رییس ستاد اربعین محیط زیستی کشور گفت: این ستاد با تشکیل جلسات حضوری و برخط و سازماندهی گروه‌های مختلف مردمی، موکب‌داران و همکاری با دست اندرکاران برگزاری مراسم اربعین نقش پررنگی در کاهش مخاطرات محیط زیستی این تجمع عظیم بر عهده گرفته است.

به گزارش جارچی اخبار، نورالله مرادی گفت: از آنجایی که هر تجمع بزرگی بدون شک معضلات محیط زیستی به همراه دارد و باید پیوست محیط زیستی داشته باشد، ستاد اربعین محیط زیستی تشکیل شد تا در قالب برنامه‌ها و فعالیت‌های کاملاً داوطلبانه، فرهنگ عمومی حفاظت از محیط زیست در بین زائران اربعین تقویت شود.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: از ابتدای مردادماه سال جاری، این ستاد به‌صورت هفتگی و با حضور نمایندگانی از بخش‌های مختلف سازمان همچنین سایر دستگاه‌های اجرایی نظیر اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار و بخش خدمات شهری شهرداری تهران، سازمان‌های مردم‌نهاد و نیروهای مردمی، گروه‌های جهادی و برخی مسئولان و موکب‌‎داران استان های تهران و البرز در معاونت آموزش و مشارکت مردمی تشکیل جلسه داد تا ضمن بهره‌مندی از نظرات و تجارب اعضاء، برنامه‌ریزی دقیق در این حوزه صورت پذیرد.

رییس ستاد اربعین محیط زیستی مدیریت پسماند و زباله در مراسم اربعین را یکی از اصلی‌ترین اهداف این ستاد برشمرد و گفت: برای مدیریت پسماند در این اجتماع میلیونی، اقداماتی همچون تدوین و ابلاغ دستورالعمل مقابله با پسماند به رابطان فرهنگی موکب‌داران و آموزش آن‌ها و تشکیل گروه‌های داوطلب مردمی برای انجام آموزش‌های محیط زیستی به زائران انجام شده است.

وی تولید و انتشار پیام‌های محیط زیستی از طریق رسانه‌های ارتباط جمعی ملی و رادیو اربعین را یکی از برنامه‌های ستاد اربعین برشمرد و افزود: از ابتدای مراسم پیاده‌روی اربعین، زیرنویس‌هایی حاوی پیام‌های محیط زیستی همچنین برنامه‌های رادیویی از صدا و سیما به‌طور مستمر در حال پخش است.

مرادی ایجاد پویش «زائر اربعین، سفیر محیط زیست» را یکی از اقدام‌های ستاد اربعین محیط زیستی ذکر کرد و افزود: با هدف جریان‌سازی این حرکت مردمی، کاروانی در قالب سفیران محیط زیست متشکل از کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست با محوریت استان خوزستان به کربلای معلی اعزام کردیم و ان شاءالله فعالیت‌های خوبی در حال انجام است.

رئیس ستاد اربعین محیط زیستی به موکب‌داران و دیگر متولیان برگزاری این اجتماع توصیه کرد تا در حد امکان ظروف یک‌بار مصرف کمتری مصرف و سعی کنند از ظروف ماندگار با دوام بالا استفاده کنند و با پاکسازی اطراف موکب و نصب بیلبوردهای آموزشی و تابلوهای هشدار دهنده محیط زیستی با ستاد اربعین محیط زیست در اشاعه فرهنگ محیط زیستی همراه شوند.

مرادی اقدام‌های انجام شده در ستاد اربعین محیط زیستی را آغاز راه دانست و با اشاره به مستمر بودن فعالیت این ستاد برای سال‌های آتی گفت: در نظر داریم تا در سال آینده با فعال کردن همه اداره‌های محیط زیست استان‌ها، با شناسایی تمام موکب‌داران و رابط‌های فرهنگی نسبت به آموزش و آگاه‌سازی آنان برای مقابله با معضلات محیط زیستی اقدام‌های عملی انجام شود تا شناخت بیشتری نسبت به این موضوع مهم محیط زیستی پیدا بکنند.

وی افزود: امسال دو اداره کل حفاظت محیط زیست استان‌های خراسان شمالی و ایلام در مسیر پیاده‌روی اربعین موکب محیط زیستی دارند و امیدواریم تا در اربعین سال آینده با مشارکت گسترده‌تر بتوانیم معضلات محیط زیستی بیشتری را حل کنیم و از این فضای معنوی میلیونی در جهت اشاعه فرهنگ محیط زیستی حداکثر بهره‌برداری را کنیم.

مرادی یکی از برنامه‌های ستاد اربعین را ایجاد موکب‌های محیط زیستی برای فشرده‌سازی پسماندهای پلاستیکی برشمرد و افزود: ضمن طرح این مسئله با دفتر تخصصی مدیریت پسماند، مقرر شده تا شرکت‌های فعال و علاقه‌مند به موضوع حل مسئله زباله ترغیب شوند تا با ایجاد موکب‌های محیط زیستی، نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های فشرده‌سازی پلاستیک و درآمدزایی برای مردم مسیر پیاده‌روی اربعین در داخل کشور و کشور عراق بتوان به‌سرعت و فوریت معضل این زباله‌های پلاستیکی را داخل کشور همچنین مسیر ۸۰ کیلومتری بین  نجف و کربلا حل کرد.

وی یکی از موضوعات مورد بحث در ستاد اربعین محیط زیستی که توسط موکب‌داران مطرح شد را «مصرف آب و انرژی» عنوان کرد و گفت: یکی از مصوبات جلسات ستاد اربعین برای اجرا در سال آینده، بهره‌مندی از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در خانه‌های فن‌آور محیط زیست در حوزه تأمین انرژی است و مقرر شده تا با ایجاد زمینه‌های بهره‌مندی از انرژی خورشید هم به لحاظ اقتصادی به موکب داران کمک و هم ضمن تأمین برق مورد نیاز، بسیاری از معضلات بهداشتی و حتی مدیریت پسماند نیز مرتفع شود.

رئیس ستاد اربعین محیط زیستی مدیریت مصرف آب، کاهش هزینه‌های آن و مسائل بهداشتی در ارتباط با آب را یکی از موضوعات بسیار مهم مطرح شده در جلسات این ستاد برشمرد و افزود: امیدواریم تا بتوانیم در قالب بهره‌مندی از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان با تعبیه دستگاه‌های تصفیه آب برای موکب‌ها، بازچرخانی آب با کیفیت بالا انجام و این مشکل حل شود.

مرادی با اشاره به اینکه ستاد اربعین محیط زیستی کشور از سال ۱۴۰۱ در معاونت آموزش و مشارکت مردمی شکل گرفته است، گفت: این ستاد در همین مدت کم شکل‌گیری عمیقاً به‌دنبال حل معضلات محیط زیستی بزرگترین اجتماع مذهبی جهان بوده است که امیدواریم تا همه دغدغه‌مندان محیط زیست و دلباختگان اهل بیت با همراهی در این حرکت بزرگ و تمدن‌ساز کمک کنند تا اهداف ستاد اربعین محیط زیست کشور برای حل معضلات پیش رو محقق شود و ان شاءالله همه با هم دِین خود را به این حرکت بزرگ ادا کنیم