عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار اعلام کرد که پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های مختلفی در حوزه‌های گوناگون در سواحل مکران وجود دارد و همانگونه که رهبر انقلاب تاکید داشتند باید به این منطقه به عنوان گنج پنهان بیش از پیش توجه کرد.

به گزارش جارچی اخبار، محسن علی گلشنی اظهار کرد: سواحل مکران به عنوان گنج پنهان از سوی مقام معظم رهبری بارها مورد توجه و اشاره قرار گرفته است که با پهنه وسیعی که از هرمزگان، میناب، جاسک تا سیستان و بلوچستان، بهار، کنارک و غیره دارد ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیاری در آن نهفته است.

وی اضافه کرد: این پتانسیل‌ها در حوزه‌های مختلفی از جمله کشاورزی، شیلات، ترانزیت، ترانشیب، بازرگانی، بنادر، فولاد، پتروشیمی، گردشگری و غیره است که طبق تاکیدات مقام معظم رهبری از دهه ۸۰ تاکنون باید با حکمرانی مناسب بر سواحل مکران بتوان اقتصاد دریا و ساحل‌محور را در این مناطق توسعه داد.

عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: پس از سفر اخیر رهبر معظم انقلاب به استان سیستان و بلوچستان این مساله با فوریت در دولت و مجلس شورای اسلامی مورد توجه و پیگیری قرار گرفت و سازمان توسعه سواحل مکران در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید چرا که باید حکمرانی این سواحل که اتفاقا به آب‌های آزاد متصل است و این همه پتانسیل و ظرفیت دارد، توسط یک سازمان متمرکز صورت بگیرد تا بتوان توسعه آن را با سرعت بیشتری به مرحله اجرایی رساند اما باید پذیرفت که توسعه سواحل مکران و اقتصاد دریا در استان سیستان و بلوچستان و دیگر مناطق هم مرز با این سواحل لایه‌های زیادی دارد و در واقع پاشنه آشیل در حوزه سواحل مکران نوع حکمرانی در آن است که سبب شده در طول سال‌های گذشته و علی‌رغم تاکیدات فراوان رهبر معظم انقلاب از دهه ۸۰ تاکنون سرعت مناسبی را در حوزه توسعه و پیشرفت این سواحل صاحب نباشیم.

گلشنی تاکید کرد: اقتصاد دریا می‌تواند در اولویت مسائل حکمرانان و مسئولین به ویژه در منطقه مکران قرار می‌گیرد و می‌توانیم از طریق سازمان توسعه که اخیرا به تصویب رسیده است و زیرمجموعه دولت محسوب شده و به صورت شورایی قرار است اداره شود، طرحی نو دراندازیم، چراکه سازمان مورد نظر در واقع یک مزیت برای سواحل مکران و توسعه آن محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌که فاصله زیاد سواحل مکران تا پایتخت سیاسی و اقتصادی یکی از مشکلات در سیاست‌گذاری‌ها و توسعه این مناطق است، تصریح کرد: می‌توانیم با استفاده از پتانسیل‌ها و زیرساخت‌ها این فاصله فیزیکی را کاهش دهیم. البته همه کشورهای پیشرفته در جهان پایتخت‌هایشان و به ویژه مراکز اقتصادی‌شان در کنار سواحل است اما مشاهده می‌کنیم که چابهار با وجود نام‌گذاری به عنوان پایتخت ساحلی کشور ۲۰۰۰ کیلومتر با پایتخت سیاسی و مراکز اقتصادی فاصله دارد در حالی که تمام پروژه‌های آب‌بر از جمله فولاد، پتروشیمی و غیره باید مانند دیگر نقاط مشابه در دنیا در کنار دریا و سواحل قرار گرفته و توسعه یابد، چرا که با کمبود منابع آبی مواجه‌اند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌ گذاری و توسعه تجارت و صید صنعتی منطقه آزاد چابهار اظهار کرد: نظام تصمیم گیری و مدیریت حکمرانی کشور باید به این موضوع توجه کند که به ناچار و با توجه به مسائل مختلف باید پروژه‌های بزرگ از جمله لجستیک، راه آهن، فرودگاه، جاده ترانزیتی ساحلی و غیره به سرعت در مناطق ساحلی به ویژه در سواحل مکران شکل گرفته و سرعت اجرای این پروژه‌ها افزایش یابد. البته راه آهن چابهار – زاهدان یکی از این زیرساخت‌هاست که با وجود تامین مالی مناسب سرعتی که باید داشته باشد را نداشته است و تاکنون حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در آن مشاهده می‌شود، اما این پروژه و دیگر پروژه‌های مذکور باید در راستای اقتصاد دریا و توسعه‌ای مکران به سرعت در دستور پیگیری قرار بگیرد.

گلشنی با اشاره به سواحل مکران به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق مورد نیاز برای توسعه و چابهار به عنوان نقطه ثقل آن گفت: در ۱۶ محوری که رهبر انقلاب در دهه ۸۰ برای سواحل مکران مطرح کردند بحث‌ها و طرح‌های مختلفی در حوزه اقتصاد دریامحور از سوی ایشان مورد اشاره قرار گرفته است و با توجه به این‌که چابهار دقیقا روبه‌روی اقیانوس قرار گرفته جا دارد روی این مساله بیش از پیش کار و تلاش کنیم که البته در این میان مناطق آزاد سیستان و بلوچستان، سرخس و چابهار می‌توانند مثلثی کارآمد و کارساز برای تشکیل و تکمیل کریدورهای تعریف شده در این منطقه باشند و از سوی دیگر سرمایه گذاران داخلی و خارجی را جذب کنیم تا در حوزه‌های تعریف شده مذکور با نگاهی نو وارد شده و ظرفیت‌ها را از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل کنیم.

عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار کرد: البته در این میان باید نوع حکمرانی را به گونه‌ای اصلاح کنیم تا متقاضیان و سرمایه گذاران در هزار توی مجوزها گیر نکنند تا بتوان توسعه سواحل مکران را هرچه سریع‌تر به چشم دید.