استاندار کرمانشاه با اشاره به روند رو به رشد حرکت عظیم اربعین در سال‌های اخیر گفت: با توجه به این شرایط باید از همین حالا زیرساخت‌های مرز خسروی را برای حضور چندمیلیونی زوار آماده کنیم.

به گزارش جارچی اخبار، محمدطیب صحرایی در نشست خبری امروز، (۱۴ شهریور) در پایانه مرزی خسروی با اشاره به تردد بیش از ۸۰۶ هزار زائر اربعین از مرز خسروی گفت: تاکنون بیش از ۵۱۵ هزار زائر از این مرز خارج شده و ۲۹۰ هزار نفر نیز وارد کشور شده‌اند.

وی افزود: حرکت اربعین با برنامه‌ریزی هیچ حکومتی قابل اجرا نیست و اجرای آن تنها یک معجزه است که سال به سال ابعاد وسیع‌تری می‌یابد.

صحرایی گفت: در سال‌های آتی باید منتظر زواری از بسیاری کشورهای جهان باشیم که می‌خواهند ولو برای یک بار این حرکت عظیم و حضور در این پدیده بزرگ را از نزدیک تجربه کنند.

وی افزود: بنابراین از همین حالا باید مرز خسروی را برای میزبانی از حضور چند میلیونی زوار اربعین آماده کنیم.

وی با تاکید بر لزوم تقویت بیش از پیش زیرساخت‌ها در مرز خسروی گفت: سال آینده باید حداقل ظرفیت پارک ۵۰۰ هزار خودرو را در مرز فراهم کنیم و تقویت سایر زیرساخت‌ها هم باید با همین روند پیگیری شود.

وی به برکات حرکت عظیم اربعین در استان اشاره و تصریح کرد: اگر از نگاه مادی و معنوی به این قضیه نگاه کنیم، از هر دو بعد این حرکت عظیم برای استان سودمند است.

صحرایی گفت: در بعد مادی اربعین موجب تقویت زیرساخت‌های استان شده است و ما هم اکنون بطور جد پیگیر ادامه ساخت راه‌آهن غرب و توسعه فرودگاه بین‌المللی کرمانشاه هستیم.

وی افزود: همچنین زیرساخت‌های ما در حوزه بهداشت و درمان و سایر حوزه‌ها در اربعین تقویت شده است.

صحرایی به گردش مالی فعالیت‌های حوزه اربعین در استان اشاره و تصریح کرد: در این ایام ناوگان حمل و نقل ما به شدت فعال است و این جای خوشحالی است که در برخی مواقع حتی با کمبود وسایل حمل و نقل عمومی مواجه می‌شویم، چرا که همه پای کار بوده و فعال هستند.

وی افزود: از طرفی در این ایام فقط ۱۷۰۰ کامیون و تریلی که تجهیزات موکب‌ها را حمل می‌کنند از استان کرمانشاه تردد می‌کنند و این تعداد کامیون‌دار قطعا به محلی برای استراحت و تغذیه نیاز دارند و برنامه داریم مجتمع‌هایی را برای استراحت آنها در خروجی هر شهر مسیر احداث کنیم که منافع مالی خوبی به همراه دارد.

استاندار کرمانشاه به فعالسازی بازارچه‌های اقتصادی در مسیر تردد زوار در استان اشاره و تصریح کرد: قطعا برپایی این بازارچه‌ها منافع مالی خوبی به همراه دارد و باید بتوانیم در سالهای آتی این بازارچه‌ها را توسعه داده و ساماندهی کنیم.

صحرایی گفت: این گردش مالی از آن جهت ارزشمند است که با یک شیرینی معنوی هم همراه است.

استاندار کرمانشاه گفت: حرکت اربعین موجب می‌شود استان کرمانشاه در بن بست قرار نگیرد و هرچه این رفت و آمدها تقویت شود، منافع آن به استان می‌رسد.

صحرایی گفت: در کنار برکات مادی بسیار، اربعین برکات معنوی بسیاری هم برای استان به همراه دارد و موجب ایجاد یک سبک زندگی جدید می‌شود، سبک زندگی‌ای که در آن ایثار و فداکاری در اولویت قرار دارد و افراد سخاوتمندانه به هم کمک می‌کنند و یک دل و همراه در یک مسیر گام برمی‌دارند.

وی افزود: از هم اکنون برنامه‌ریزی‌های ما برای اربعین باید در سطوح بالاتر و بین‌المللی انجام شود، چرا که اربعین یک کار تمدنی عظیم است و در همین راستا قرار است اردوگاه فرهنگی، آموزشی، تربیتی بین‌المللی را در کرمانشاه راه‌اندازی کنیم.

صحرایی گفت: تمام اقدامات ما قطعات یک نقشه بزرگ است و باید متناسب با شان عظیم و تمدن بزرگ اربعین خود را آماده کنیم.