یک جامعه شناس، با اشاره به هجمه های سنگین رسانه ای و بایکوت خبری، اجتماع میلیونی اربعین را غیر قابل انکار دانست و متذکر شد: اربعین خودش یک ابر رسانه است و نمی توان پیام های رسانه اربعین را بایکوت کرد.

به گزارش جارچی اخبار، دکتر مهرداد توکلی راد، اربعین را یک پدیده عظیم دانست که نمی توان به سادگی از آن گذشت و اظهار کرد: اربعین واقعه بزرگی است که در دنیای جدید خیلی حرف ها و پیام ها دارد.

وی اربعین را دارای معانی و نمادهای عمیق و بزرگ دانست و افزود: اگرچه پیاده روی اربعین را از بُعد دینی و معنوی می بینیم، اما این رخداد یک امر فرادینی است.

این جامعه شناس، اربعین را یک مناسک پر شور دانست و تصریح کرد: در دنیایی که به شکل بی امان انسان منهای معنویت را ترویج می کند و به دنبال تربیت انسان بدون خداست، اربعین یک معجزه معنوی است.

توکلی راد، با بیان اینکه پدیده اربعین جای تامل دارد، گفت: واقعه عاشورا یک جنبش است و جنبش در جامعه شناسی سیاسی معانی خاص خودش را دارد، اما عاشورا جنبشی زنده و پویاست و هزاران سال است که تکرار می شود؛ در واقع حادثه کربلا دو واقعه مهم دارد که یکی عاشورا و دیگری اربعین است.

وی عاشورا را نقطه اوج شور دانست و بیان کرد: عزاداران و مشتاقان امام حسین(ع) در ایام محرم شور حسینی می گیرند و سرشار از احساسات می شوند، اما شور و احساس در اربعین به بلوغ می رسد و رشد و تعالی پیدا می کند که دارای معانی معرفتی و اخلاقی است.

این جامعه شناس، با بیان اینکه در پیاده روی اربعین اتفاقات عجیبی رخ می دهد، عنوان کرد: در حالی که خیلی ها می خواهند اسلام داعشی را مطرح کنند، در پیاده روی اربعین چیزی جز اسلام رحمانی محمدی(ص) نمی بینیم که بر محور محبت و دوستی و مهربانی و برادری است.

وی خادمان مسیر پیاده روی اربعین را مشتاقاتی دانست که گریان و متواضع از زائران امام حسین(ع) پذیرایی می کنند تا شاید خیر معنوی این زیارت نصیب آنان نیز شود.

توکلی راد اربعین را پدیده ای کاملا مردمی و مشارکتی دانست که مدیریت آن از عهده هیچ دولت و نظام بین المللی بر نمی آید و یادآور شد: خود مدیریت اربعین جای تامل و تفکر دارد و قطعا حب حسین(ع) عامل این نزدیکی و همدلی هاست.

این جامعه شناس با بیان اینکه اربعین فرصتی برای بازخوانی مکتب امام حسین(ع) است، ادامه داد: امام حسین(ع) برای نجات بشر آمده؛ بشری که درگیر بسیاری از مشکلات شده و فقط به فکر منفعت خودش است و نظام سرمایه داری تار و پودش را مسخ کرده لذا باید مکتب امام حسین شناسایی و بازخوانی شود، زیرا ما به امام حسین نیاز داریم و او برای نجات ما آمده است.

وی سبک زندگی غربی را بحران زا و مسئله آفرین دانست و تاکید کرد: همه چیز غرب بد نیست، اما سبک زندگی غربی برای انسان آرامش نیاورده است و امروز نیازمند سبک زندگی انسانی و سبک زندگی عاشورایی هستیم، زیرا در سایه سبک زندگی عاشورایی به سرمایه اجتماعی می رسیم.

توکلی راد، با بیان اینکه پیاده روی اربعین جنبه بین المللی پیدا کرده و همه اقوام و طوایف و مذاهب و ادیان را پای کار آورده است، گفت: اربعین یک الگوست که در عرصه اجتماعی شدن به این الگو نیاز داریم. خیلی از وقایع و پدیده ها آمدند و رفتند، اما عاشورا و اربعین روز به روز زنده تر و ماندگارتر می شود و تمام نشدنی است.

وی با اشاره به هجمه های سنگین رسانه ای و بایکوت خبری، اجتماع میلیونی اربعین را غیر قابل انکار دانست و متذکر شد: اربعین خودش یک ابر رسانه است و نمی توان پیام های رسانه اربعین را بایکوت کرد؛ البته مسئولیت شیعیان در حوزه معرفتی و بازخوانی مکتب عاشورا و واقعه اربعین بیشتر است.