دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی با تاکید بر ایجاد روحیه فسادستیزی در جامعه، گفت: باید جبهه مردمی مبارزه با فساد در کشور توسعه و گسترش یابد.

به گزارش جارچی اخبار، «داوود گودرزی»، روز پنجشنبه در نخستین همایش مبارزه با مفاسد اقتصادی شمالغرب کشور در سالن اجتماعات فرمانداری تبریز، افزود: در قالب اجرای این برنامه، تلاش می شود کسانی که دوست دارند در کشور فساد نباشد و در دستگاه ها، صنوف و اقشار مختلف فعالیت می کنند، در کنار هم جمع شوند تا با یک برنامه منسجم و با هوشمندی جلوی گسترش فساد را بگیرند.

وی با بیان اینکه باید روز به روز برای کاهش فساد در جامعه تلاش کرد، اظهار کرد: در این راستا باید به کمک مسوولانی رفت که می خواهند با فساد مبارزه کنند و در جریان این موضوع، اگر مسوولی هم فاسد است باید با آن برخورد کرد.

دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی با اشاره به خاصیت سرایت فساد در جامعه گفت: در زمان کنونی گسترش فساد در جامعه به معضل تبدیل شده و با توجه به اینکه با آن خوب برخورد نشده این معضل در جامعه گسترش یافته و در صورت عدم مبارزه با آن همچنان به گسترش خود ادامه می دهد.

گودرزی، با تاکید بر اینکه با راه اندازی جبهه مردمی مبارزه با فساد در کنار مسوولان سالم و دلسوز قرار می گیریم، ادامه داد: بر این اساس اول باید فساد را متوقف کرد و بعد آن را در جامعه کاهش داد و برای تحقق آن نیازمند گفتمان سازی و جریان سازی هستم.

وی یادآور شد: اینکه فساد چگونه شکل می گیرد، گلوگاه ها تولید فساد کجاست، چگونه می توان با آن مبارزه کرد و هر کسی که می خواهد با فساد مبارزه کند چگونه باید این کار را بکند، باید به طور دقیق مشخص شود و در این مسیر گام برداشت.

دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: در این زمینه دانش و تجربه کشورهای مختلف برای مبارزه با فساد جمع آوری شده و در چنین همایش هایی در اختیار مسوولان و افراد علاقه مند به مبارزه با فساد قرار می گیرد.

گودرزی، افزود: در گام نخست در این مسیر، گفتمان سازی، جریان سازی و تولید ادبیات انجام می شود و در گام بعد راه های تخصصی برای اصلاح سیستم های بانکداری، مالیات و سایر سیستم ها ارایه می شود.

وی با تاکید بر ایجاد عزم و اراده جمعی برای مبارزه با مفاسد اقتصادی در جامعه، اظهار کرد: باید در این زمینه در جامعه فرهنگ سازی کرد و در استان ها و شهرستان ها برای مبارزه با مفاسد اقتصادی براساس اولویت بندی اقدام کرد و مبارزه را از مفاسد بزرگتر شروع کرد.

گودرزی، از اصحاب رسانه و مطبوعات خواست، در تولید و ترویج این گفتمان قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی را کمک کنند و با مطالبه گری از مسوولان برای فعالیت در این زمینه، موجب از بین رفتن این معضل در جامعه شوند.

موازی کاری دستگاه های نظارتی مانع دستیابی به نتیجه مطلوب در مبارزه با مفاسد اقتصادی می شود

مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان شرقی نیز در این همایش با بیان اینکه در مبارزه با مفاسد اقتصادی مشکلات و نواقص زیادی وجود دارد، گفت: موازی کاری دستگاه های نظارتی در این زمینه، مانع از دستیابی به نتیجه مطلوب می شود زیرا هر کدام مسیر خود را می رود و کارهای هم را همپوشانی نمی کنند.

«صمد حضرتی»، با تاکید بر اینکه برای دستیابی به نتیجه مطلوب در این زمینه باید دستگاه های نظارتی با هم همکاری و تعامل خوبی داشته باشند، افزود: تا زمانی که احساس مسوولیت، وجدان کاری و ترس از خدا وجود نداشته نباشد این معضلات در جامعه از بین نمی رود.

وی اظهار کرد: راهکارهایی که برای مبارزه با مفاسد اقتصادی ارایه می شود متناسب با رفع این معضلات در جامعه نیستند و باید راهکاری موثر و عملی در این خصوص ارایه شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه باید با مسوولانی که در زمینه مبارزه با فساد در جامعه کوتاهی می کنند، برخورد جدی شود، گفت: باید از مسوولانی که شجاعانه در این زمینه فعالیت می کنند نیز حمایت کرد.

حضرتی، با انتقاد از غیرفعال بودن یا کامل نبودن سامانه های دستگاه های نظارتی، گفت: هیچ کدام از این سامانه ها از جمله سامانه های جامع تجارت، جامع انبارداری و گمرک کامل فعال نبوده و قابل نظارت کامل نیستند.

نخستین همایش مبارزه به مفاسد اقتصادی شمالغرب کشور با شرکت مسوولان دستگاه های نظارتی استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل به مدت یک روز در تبریز برگزار شد.