مدیرعامل گروه ماشین سازی تبریز با بیان اینکه این شرکت از ظرفیت های مختلفی برای توسعه صنایع مختلف از جمله نفت برخوردار است، گفت: ظرفیت ماشین سازی تبریز را در صنعت نفت و در پالایشگاه های جدید کشور بکارگیری کنند .

به گزارش جارچی اخبار به نقل از  روابط عمومی ماشین سازی تبریز، داود یعقوبی بقا روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ماشین سازی تبریز می تواند در تامین قطعات مورد نیاز صنعت نفت و نیز تولید ماشین آلات مورد استفاده، کمک کند.

وی همچنین ادامه داد: با توجه به وجود مرکز آموزش علمی و کاربردی و مرکز آموزش قوی ماشین سازی تبریز این گروه می تواند در حوزه آموزش نیروهای متخصص مورد نیاز صنعت نفت و پتروشیمی کشور نیز وارد شود.

تولید ۳۴ نوع انواع ماشین آلات و دستگاه‌های تراش

وی همچنین با اشاره به تولیدات و عملکرد ماشین سازی تبریز گفت: ۳۴ نوع محصول شامل انواع ماشین آلات و دستگاه‌های فرز، تراش و قطعات صنعتی در این شرکت تولید می شود، البته امسال۱۳۰ دستگاه تراش سی ان سی نیز تولید می شود.

وی با بیان اینکه ماشین‌سازی به عنوان صنعت مادر کشور مطرح است، گفت: ارسال بیش از یکهزار و ۱۰۰ دستگاه در این گروه صنعتی تولید شده که در بازدید رئیس جمهور در سفر استانی به آذربایجان شرقی قول افزایش این تعداد به ۲ هزار دستگاه را در سال ۱۴۰۲ داده‌ایم.

 بومی بودن بیش از ۶۰ درصد تجهیزات صنعت نفت

معاون مهندسی، پژوهشی و فناوری وزیر نفت نیز در حاشیه بازدید از شرکت ماشین سازی تبریز از بومی بودن بیش از ۶۰ درصد تجهیزات صنعت نفت در کشور خبر داد و افزود: حمایت از ساخت داخل و بومی سازی را از اولویت های اصلی این وزارتخانه بیان کرد.

وحیدرضا زیدآبادی گفت: حمایت از شرکت های دانش بنیان و صنایع داخلی و به نوعی تحریم شکنی در این ارتباط از برنامه های جاری وزارت نفت است.

وی افزود: تلاش بر این است که تا پایان دولت سیزدهم به حداکثر بومی سازی در این صنعت برسیم.

زید آبادی با اشاره به ظرفیت ها و توانمندی شرکت ماشین سازی تبریز در تامین قطعات مورد نیاز صنایع نفت اظهار کرد: در این بازدید زمینه های همکاری موثر در ساخت تجهیزات راهبردی بخش های مختلف صنعت نفت بررسی شد.

وی با تاکید بر فراهم بودن زمینه بهره‌گیری صنایع مختلف کشور از ظرفیت‌های فنی و آموزشی گروه ماشین سازی اظهار کرد: با توجه به زمینه‌های مشترک همکاری با بخش‌هایی چون وزارت نفت، این گروه به عنوان صنعت اول ماشین آلات در خاورمیانه می‌تواند در تعمیر و ساخت ماشین آلات مورد نیاز پالایشگاه‌ها نقش جدی ایفا کند.

در حال حاضر ارزش محصولات تولیدی این شرکت بیش از ۶ هزار میلیارد ریال است که نسبت به سال ۱۳۹۹ بیش از سه برابر شده و این رقم با تحقق برنامه ها و چشم اندازهای شرکت، باز قابل افزایش است.

۷۵۰ نفر در گروه ماشین سازی، ۳۷۰ نفر به صورت قرارداد شرکتی در بخش ریخته گری و ۲۵۰ نفر نیز به صورت پیمانکاری در گروه ماشین سازی تبریز مشغول فعالیت هستند که به گفته مسوولان این شرکت، اگر زمینه برای فعالیت چند نوبته در این شرکت فراهم شود تعداد شاغلان در این مجموعه تا ۳۵۰۰ نفر قابل افزایش است.

گروه ماشین‌سازی تبریز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های کشور، تولیدکننده انواع ماشین‌های صنعتی مانند انواع ماشین‌ابزار، ماشین‌های تراش، ماشین‌های فرز، ماشین‌های مته، قطعات ریخته و دستگاه‌های سی ان سی است.
قرارداد ساخت این کارخانه بین ایران و چکسلواکی سابق برای تولید انواع ماشین‌آلات صنعتی منعقد شد و از سال ۱۳۵۱ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.