وزیر آموزش و پرورش؛ محور تمام اهداف آموزش و پرورش کشور را ایجاد خودباوری، امید آفرینی و آینده سازی برای دانش آموزان دانست و گفت: بر همین اساس اجرای سند تحول بنیادین که برمبنای آموزه های دین است و دانش اموزان ما را به این اهداف می‌رساند؛ در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفته است.

به گزارش جارچی اخبار، رضامراد صحرایی در جمع مدیران استان کرمانشاه؛ اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را تعالیم و تربیت اسلامی برپایه قرآن و حب اهل بیت (ع) اعلام کرد و افزود: در آموزش و پرورش هیچ سند دیگری بنا و پایه نظام تعلیم و تربیت نیست و زیرا این سند بر پایه فرهنگ الهی جامعه ما است.

وی اظهار داشت: با اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش؛ امروزه ما شاهد شکوفای استعدادهای دانش آموزان در زمینه های مختلف هستیم مانند برگزاری مسابقات دانش آموزی قرآن کریم که امروز مراسم اختتامیه کشوری آن را در شهر کرمانشاه برگزار کردیم.

اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان در دولت سیزدهم

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به اقدام های مهم دولت سیزدهم در وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و بیان داشت: از مهم ترین این اقدام ها اجرای طرح رتبه بندی معلمان است که نزدیک ۱۰ سال معطل مانده بود و در دولت سیزدهم اجرایی شد.

صحرایی گفت: اجرا این طرح در معیشت و حقوق فرهنگیان تاثیر بسزایی داشته و به طور میانگین حدود ۲۶ درصد حقوق معلمان را افزایش داده است.

وی ادامه داد: در ابتدای این طرح معلمان به نحوه اجرای آن اعتراضاتی داشتند که در حال اصلاح آن هستیم و با اجرای رتبه بندی معلمان در حال حاضر هیچ معلمی حقوق بگیری نیست که زیر ۱۰ میلیون تومان حقوق بگیرد، هرچند در مخارج امروزه بسیار کم است اما با گذشته تفاوت چشمگیری دارد.

صحرایی همچنین اذعان داشت: دولت سیزدهم برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان۴۲ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده و این در حالی است که دولت قبلی هشت هزار میلیارد تومان هزینه کرده بود.

دولت سیزدهم به مبارزه با غول کنکور رفته است

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از صحبت های خود؛ از جمله کارهای مهم و اساسی دیگر دولت سیزدهم در وزارت آموزش و پرورش؛ مبارزه با غول کنکور با اجرای تاثیر نمرات تحصیلی در پذیرش دانشگاه ها دانست.

صحرایی به گردش مالی ۷۵ هزار میلیارد تومانی مافیای کنکور در سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: با وجود قانون حذف کنکور اما هیچ دولتی جرائت مبارزه و اجرای این قانون را نداشت ولی دولت آقای رئیسی در راستای تحقق عدالت آموزشی بین دانش آموزان سراسر کشور، اجرای این قانون را در صدر برنامه خود قرار داد.

وی در ادامه به تشریح کامل تاثیر نمرات تحصیلی دانش آموزان بر رتبه کنکور آنها (طی سه سال اول) پرداخت گفت: در سال سوم اجرای این طرح؛ دیگر برای همیشه ۶۰ درصد رتبه دانش آموزان در قبولی کنکور از نمرات نهایی آنها در پایه تحصیلی آنها متاثر خواهد شد و این گونه دوباره دانش آموزان به مطالب آموزش داده شده سر کلاس های درسی به جای کتاب های کنکوری بر می گردند.

صحرایی در پایان این بخش تاثیر نمرات درسی پایه دوازدهم در رتبه کنکور امسال را موفقیت آمیز اعلام کرد؛ گفت: در این روش عدالت برای قبولی در کنکور بین تمام دانش آموزان بیشتر رعایت خواهد شد، چون که در گذشته مطالب سر امتحان کنکور با مطالب آزمون کنکور قدری متفاوت تر بود و کسانی بیشتر قبول می شدند که به کتاب های کمک آموزشی و کلاس های کنکوری و آموزشگاه ها دسترسی داشتند.

سالیانه ۴۰ هزار دانشجو به دانشگاه های تربیت معلم وارد می شوند

وزیر آموزش و پرورش یکی دیگر از برنامه های مهم آموزش و پرورش در دولت سیزدهم را برنامه تربیت معلمان براساس نیازهای آموزشی این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: تربیت معلم یکی از کلیدی ترین وظایف حاکمیتی است که متاسفانه در سالیان گذشته از این موضوع غفلت شده زیرا کسی که خودش آموزش ندیده باشد، نمی تواند خوب آموزش بدهد.

صحرایی عبور از گردنه های سخت و دشوار کشور را بدون کمک آموزش و پرورش ممکن ندانست و گفت: به همین خاطر موضوع تربیت معلمان که معمار آینده سازان کشور هستند با تربیت سالیانه حدود ۴۰ هزار دانشجو معلم در دانشگاه تربیت معلم در دستور کار این وزارت خانه قرار دارد.

وی همچنین از دیگر برنامه های مهم وزارت آموزش و پرورش را احیای معاونت پرورشی پس از سالها اعلام کرد و گفت: همگان به تربیت پرورشی اذعان دارد زیرا تا پرورش و تعلیم نباشد علم شاید زیاد کارایی برای جامعه نداشته باشد.