معاون وزیر و رئیس سازمان ملی مهاجرت وزارت کشور از تردد بیش از ۵۰۰ هزار نفر از زائران اتباع خارجی از مرزهای پنج گانه کشور شامل باشماق، تمرچین، چذابه، شلمچه و خسروی به کربلای معلی خبر داد.

به گزارش جارچی اخبار، عبدالله مبینی روز جمعه در حاشیه بازگشت از مرز خسروی و بازدید از زیرساخت های این گذرگاه برای تردد زائران افزود: امسال طبق برنامه سامان دهی شده بیشتر اتباع قرار شد از چهار مرز شامل باشماق و تمرچین که مربوط به آذربایجان، ترکیه و فدراسیون روسیه و مرزهای شلمچه و چذابه که مربوط به مهاجرین مقیم ایران و مهاجرین ترانزیت بود تردد کنند که بخش قابل توجهی نیز از مرز خسروی تردد کردند.

وی اظهار کرد: بیشترین تردد زائران اتباع خارجی به ترتیب از مرزهای چذابه، شلمچه، باشماق، تمرچین و خسروی بوده است و تنها مرزی که تردد اتباع خارجی را نداشتیم مهران بوده که به دلیل ترافیک بالا مورد استفاده قرار نگرفت.

معاون وزیر و رئیس سازمان ملی مهاجرت وزارت کشور گفت: امسال همچنین بخش قابل تجهی از زائران از مرز خسروی استقبال کردند که این به دلیل این است که مرز خسروی زیرساخت های کامل تری دارد و وضعیت جاده ای آن نسبت به سایر مرزها هم در سمت ایران و هم سمت عراق ۲ بانده و از بُعد مسافت نیز سهل تر است.

مبینی ادامه داد: مررز خسروی با زیرساخت های بسیار خوب، دسترسی مطلوبتر و نزدیکتر یکی از مرزهایی است که به در سال های آینده برای تردد زوار اتباع خارجی بیشتر مورد استفاده قرار گیرد که باید با طرف عراقی وارد مذاکره و توافق کرد و به دنبال رایزنی هستیم که اگر به توافقی در این خصوص برسیم حتما اعلام می کنیم چون دولت عراق باید امنیت مسیر و امنیت زائر را در نظر گیرد که بتوانند از خسروی استفاده کنند و این گذرکاه بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

سال گذشته در مجموع ۵۰۰ هزار زائر در ایام اربعین از مرز خسروی تردد کردند که به گفته مسوولان باتوجه به توسعه زیرساخت‌ها و ۲۴ ساعته شدن تردد از این گذرگاه، امسال پیش بینی‌ها حاکی از سه برابر شدن تردد زائران از این مرز رسمی به عنوان اصلی‌ترین و قدیمی‌ترین محل تردد زائران به عتبات عالیات و کربلای معلی است.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.