معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور بحث تامین نیروی انسانی در سازمان دامپزشکی کشور را مهم خواند

به گزارش جارچی اخبار، دکتر داود سلیمانی که در آیین افتتاحیه دومین کنگره‌ی ملی بیماری‌های انگلی دام و انگل‌های مشترک انسان و حیوان در دانشکده دامپزشکی دانشگاه  تیریز سخن می گفت اظهار کرد: علی رغم اهمیت بحث دامپزشکی و وجود تمامی مشکلات در این عرصه، سازمان دامپزشکی کشور مورد غفلت قرار گرفته است؛ به طوریکه ۱۴۰ نفر از کارکنان استان بازنشسته شده اند ولی نفرات جایگزین وارد سازمان نشده اند لذا در حال حاضر در بحث نیروی انسانی رو به افول هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر جای خالی رشته‌ی اقتصاد دامپزشکی به شدت احساس می‌شود؛ درحالیکه در بسیاری از مواد غذایی تائید و گواهی سازمان دامپزشکی معتبر و حائز اهمیت است.
معاون سازمان دامپزشکی ادامه داد: در حال حاضر جای خالی رشته‌ی اقتصاد دامپزشکی به شدت احساس می‌شود؛ درحالیکه در بسیاری از مواد غذایی تائید و گواهی سازمان دامپزشکی معتبر و حائز اهمیت است.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: ما برای اینکه وزارت بهداشت و سایر سازمان‌های مشترک را در کنار خود ببینیم و به دستاورهای واحد برسیم نیازمند ایجاد شورای عالی تخصصی بیماری‌های مشترک انسان و حیوان هستیم.
وی در خصوص نقش اقتصادی و بهداشتی انگل‌ها در لاشه و ضمائم خوراکی دام در کشتارگاه‌ها نیز گفت: خسارات اقتصادی بیماری‌های انگلی در گوسفند، بز و گاو شامل مرگ، کاهش وزن و کاهش تولید پشم، کاهش تولید گوشت و شیر، ضبط کبد، قلب و سایر اندام‌های داخلی است. گاهی این بیماری‌ها زمینه ساز رخداد سایر بیماری‌ها هستند.
دکتر سلیمانی  با بیان اینکه انگل‌های کبدی و به‌خصوص فاسیولوزیز می‌توانند زمینه ساز سایر بیماری‌ها نیز باشند، افزود: اسپو‌های باکتری بنام کلستریدیوم نوای در گوسفند و بز و گاهی در گاو در بافت‌های تخریب شده توسط انگل‌های کبدی، شروع به تکثیر کرده و تکثیر باکتری موجب ترشح سم به‌داخل جریان خون و بیماری Infectious necrotic hepatitis  و موجب مرگ سریع حیوان می‌شود. با وجود اینکه کلستریدیوم نوای همواره در محیط حضور دارد، سیاه مرض در مناطقی بروز می‌کند که جمعیت گوسفند و کرم کپلک کبد بالا باشد.
وی خاطرنشان کرد: تعدادی از بیماری‌های انگلی دام می‌توانند در بهداشت عمومی و به‌عنوان آلودگی‌های انگلی قابل انتقال بین انسان و حیوان مطرح شوند که اهمیت آسیب‌های وارده به انسان‌ها با خسارات اقتصادی ناشی از آن‌ها قابل مقایسه نمی‌باشد.
سلیمانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: میزان کشتار دام و گوشت تولیدی کشور در سال ۱۴۰۱ شامل بیش از ۱۴ میلیون رأس دام کشتاری کوچک (گوسفند و بز) با وزن ۲۷۹ میلیون کیلوگرم و بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار رأس و نفر دام کشتاری بزرگ (گاو، گاومیش و شتر) با وزن ۲۹۶ میلیون کیلوگرم می‌باشد.
دکتر سلیمانی افزود: متأسفانه به‌دلیل وجود انگل ضایعات انگلی، مقدار ۳ میلیون و ۶۰۴ هزار کیلوگرم معادل ۲ هزار میلیارد تومان میزان ضبطی ما در کشتارگاه در سال ۱۴۰۱ بود. اما با وجود این خسارت زیاد، ما حاضر نیستیم سرمایه‌گذاری در حدود ۱۰۰ میلیارد تومانی را انجام دهیم تا از بروز این خسارات جلوگیری کنیم. امیدواریم با تأسیس شرکت‌های دانش بنیان بتوانیم کمبودها و مشکلات این حوزه را جبران کنیم.

دومین کنگره‌ی ملی بیماری‌های انگلی دام و انگل‌های مشترک انسان و حیوان به مدت دو روز با شرکت بیش از ۳۰۰ نفر دانش پژوهان و دامپزشکان کشور در دانشکده‌ی دامپزشکی دانشگاه تبریز  برگزار می شود