضوع رسانه گفت: در این موضوع تشبیه انجام نشده و پیام‌ها استعاره‌ای در نظر گرفته شده بود که البته مناسب نبود.

وی افزود: کمیته فرهنگ شهروندی ظرفیت خوبی برای توسعه فرهنگ شهروندی است و از گذشته کارهای خوبی انجام داده، هرچند انتقاداتی نیز درباره تابلوهای شهری با موضوعات فرهنگ شهروندی وجود دارد که باید بهتر از این عمل شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اتصال خط قطار شهری اصفهان به شاهین‌شهر، خمینی‌شهر، نجف‌آباد و بهارستان مطلوب است ولی با توجه به اینکه هزینه احداث مترو بسیار سنگین است، این شهرها باید از دولت کمک بگیرند.

نورصالحی ادامه داد: سال گذشته جلسه‌ای در استانداری برگزار و مقرر شد هزینه توسعه خط یک مترو اصفهان از ایستگاه قدس تا شاهین شهر که حدود ۹ هزار میلیارد تومان برآورد می شود، بطور مساوی توسط شهرداری‌های اصفهان و شاهین‌شهر و همچنین صنایع واقع در مسیر پرداخت شود .

وی خاطر نشان کرد: پرداخت یک سوم هزینه که حدود سه هزار میلیارد تومان برآورد می‌شد مورد قبول مدیریت شهری اصفهان است ولی تاکنون عملیاتی نشده و اگر شاهین‌شهر توانایی اجرای ادامه مترو تا این شهر را ندارد، می‌تواند از طریق نماینده خود در مجلس برای اجرای آن از دولت کمک بگیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شهرداری شاهین‌شهر انتظار دارد تا شهرداری اصفهان خط یک مترو خود را تا شاهین‌شهر ادامه دهد که با توجه به هزینه‌ سنگین و خارج بودن مسیر از محدوده شهری اصفهان ،این کار مقدور نیست.

وی تصریح کرد: تقویت حمل و نقل عمومی ضروریست و در این راستا مصوبه توسعه خط یک مترو از ایستگاه قدس تا میدان استقلال(فلکه دانشگاه صنعتی) تصویب شده و مدیریت شهری اصفهان طرحی را برای ادامه خط یک از ایستگاه قدس تا میدان دانشگاه صنعتی آماده کرده است اما این طرح هنوز مصوبه وزارت کشور را ندارد.

نورصالحی در ادامه گفت: در پنج کیلومتر از توسعه مسیر خط یک مترو شامل بیمارستان امام حسین(ع) و منطقه صنعتی امیرکبیر تا دهنو، پنج ایستگاه پیش‌بینی شده بود و در این راستا طراحی‌های هم در سال ۹۶ شکل گرفت اما مدیریت بعدی صلاح ندید تا آن را ادامه دهد و به همین دلیل قرارداد آن فسخ شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: ما قصد ادامه مسیر خط یک مترو را تنها تا میدان دانشگاه صنعتی(استقلال) که در محدوده شهر است، را داریم.

حقابه برای آبیاری فضای سبز اصفهان به رسمیت شناخته شد

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه گفت: بدنبال حل مساله آب اصفهان از طریق راه‌حل‌های فنی بوده و در این راستا پیگیر اختصاص حقابه پنج هزار هکتار فضای سبز و ۳۰۰ کیلومتر مادی اصفهان در کنار تامین حقابه تالاب گاوخونی هستیم.

وی ادامه داد: در موضوع آب و جریان زاینده رود در سطح ملی جلساتی را برگزار و مکاتباتی انجام داده ایم و این مهم از سوی استانداری نیز پذیرفته شده و کارگروه فضای سبز شهری نیز به رسمیت شناخته شده است.

نور صالحی گفت: حقابه پنج هزار هکتار فضای سبز و ۳۰۰ کیلومتر مادی اصفهان به شرکت آب منطقه‌ای ابلاغ شده است تا در زمان رهاسازی زاینده‌رود، این حقابه هم در نظرگرفته شود، البته مطالبه‌گر حقابه محیط زیست و باتلاق گاوخونی نیز هستیم.

وی اظهار داشت: در حوزه زیست محیطی جلساتی را با معاون رئیس جمهور برگزار کردیم و سازمان محیط زیست کشور و استان  برای رفع مشکلات آلودگی و ریز گردها پای کار آمده که جای تشکر دارد ولی لازم است با صنایع آلاینده نیز برخورد شود که در تحقق این امر نیازمند پیگیری مدیریت شهری و همکاری دولتمردان هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان به جریان زاینده رود به عنوان تنها راهکار فرونشست زمین اشاره کرد و افزود: تا کنون در اصفهان فرونشست جدی وجود نداشته و قدمت ۵۰ ساله شبکه فاضلاب اصفهان سبب نشست زمین شده است هرچند خطر فرونشست وجود دارد.

محمد نورصالحی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه عصر اقتصاد مبنی بر ایجاد مشکلات در تغییر زمانبندی جمع آوری زباله در شهر اصفهان گفت: ماندگاری زباله در برحی نقاط شهر سبب نارضایتی از سوی شهروندان شده است .طرح جدید جمع آوری زباله در حال بازنگری است و طرح تحویل پسماند خشک اگر موفق باشد در حوزه پسماند تر هم اجرا خواهد شد.

اصفهان-مریم مومنی