رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: ۲۸ میلیون رای و تصمیم قضایی با استفاده از آخرین روش‌های هوش مصنوعی در این سامانه گمنام سازی شده است.

به گزارش جارچی اخبار، محمد کاظمی‌فرد، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در مراسم افتتاح مرکز داده دادگستری استان گلستان با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین ارکان هوشمندسازی، داده است و یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی که می‌تواند داده را حفظ کند مراکز داده است گفت:اگر مراکز داده وجود نداشته باشند هیچ کدام از این  سامانه‌ها و ابزار‌های قضایی را نخواهیم داشت.

کاظمی‌فرد با بیان اینکه مراکز داده دارای ویژگی‌های متفاوت است و  باعث می‌شوند که  همکاران قضایی و اداری با کیفیت بالاتری از این سامانه‌ها و ابزار‌ها که نقش مهمی در تسریع فرایند‌های قضایی دارند استفاده کنند تاکید کرد: با تمام محدودیت‌ها تمام مراکز داده جدید در استان‌های کشور را تا پایان سال ۱۴۰۳ را افتتاح می‌کنیم.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در ادامه سند تحول قضایی را مورد توجه قرارداد و گفت: در سند تحول قضایی استفاده از فناوری‌های هوشمند و نوین در فرآیند صدور آراء و تصمیمات قضایی مورد تاکید قرار گرفته است. یکی از این اقدامات راه اندازی سامانه ارجاع هوشمند به کارشناس با هدف کاهش اطاله دادرسی، اتقان آرای قضایی و حذف مداخلات انسانی است که اواخر سال گذشته راه اندازی و در اختیار تمام قضات کشور قرار گرفت.

کاظمی‌فرد با بیان اینکه این سامانه استفاده از فناوری‌های نوین را محور خود قرار داده است و با حذف مداخلات انسانی توزیع عادلانه پرونده‌ها برای کارشناسان را فراهم آورده است اظهار داشت: در حال حاضر  ۳۸ درصد پرونده‌های مورد نیاز کارشناسی استان گلستان توسط سامانه ارجاع هوشمند به کارشناس انجام می‌شود که با توجه به جدید بودن این سامانه کار خوبی در استان گلستان صورت گرفته است و امیدواریم این عدد به ۷۰ درصد برسد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در ادامه با تاکید بر اینکه در راستای  اجرای سند تحول قضایی  سامانه تناد (تحلیل و نقد آرای دادگستری) راه اندازی شده است و تا به امروز ۲۸ میلیون رای و تصمیم قضایی با استفاده از آخرین روش‌های هوش مصنوعی در این سامانه گمنام سازی شده است گفت: راه‌اندازی این سامانه از نظر فنی و هوش مصنوعی یک کار مهم و تاثیرگذار محسوب می‌شود. این سامانه با بهره‌گیری گیری از آخرین فناوری‌های روز دنیا و مبتنی بر هوش مصنوعی ایجاد شده است و در حال حاضر ۶۰۰ هزار رای از  استان گلستان در این سامانه بارگذاری شده است.

کاظمی‌فرد با بیان اینکه  در گذشته طولانی بودن فرایند شناسایی دارایی و اموال محکومان باعث اجرای ناقص و دیر هنگام برخی از احکام می‌شد گفت: در همین راستا سامانه سهام یعنی سامانه هوشمند استعلامات مالی راه اندازی شد که در آن ۴ استعلام موثر قضایی یعنی حساب بانکی، بورس، پلاک انتظامی و پلاک ثبتی به صورت برخط و در لحظه انجام می‌شود. مهم‌ترین این استعلام‌های چهارگانه حساب بانکی است. این استعلامات در گذشته به صورت دستی و گاهاً چند ماهه انجام می‌شد امادر حال حاضر با هوشمندسازی فرایند‌ها این استعلام‌ها به صورت برخط انجام می‌شود.   در گذشته فرایند مسدود سازی حساب محکوم به صورت  مکتوب انجام می‌شد، اما امروز مسدودی حساب افراد محکوم بلافاصله صورت  می‌گیرد یعنی دارایی محکوم در حساب‌های بانکی به میزان محکومیت فرد، عمل مسدودی حساب به سرعت و در لحظه انجام می‌شود.