رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: به دلیل عدم تعاریف مشخص، ضوابط مشخص و چارچوب های مشخص بین مجلس و شورای نگهبان و هیات عالی دارد مشکلات متعدد به وجود می‌آید که ادامه این مسیر قطعا به صلاح کشور نیست.

به گزارش جارچی اخبار، محمدرضا پورابراهیمی، در رابطه با رد ۳ مصوبه مجلس توسط هیات عالی نظارت، گفت: در ایام اخیر حداقل در یکسال گذشته ما با شرایطی رو‌به‌رو شدیم تحت عنوان مصوبات هیات عالی نظارت که بخشی از تصمیمات شورای نگهبان محسوب می‌شود و جزو مجمع محسوب نمی‌شود.

وی تاکید کرد: گرچه این اتفاقی که الان در حال انجام است در چارچوب وظایف قانونی است و ما به اصل موضوع ایراد وارد نمی‌کنیم اما در اجرا واقعا مشکلات متعددی برای مجلس ایجاد کرده است. به نظر می‌رسد عدم تدوین آیین‌نامه مشخص، ضوابط و دستورالعمل در هیات عالی مجمع که باید اتفاق بیفتد، فضای تصمیم‌گیری در حوزه مصوبات مجلس را با چالش‌های اساسی رو‌به‌رو می‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در نتیجه فضای به وجود آمده الان چندین قانون و چندین بند از مصوبات مهم که مجلس روی آن‌ها پافشاری و اصرار دارد دچار چالش اساسی شده است و ما نگران این هستیم که این مساله به چالش بین مجلس و مجمع تبدیل شود.

پورابراهیمی درخصوص راهکار رفع این مشکل، ابراز داشت: راهکار این است که ما یک ضوابط و مقررات و آیین‌نامه مشخصی در هیات عالی نظارت و نحوه بررسی ‌آنها را درخواست کنیم که هر مرجع قانونی این ضوابط و مقررات را می‌گذارد، مشخص باشد. برای مثال الان شورای نگهبان دلایل رد یک مصوبه را به ما می‌گوید اما درخصوص مجمع ما اصلا بدون دلایل با ایراد مواجه می‌شویم.

وی ادامه داد: مثلا شورای نگهبان هر موردی که مطرح می‌کند بعضاً پیشنهاد می‌دهد که در این مورد اگر این کار را بکنید موضوع رفع می‌شود اما درخصوص هیات عالی نظارت در بعضی موارد ما می‌پرسیم که «خب پیشنهاد چیست؟ ما چه کنیم؟» و می‌گویند «ایراد دارد دیگر، ایراد را برطرف کنید» یعنی هیچ تشریحی نسبت به ایراد نداریم که بدانیم باید چه کار کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه عنوان کرد: نکته دیگر اینکه بعضاً موضوعات ایراد‌ها ماهیتی است یعنی خیلی کار سختی است که شما بخواهید این را رفع کنید و ماهیت موضوع را عوض کنید. از سوی دیگر ایرادات به صورت کمی (قابل اندازه‌گیری) هم نیست که شما بتوانید با تغییر و تحولات آن‌ها را رفع کنید، بلکه کیفی است. یعنی اینطور نیست که شما بگویید در فلان مساله اگر بالاتر از ۱۰ بود حل می‌شود و اگر کمتر از ۱۰ بود مساله دارد، یعنی اکثراً ایرادات به صورت کلی و ماهیتی است.

وی افزود: به نظرم این مساله دارد یک اشکال اساسی ایجاد می‌کند و نمایندگان به شدت از این مساله ناراحت هستند و چند بار هم در صحن علنی تذکر داده‌اند.

نماینده مردم کرمان در مجلس تصریح کرد: علیرغم اینکه یک جلسه هماهنگی با حضور آقای آملی لاریجانی رئیس مجمع، رئیس قوه قضاییه و همه اعضایی که عضو هیات عالی نظارت هستند در محل کمیسیون تلفیق مجلس تشکیل شد و صحبت‌هایی هم در آنجا مطرح شد، به نظر می‌رسد شاید راهکاری که بتواند مسیر حرکت را مشخص کند این است که هیات عالی یک آیین‌نامه و مقررات مشخصی که مرجع قانونی‌ باید برای آن تعریف کند، داشته باشد.

وی تاکید کرد: این چارچوب و ضوابط را هم هیات عالی و مجمع باید بدانند و هم به اطلاع مجلس برسد و قابل نظارت باشد، یعنی خود هیات عالی هم قابل نظارت باشد که ببینیم که آیا در چارچوب عمل کرده یا خیر. این آیین‌نامه می‌تواند مبنای تصمیم قرار بگیرد.

پورابراهیمی تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد الان به دلیل عدم تعاریف مشخص، ضوابط مشخص و چارچوب های مشخص بین مجلس و شورای نگهبان و هیات عالی دارد مشکلات متعدد به وجود می‌آید که ادامه این مسیر قطعا به صلاح کشور نیست.