دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان گفت: بخشی از هیجانات جزو لاینفک روحیه نوجوانی است. اسم این هیجانات و فعالیت‌های دانش آموزی را نزدیک شدن به خطوط قرمز سیاسی نمی‌گذارم؛ اتفاقا باید از آن استقبال شود چراکه بچه‌ها به این باور می‌رسند می‌توانند کنشگر باشند و یقین پیدا می‌کنند که اظهار نظرها و واکنش‌هایشان در محیط اجتماعی تاثیرگذار است.

به گزارش جارچی اخبار، حسین تاریخی درباره میزان تعهد و مسئولیت اجتماعی بیان کرد: یکی از ساحت‌های شش‌گانه تحولات مدنظر ما ساحت تربیتیِ سیاسی و اجتماعی است؛ بنابراین ما در ساختار تعلیم و تربیت به دنبال این هستیم که نقش آفرینی دانش‌آموزان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی به شدت تقویت شود.

تاریخی در خصوص حد و سقف این فعالیت‌ها تصریح کرد: به نظرم این موضوع جزو دغدغه‌هایی است که ما با آن فاصله جدی داریم؛ امروز مسئله این است که بچه‌ها به این خودباوری برسند که باید ایفای نقش سیاسی و اجتماعی داشته باشند.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی افزود: ساختار رسمی تعلیم و تربیت کشور ما بعد از گذشت بیش از ۱۰ سال از سند تحول، همچنان در تلاش است که دانش‌آموزان ما را بر پایه کتاب و درس تربیت کند. در واقع مواجهه اصلی دانش‌آموزان با ساختار رسمی تعلیم و تربیت منوط به درس خواندن، کتاب، نمره، کارنامه و کنکور است.

او اظهار کرد: شکستن این سد هنوز اتفاق نیفتاده و همچنان بعضا نگرانی‌هایی از این بابت داریم که بچه‌ها نباید کار متفرقه‌ای انجام دهند، نباید به موضوعات ورود پیدا کنند بلکه باید فقط سرگرم درس باشند و فقط درسشان را بخوانند.

تاریخی در ادامه یادآوری کرد: بنابراین هنوز ما به نقطه‌ای نرسیده‌ایم که بخواهیم نگران باشیم دانش‌آموزان در پی فعالیت‌های اجتماعی سیاسی وارد خطوط قرمز شوند. البته تجربه سال گذشته در محیط مدرسه نشان داد که ما هیجانات سیاسی خواهیم داشت.

به گفته دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی بخشی از این هیجانات جزو لاینفک روحیه نوجوانی است. او در رابطه با همین نکته خاطرنشان کرد: من اسم این هیجانات و فعالیت‌های دانش‌آموزی را نزدیک شدن به خطوط قرمز سیاسی نمی‌گذارم؛ اتفاقا به نظرم باید از آن استقبال شود چراکه بچه‌ها به این باور می‌رسند که می‌توانند کنشگر باشند و یقین پیدا می‌کنند که اظهار نظرها و واکنش‌هایشان در محیط اجتماعی تاثیرگذار است. به نظرم هنوز فاصله جدی تا نقطه‌ای که بخواهیم نگران سیاست‌زدگی دانش آموزان شویم، وجود دارد.

او ادامه داد: هرچقدر بتوانیم روحیه کنشگری دانش آموزان را تقویت کنیم، برای تربیت نسلی قوی که آینده درخشانی را برای کشورمان رقم بزنند، می‌توانیم امیدواریم باشیم.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی در خصوص لزوم توانمندسازی مربیان و معلمانی که قرار است تعلیم دهنده چنین نسلی باشند و به سوالات و یا ابهامات دانش‌آموزان در کنشگری‌ها و تجربه‌هایشان پاسخ دهند، توضیح داد: بافت رسمی تعلیم و تربیت ما امروز متکی به مدیران و معلمان است و نمی‌توانیم ساده از آن چشم پوشی کنیم. به نظرم دغدغه اصلی را باید روی آموزش و توانمند کردن شبکه مدیران و معلمان متمرکز کنیم تا آن‌ها درک و ذهنیت بهتری نسبت به اتفاقاتی که می‌افتد داشته باشند و در نتیجه این درک بالاتر بتوانند با دانش آموزان بهتر مواجه شوند.

تاریخی در آخر عنوان کرد: به نظر می‌رسد هنوز تا آن نقطه مطلوب فاصله داریم و باید برای تحقق این توانمندی‌ها در مدیران، معلمان و دانش آموزان تلاش کنیم.